طرح پویش مختص دانشجویان فنی‌ومهندسی نیست/ حمایت صنعت از دانشگاه با بورسیه دانشجویان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس گفت: با مذاکرات انجام گرفته با برخی از نهادها، تلاش خواهد شد در رشته‌های مختلف و حتی رشته‌های علوم انسانی، علاوه بر رایزنی با صنعت، با جامعه و نهادهای مختلف نیز مذاکره کنند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، طرح پویش مدتی است که در دانشگاه آزاد اسلامی مانند بسیاری از دانشگاه‌های مطرح جهان در حال اجرا است. به موجب این طرح، دانشجویان می‌توانند در رشته‌های تحصیلی خود در بخش‌های صنعتی، تولیدی، خدماتی و کشاورزی همزمان به صورت کارورزی شروع به فعالیت کنند و پس از طی دوره کارورزی با مهارت‌سنجی صورت گرفته در همان بخش استخدام خواهند شد. در ادامه مصاحبه ایسکانیوز با روسای استانی را می‌خوانید.

محمدکاظم کاوه پیشقدم رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس با ۳۵ واحد و مرکز دانشگاهی به عنوان گسترده‌ترین مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی استانی در کشور مطرح است، اظهار کرد: با توجه به اهمیت طرح پویش و اشتغال همزمان دانشجو، مجموعه دانشگاهی استان در حال برنامه‌ریزی و رایزنی با نهادها و صنایع مختلف به منظور اجرای دقیق این طرح است. با توجه به توضیحات اشاره شده و قول مساعدت «اتاق بازرگانی»، «اداره کل کار، رفاه و تامین اجتماعی» و نیز «سازمان فنی و حرفه ای» استان فارس، به زودی این طرح به مرحله اجرا درخواهد آمد.

کاوه‌پیشقدم در ادامه تشریح کرد: با توجه به لزوم ایجاد انگیزه در صنعت جهت تامین شرایط قانون کار و رعایت امور حقوقی، در حال تلاش برای همکاری نهادهای مختلف با این طرح هستیم. در صورت تامین شرایط پس از گذراندن دوره مقدماتی و مهارتی و رضایت صنعت از دانشجو، ادامه حضور دانشجو در صنعت و پرداخت حق الزحمه در قالب شهریه قابل بررسی خواهد بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تمامی دانشجویان مقاطع مختلف می‌توانند در این طرح شرکت کنند، افزود: البته ارائه خدمات در مقاطع مختلف متفاوت بوده و شرایط خاص خود را در پذیرش و نحوه اجرا خواهد داشت. از طرفی با استفاده از قوانین موجود به موازات این طرح، حمایت لازم در جذب فارغ التحصیلان رشته های مختلف مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی در صنعت پیگیری می‌شود.

وی در ادامه توضیح داد: در بحث طرح پویش شاید اینگونه تصور شود که تنها مخاطبان این طرح دانشجویان رشته‌های فنی و مهندسی هستند در صورتی که اینطور نیست. در استان فارس با مذاکرات انجام گرفته با برخی از نهادها، تلاش خواهد شد در رشته‌های مختلف و حتی رشته‌های علوم انسانی، علاوه بر رایزنی با صنعت، با جامعه و نهادهای مختلف نیز مذاکره کنند تا از دانشجویان در حال تحصیل جهت فعالیت‌های مختلف در جامعه نیز استفاده شود.

کاوه پیشقدم ادامه داد: آشنایی صنایع با این طرح در حال حاضر محدود بوده که با همکاری اتاق بازرگانی استان فارس به صورت موردی با صنایع مختلف مذاکره خواهد شد. یقیناً با شروع این طرح و با گذشت زمان، نگاه صنایع نسبت به آن مثبت‌تر شده و برخی از نگرانی های احتمالی برطرف خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس در مورد گزینش دانشجویان متقاضی تشریح کرد: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته کمیته‌ای با مدیریت معاونت پژوهش و فناوری واحد دانشگاهی و با حضور مدیر گروه تخصصی، نماینده اتاق بازرگانی، نماینده اداره کل کار، رفاه و تامین اجتماعی و نیز نماینده یا نمایندگان صنعت مورد نظر تشکیل جلسه داده و از دانشجویان متقاضی مصاحبه به عمل خواهند آورد.

وی ادامه داد: در حال حاضر اختصاص نمره حضور دانشجویان تنها به بخش مرحله مقدماتی که می تواند در قالب درس کارآموزی اجرا شود تعلق می گیرد؛ اما پیشنهاداتی از طرف نهادهای مختلف از طریق جلسات برگزار شده در حال جمع آوری است که در صورت تصویب سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و مدیران این طرح می تواند با افزایش تعداد واحدهای کارآموزی یا دوره های مهارت آموزی اختصاص نمره با درصد بیشتری مد نظر قرار گرفته تا انگیزه بیشتری برای دانشجویان ایجاد شود.

کاوه پیشقدم اظهار کرد: با توجه به دیدگاه فعلی دانشگاه آزاد اسلامی در حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین و فناور و تعریف فعالیت‌های جدید می توان حرکت واقعی به سمت دانشگاه های نسل سوم و چهارم را مشاهده کرد. در این راستا با اجرایی شدن طرح «پژوهش اثرگذار یکپارچه دانشگاه آزاد اسلامی» (طرح پایش)، ارائه موضوعات مسئله محور جهت انجام پایان نامه‌های کاربردی و به موازات آن مهارت آموزی و حضور دانشجویان در صنعت همزمان با تحصیل(طرح پویش)،  به‌یقین، نقش موثر دانشگاه ها در حل مشکلات صنعت و رفع موانع تولید قابل مشاهده خواهد بود که این موضوع می تواند موثرترین پشتیبانی از صنعت محسوب شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1097880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =