قالیباف: صیانت از چندجانبه‌گرایی از اولویت‌های مهم مجلس است

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: مخالفت با یک‌جانبه‌گرایی و صیانت از چندجانبه‌گرایی از اولویت‌های مهم مجلس شورای اسلامی ایران است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، محمدباقر قالیباف در افتتاحیه دومین کنفرانس مجمع پارلمانی سازمان همکاری‌های اقتصادی گفت: انتخاب هوشمندانه موضوع این نشست یعنی ارتقای مشارکت پارلمانی با هددف همگرایی منطقه‌ای، فرصت ارزنده‌ای است تا گام‌های بلندی را در این راستا برداریم.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: در سال‌های اخیر اقدامات شایسته‌ای برای توسعه همکاری‌های اقتصادی در چارچوب اکو صورت گرفته است. با این حال و با وجود اقدامات ارزشمند به عمل آمده در جهت ایجاد زیرساخت‌های آن لازم و نهادسازی متنوع در اکو در دستاوردهای حاصله، تناسبی با ظرفیت‌های بالقوه مشاهده نمی‌شود و امور به کندی جریان دارد.

قالیباف خاطرنشان کرد: بی‌شک این اجلاس فرصت مهمی را برای رایزنی تبادل نظر و رفع کاستی‌ها و حرکت پویا و رو به جلو فراهم خواهد کرد.

وی یادآور شد:  قرن کنونی متعلق به آسیا است و جمهوری اسلامی ایران ضمن حفظ تناسب و توازن در روابط خارجی خود با مناطق مختلف جهان بر نگاه ویژه به همسایگان و قاره تاریخی، تمدنی  و ادیانی آسیا که محل سکونت همه  ما است تاکید ویژه‌ای دارد.

رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: با درک صحیح از نقش پارلمان‌ها و جایگاه دیپلماسی پارلمانی در تقویت روابط بین کشورها و تعمیق همکاری‌های بین‌المللی در حوزه آسیا و اکو تاکید می‌کنم که مجلس شورای اسلامی ایران از همان ابتدا از پیشنهاد مجلس ملی پاکستان برای تاسیس مجمع پارلمانی اکو به گرمی استقبال و به سرعت فرآیند داخلی تصویب اساسنامه آن را نیز طی کرد.

قالیباف افزود: امروز مجمع پارلمانی اکو نه تنها بستری برای دیپلماسی پارلمانی منطقه‌ای از طریق تبادل نظر، همفکری، هم‌افزایی و همسویی پارلمان‌های کشورهای عضو است بلکه خواهد توانست فضای جدیدی را برای نمایندگان پارلمان‌ها در سطح منطقه مهم ما فراهم کند.

وی عنوان کرد: معتقدم اکو می‌تواند ضمن ایجاد شبکه پارلمانی با همتایان خود در دیگر کشورهای عضو اکو رایزنی و تعامل کرده و حمایت‌های لازم پارلمانی را از همکاری‌های منطقه‌ای و به ویژه در شرایط سخت اقتصادی ناشی از همه‌گیری بیماری کرونا فراهم کند.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد:  وجود چنین ساز و کار این تنها دولت‌های کشورهای عضو را در قبول تعهدات در چارچوب اکو از حمایت‌های پارلمانی بهره‌مند می‌کند بلکه بخش خصوصی کشورها را در زمینه مشارکت در پروژه‌ها و همکاری‌های منطقه‌ای راغب‌تر خواهد کرد.

قالیباف بیان کرد: مخالفت با یک‌جانبه‌گرایی و صیانت از چندجانبه‌گرایی از اولویت‌های مهم مجلس شورای اسلامی ایران است همچنین تلاش‌های جمعی کشورهای همسو برای تحقق یک نظام اقتصادی بین‌المللی عادلانه و غیرتبعیض‌آمیز و از آن طریق دستیابی به رشد اقتصادی، توسعه متوازن، رفاه و سعادت مردم حفظ ارزش‌ها و فرهنگ‌های ملی، دینی و کسب جایگاه مناسب در روابط بین‌المللی همواره مورد حمایت نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1097791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =