کارنامه ضعیف دولت انگیزه مشارکت مردم را کاهش می‌دهد

مردم وقتی می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند، به طور حتم نه تنها نگاهشان به کارنامه دولت معطوف نیست، بلکه به عنوان یک مولفه مهم آن را برانداز و ارزیابی می‌کنند و پس از آن به مشارکت در انتخابات ترغیب خواهند شد.

غلامرضا منتظری ؛ نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز؛ در خصوص تاثیر عملکرد دولت‌ها بر مشارکت مردم در انتخابات گفت: رابطه معناداری بین میزان رضایت‌مندی مردم از دولت‌ها و مشارکت آنها وجود دارد، چنانچه به هر نسبت ضریب رضایتمندی بیشتر باشد، حضور مردم نیز بیشتر خواهد شد. در این رابطه بین کشش و کوشش رابطه معناداری هست، هرچقدر که کشش و جهد دولت‌ها جهت پاسخگویی به نیازهای مردم و همینطور برطرف کردن مشکلات آنان بیشتر باشد و مردم این تلاش و بلند همتی‌ها را لمس کرده و ببینند جهت حضور در انتخابات مصمم تر خواهند بود.

منتظری اذعان کرد: مهمترین سرمایه اجتماعی یک کشور مردم هستند که این سرمایه با رضایت‌مندی از عملکرد دولت‌ها رابطه دارد، چنانچه این امر مستلزم ارائه خدمات شایسته به مردم و برطرف کردن مسائل و مشکلات معیشتی و اقتصادی است که در حال حاضر نیز دغدغه‌ی جدی ماست به ویژه اینکه اگر کارنامه دولت، کارنامه خوبی نباشد انگیزه مشارکت را کاهش داده و بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
وی ادامه داد: بخش قابل توجهی از مردم نیز وقتی می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند، به طور حتم نه تنها نگاهشان به کارنامه دولت معطوف نیست، بلکه به عنوان یک مولفه مهم آن را برانداز و ارزیابی می‌کنند.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی افزود:  در حال حاضر، برای حفظ آرمان‌ها و دستاوردهای ارزشمندی که به جهت ایثار و فداکاری شهدا و مجاهدت چهره‌های شایسته و خدوم برای کشور انجام شده، مردم خودشان را متهعد و موظف می‌دانند تا در جهت حفظ مصالح ملی، در انتخابات شرکت کنند، اما بدون شک اگر این رضایتمندی افزایش پیدا کند در کمیت حضور و کیفیت نقش آفرینی نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد که وجهه کشور را نیز در سطح بین المللی مثبت خواهد کرد.

دولت آینده به بیمه بیکاری اهالی فرهنگ توجه ویژه کند

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که از نظر شما مهمترین شعار نامزدها برای برطرف کردن معضلات فرهنگی کشور چه می‌تواند باشد، خاطرنشان کرد:  در کنار بحث اقتصادی و معیشت که مهمترین چالش و دغدغه‌ی مردم در حال حاضر است، در حوزه فرهنگ نیز بحث اقتصاد و معیشت اهالی فرهنگ مسئله‌ی مهمی است چنانچه ما اگر در مقام عمل ارزیابی داشته باشیم مشاهده می‌کنیم که در عرصه فرهنگ هنرمندان، شاعران، نویسندگان، مداحان و هنرمندان صنایع دستی و همچنین در عرصه‌ی سینما، موسیقی، نمایش و تمامی رشته های هنری، فرهنگی و ادبی به جهت مسائل اقتصادی و معیشتی نیازمند توجهی ویژه‌، در کنار بستری برای ارائه محصولات هنرمندانه خود هستند تا دلگرم به ادامه کار شوند، پس نتیجه می‌گیریم بحث اقتصاد و هنر مسئله بسیار مهمی است که باید دولت آینده به آن توجه ویژه ای داشته باشد.

وی افزود: محور دوم، بحث مسائل رفاهی اهالی فرهنگ مانند بحث بیمه بیکاری است که متاسفانه بخش اعظم اهالی فرهنگ  و هنر به خصوص خبرنگاران، نویسندگان و هنرمندان در این بخش با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند، در حال حاضر نیز گام‌هایی برداشته شده اما کافی نیست و دولت آینده باید به آن توجه ویژه‌ای مبذول دارد و چتر حمایتی‌اش را بیش از گذشته بر سر هنرمندان کشور باز کند.

این مقام مسئول تاکید کرد: در حال حاضر مهمترین دغدغه‌ی ما حمایت از تولیدات فرهنگی هنرمندان است، زیرا در حال حاضر و به خاطر بیماری کرونا بحث تولید تا حدودی متوقف شده که امیدواریم این مشکل نیز برطرف شود و ابر تیره‌ی کرونا از آسمان کشورمان و همینطور دنیا کنار برود و بار دیگر از تولید آثار فاخر فرهنگی و ادبی حمایت کنیم تا انگیزه هنرمندان نیز مضاعف شود.
وی خواهان تقویت اعتبارات فرهنگی در کشور شد و بیان کرد: با توجه به لایحه بودجه سال 1400 و سهم ناچیز فرهنگ از بودجه عمومی کشور که کمتر از دو درصد شامل می‌شود و جای تاسف دارد، ضرورت نگاه ویژه رئیس جمهور آینده به فرهنگ را ایجاب می‌کند تا نگاه به بحث هنر و فرهنگ حاشیه‌ای نباشد.

منتظری تاکید کرد: باید نوع نگاه دولتمردان به بحث فرهنگ وهنر ارتقاء پیدا کند تا عرصه‌ی فرهنگ به حاشیه کشیده نشود، چنانچه ما همواره می‌گوئیم فرهنگ مبدا تمام تحولات کشور است و تحول فرهنگی زیربنای تحولات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است، اما اعتبارات این حوزه بسیار تاسف برانگیز است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه نباید مظلومیت حوزه فرهنگ در دولت آینده نیز ادامه پیدا کند، افزود: با نگاهی به کارنامه دولت‌های پیشین، متوجه می‌شویم جایگاه فرهنگ به عنوان اولویت شماره یک دولت‌ها قلمداد نشده و در حق آن اجحاف فراوانی شده است، لذا امیدواریم دولت آینده با نگاهی متفاوت از گذشته به عرصه فرهنگ توجه کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1097735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =