رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی فضای فرهنگی دانشگاه را زنده کرد

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی گفت: رویداد ملی کرسی‌های آزاد اندیشی باعث شد فضای فرهنگی دانشگاه‌ها زنده شود؛ چراکه فضای فرهنگی با بیماری کرونا تحت شعاع قرار گرفته بود.  

مهدی قهرمان نوسی معاون فرهنگی دانشجویی استان آذربایجان غربی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در مورد اینکه استقبال دانشجویان استان از رویداد کرسی‌های آزاداندیشی چگونه بود، گفت: 36تیم 4نفره در بحث کرسی‌های آزاداندیشی در مرحله استانی شرکت کردند. از این تعداد 7تیم در محورهای فرهنگی، سلامت، سیاسی و اجتماعی به مرحله کشوری راه یافتند. این 7تیم تا مراحل نیمه‌نهایی بودند؛ اما به مرحله نهایی نرفتند.

قهرمان نوسی با اشاره به اینکه استقبال خوبی از مسابقات شد و از طیف‌های مختلف کانون‌ها و تشکل‌ها بودند، ادامه داد: بعضی از تیم‌های دانشجویی هم در مسابقات شرکت کردند. حتی این رویداد باعث جذب بسیاری از دانشجوها و باعث شد که در موضوعات جدید نشریات بزنند.

معاون فرهنگی دانشجویی استان آذربایجان غربی در مورد نقاط قوت و ضعف برگزاری کرسی های آزاد اندیشی اشاره کرد: نقطه ضعف کلی این بود که به خاطر شرایط کرونا برگزاری در مراحل کشوری به صورت مجازی صورت گرفت. نقطه ضعف دیگر این بود که چون موضوعات از طرف معاونت تایید شده بود در بحث موافق و مخالف بعضی از دانشجوها از ابراز عقیده خودداری می‌کردند. با برگزاری جلسات توجیحی، توضیحات و روشنگری اعلام کردیم از ابراز عقیده نترسید و تبعاتی برای شما نخواهد داشت.

وی در ادامه افزود: از نقاط مثبت این رویداد می‌توان به این مطلب اشاره کرد که کرسی‌های آزاد اندیشی باعث شد فضای فرهنگی زنده شود؛ چراکه فضای فرهنگی دانشگاه با بیماری کرونا تحت شعاع قرار گرفته بود.  

قهرمان نوسی با بیان اینکه در فرآیند داوری تیم‌ها سلیقه‌ حاکم بود، گفت: در همین راستا گاهی تیم‌ها با چند صدم حذف می‌شدند و این باعث دلسری دانشجوها بود؛ به همین دلیل در شفافیت بحث داوری مناقشه می‌کردند.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی اظهار کرد: اکثر مباحث برای دانشجوها چالش برانگیز بود؛ اما فقط در قسمت موافقت و مخالفت در معذوریت بودند که با اطمینان خاطری که ما به آنها دادیم برطرف شد.

وی با اشاره به مفید بودن برگزاری این رویدادها در شکل‌گیری خط فکری دانشجویان تشریح کرد: زمانی که دانشجوها در مباحث روز و مسائل سیاسی به عنوان نظریه‌پرداز وارد می‌شوند، اندیشه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی آنان محک می‌خورد و حتی ممکن است در برخی مباحث نظراتشان تغییر کند و به درست یا غلط بودن نظرات خود پی ببرند؛ همچنین فضاهای جدیدی برای آنها باز شود که در آینده بتوانند به صورت علمی پیگیری کنند.

قهرمان نوسی در مورد اینکه گفت‌وگوی آزاد گاهی ممکن است موجبات انحطاط فکری و دین‌گریزی را فراهم کند و برای کنترل این چالش باید چه کاری انجام داد، گفت: در مسابقات کرسی‌های آزاد اندیشی موضوعات به صورت مدیریت شده ارائه شده بود؛ اما ما می‌توانیم راجع به موضوعات شبهه‌برانگیز وبینار برگزار کنیم. به صورت کارشناسی از اساتید معارف، حقوق و سیاسی برای تبیین استفاده کنیم و از دانشجوها برای مناظره دعوت کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1097780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =