دیدگاه متعصبانه در کرسی‌آزاداندیشی جایی ندارد

مسئول محور اجتماعی کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه آزاد با تاکید بر اینکه یکی از اهداف برگزاری این کرسی‌ها افزایش تحمل نظر مخالف است، گفت: در مناظره دیدگاه متعصبانه وجود دارد اما در کرسی دیدگاه متعصبانه وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها یکی از تاکیدات رهبر انقلاب بوده است که بیش از یک دهه از مطرح شدن آن می‌گذرد. با وجود گذشتن سالها از طرح این بحث و به رغم استقبال مسئولان وزارت علوم در دولت‌های مختلف از آن، اما اراده‌ای برای برگزاری نظام‌مند این کرسی‌ها در فضای دانشگاهی به وجود نیامد. دانشگاه آزاد در دوره مدیریت جدید و به دنبال ایجاد تغییرات بنیادی در دانشگاه، برگزاری نظامند کرسی‌های آزاداندیشی در فضای دانشگاه را هم مد نظر قرار داد. 

نخستین دوره رقابت‌های کرسی‌های آزاداندیشی تیم‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور 1460 تیم و شرکت 6 هزار دانشجو در سطح واحدها، استانی و کشوری برگزار شد. این رویداد که پاییز سال گذشته، در سطح واحدها شروع شده بود؛ مرحله کشوری آن با معرفی تیم‌های برتر به پایان رسید. برای برگزاری این کرسی‌ها 6 محور موضوعی در نظر گرفته شد بود که مرحله نهایی چهار محور فرهنگی، سیاسی، سیاسی و اجتماعی به صورت حضوری و 2 محور سلامت و معماری نیز مانند مراحل قبل به صورت مجازی برگزار شد.

سید حسین پیشگر معاون فرهنگی دانشجویی واحد تهران غرب که مسئول محور اجتماعی این کرسی‌ها بوده است در گفت‌وگو با ایسکانیوز یکی از اهداف برگزاری این رویداد را افزایش تحمل صدای مخالف بین دانشجوها عنوان کرده و می‌گوید کرسی با مناظره فرق دارد؛ در مناظره یک دیدگاه متعصبانه وجود دارد اما در کرسی اینگونه نیست و طرفین دنبال این هستند که دیدگاه طرف مقابل را بشنوند و به دنبال آن دانش خود را بالا ببرند. متن کامل این گفت‌گو به شرح زیر است:

درباره نحوه برگزاری کرسی‌ها و اینکه هدف برگزاری این رویداد چه بوده است توضیح دهید؟

هدف اولیه این بوده که کل واحدهای دانشگاه آزاد را درگیر کرسی‌های آزاداندیشی کنیم؛ به همین دلیل مرحله اول رقابت‌ها در سطح واحدها برگزار شد و تیم‌ها در درون واحدها با هم مسابقه دادند. تیم‌های برتر به مرحله استانی راه یافتند و بعد از برگزاری مسابقات در سطح استان، تیم‌هی برتر این مرحله وارد مرحله کشوری شدند. از هفته آخر فروردین درگیر مسابقات کشوری بودیم و 5 هفته است که مسابقات به صورت مداوم برگزار می‌شود که چند هفته آن هم در ماه مبارک رمضان بود. 4 تیم‌ راه یافته به مرحله نیم‌نهایی هم در برخی محورها مثل اجتماعی و فرهنگی بالغ بر 5 رقابت داشته‌اند.

هدف دیگر این بوده که تاب و تحمل دانشجوها در برابر نظر منتقد و مخالف بالا برود. به طور مثال یکی از موضوعاتی که در حوزه اجتماعی مطرح شده بود؛ بحث فیلترینگ فضای مجازی بود و افراد دلایل خود را در مخالفت یا موافقت با این موضوع مطرح می‌کردند. افراد وقتی در این مورد تحقیق می‌کردند؛ به این باور می‌رسیدند که فیلترینگ برای برخی از محتواها لازم است.

این تحقیق و نگرش فارغ از اینکه رسانه چه دیدگاهی به فرد منتقل می‌کند؛ باعث باز شدن ذهن و فعال شدن فکر دانشجوها می‌شود و به این باور می‌رسند؛ آنچه از طریق برخی رسانه‌ها به افراد منتقل می‌شود؛ لزوما آن چیزی نیست که با منطق همخوانی داشته باشد. به طور مثال رسانه‌های معاند خارج از کشور همیشه سعی می‌کنند انتخابات را کم‌رنگ و بی رونق نشان دهند؛ اما وقتی تاریخ را بررسی می‌کنیم؛ می‌بینیم که مردم همیشه در بزنگاه‌های تاریخی حضور پرشوری داشته‌اند.

کرسی‌های آزاداندیشی که در دانشگاه آزاد برگزار شده با برگزاری مناظره چه فرقی دارد؟ 

کرسی با مناظره یک تفاوت اساسی دارد؛ در مناظره دیدگاه متعصبانه وجود دارد که من هر چه من ‌می‌گویم درست است اما در کرسی دیدگاه متعصبانه وجود ندارد و دیدگاه این است که من صحبت‌های طرف مقابل را بشنوم و دانش خودم را بالا ببرم. در برگزاری کرسی‌ها به دنبال این هستیم که دانشجو به این باور برسد که می‌تواند به عنوان یک جوان فعال، فارغ از اینکه دیگران قصد دارند چه چیزی را به او القا کنند؛ نظرات و باورهای خود را بیان کند.

با نهادینه شدن این باور بین دانشجوها و جامعه دانشگاهی، شاهد روشنگری و استدلال‌های نو خواهیم بود و با این روشنگری و استدلال‌ها می‌توان رودروی نظر مخالف نشست و با او گفت‌وگو کرد که به تبع آن دانش فرد هم افزایش پیدا می‌کند.

نحوه نظام‌مند برگزار کردن کرسی‌ها به گسترش فرهنگ گفتگو کمک کرده ولی انتقادی که به شیوه برگزاری این کرسی‌ها وارد شده این است که تیم‌ها در انتخاب موضوع یا مخالف و موافق بودن نقشی نداشتند و این کار به صورت قرعه‌کشی و اعلام می بوده است؟

ما برای همه محورها به غیر از دو محور فرهنگی و هنر و معماری ۶ عنوان و گذاره تعریف کردیم که دانشجویان می توانستند موافق یا مخالف با آن صحبت کنند. در واقع ما به کسی دیکته نکردیم که شما باید منتقد این موضوع باشید یا موافق ماده ۱۲ اولویت در اختیار تیم ها گذاشتیم. موافقت و مخالفت با هر موضوع می‌شود 2 اولویت که برای شش موضوع در مجموع ۱۲ اولویت ایجاد می‌شد. تیم ها از اولویت ۱ تا ۱۲ خود را انتخاب کردند و ما بر اساس اولویت بندی دانشجوها آن ها را با هم جفت کردیم.

برای مثال تیمی که اولویت اولش مخالفت درباره موضوع الف بوده سعی کردیم یک تیم موافق درباره همان موضوع که اولویت اولش باشد پیدا کنیم. اگر هم این اتفاق نیفتاده و نتوانستیم منتقدی پیدا کنیم که اولویت یکش آن موضوع باشد؛ گروه دیگری را که اولویت دوم آنها موضوع الف بوده، پیدا کرده‌ایم.

ما تمام سعی خود را کردیم که امانت داری خود را به درستی انجام دهیم و به غیر از یکی دو محور که در جفت کردن تیم‌ها اذیت شدیم و ناچار به استفاده از اولویت پنجم و ششم تیم‌ها شدیم برای اکثر این رقابت‌ها از همان اولویت‌های یک تا چهار تیم‌ها استفاده شد و تلاش کردیم همان چیزی که انتخاب آنها بوده معیار ما باشد. در واقع چون ما تا اولویت ۶ رفته‌ایم؛ از اولویت‌های اصلی خود تیم‌ها استفاده شده و این طور نبوده که اگر گروهی اولویتش مخالفت با یک موضوع بوده و ما او را به عنوان موافق آن موضوع انتخاب کنیم.

یعنی برای مسابقات نهایی، موضوع با توجه به تیم‌هایی که به این مرحله راه یافتند؛ انتخاب شد تا موافق و مخالف همدیگر باشند؟

دقیقاً؛ حتی بررسی کردیم که اگر گروهی روی موضوعی خیلی کار کرده باشد و گروه مقابل روی آن موضوع اصلاً کار نکرده؛ موضوع را از لیست حذف کردیم و موضوع را طوری انتخاب کنیم که هیچ کدام روی آن ها روی آن کار نکرده باشند تا عدالت برقرار شود.

 به نظر می‌رسد برای دوره‌های بعدی برخی تغییرات لازم است تا میزان اختیار و انتخاب موضوعات برای تیم ها بیشتر بشود و گروه ها بتوانند از یک سبد موضوع را انتخاب کنند یا حتی اینکه یک موضوع محور باشد و از ابتدا تا انتها درباره آن موضوع خاص کرسی‌ها برگزار شود؟

هدف اصلی ما هم همین است و هر سیستمی که بخواهد پویا باشد و درست پیش برود؛ مجبور به بهینه‌سازی خودش است. یعنی اگر قرار است کرسی‌ها در سال‌های بعدی هم برگزار شود؛ حتماً باید بهینه‌سازی آن صورت گیرد. برخی از داوران هم به تعدادی از موضوعات ایراد گرفتند که بسا در دوره بعدی ما از خود داوران هم نظرخواهی کنیم و نظرات آنها را ملاک قرار دهیم در همین دوره اول نیز برای تعیین موضوعات از دانشجویان نظر خواستیم و در این مورد فراخوان دادیم که موضوعات پیشنهادی خودشان را مطرح کنند. قطعاً در دوره‌های بعدی این مسائل را بهتر حل خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم که اشتباهات و خطاهایی که وجود داشته را کاهش داده و رویداد را چارچوب‌مندتر برگزار کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1097713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =