مشارکت پایین؛ مانع رشد جامعه است

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان تهران در بیانیه‌ای اعلام کرد: انتخاباتی که به واسطه‌  مشارکت کم، مانع رشد جامعه باشد، مشکلات متعددی در پی خواهد داشت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)، بسیج دانشجویی دانشگاههای استان تهران درباره اهمیت حضور حداکثری و اقدامات ثانویه شورای نگهبان و وزارت کشور بیانیه‌ای صادر کرد.

در بخش ابتدایی این بیانیه آمده است: اهمیت حضور حداکثری مردم در انتخابات آنقدر بدیهی است که نیازی به استدلال نداشته باشد. یکی از معیارهای مهم برای سنجش میزان اعتبار جمهوری اسلامی و اعتماد مردم به آن، طبق نص صریح بیانات رهبر معظم انقلاب، مشارکت مردم است. رشد جامعه و راهنمایی مردم به سعادت واقعی نیز از جمله اهداف انقلاب اسلامی بوده است. انتخاباتی که به واسطه‌  مشارکت کم، مانع رشد جامعه باشد، مشکلات متعددی در پی خواهد داشت. از این رو وظیفه‌ مسئولان جمهوری اسلامی برای کمک به افزایش مشارکت در حد توان امری غیرقابل انکار است.

در این بیانیه مطرح شده است: امروز و در فاصله‌ دو هفته مانده تا انتخابات، فرصت پاسخ‌گویی به این سوال مهم فرا رسیده است که «شما برای حضور حداکثری مردم، چه کرده‌اید؟» آیا وظیفه‌ اخلاقی همه، از جمله شورای نگهبان و وزارت کشور این نیست که با استفاده از خلاقیت‌هایی (تا جایی که با قانون در تعارض نباشد) به حضور مردم پای صندوق‌ها کمک کنند؟ با توجه به شیوع کرونا به نظر می‌رسد بخشی از مردم، از بیم بیماری قصد شرکت در انتخابات را ندارد. شما برای رفع این هراس، چه تدبیری اتخاذ کردید؟ البته اقداماتی نظر افزایش شعب و ساعات اخذ رای لازم است؛ اما کافی نه! شما می‌توانستید (و اگر همت کنید، هنوز هم می‌توانید) ترس مردم از شرکت در انتخابات را کاهش دهید. 

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: رای، فعال کردن رای غیرحضوری، الکترونیکی و پستی، ابداع روش‌های سازگار با شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای احراز هویت رای‌دهندگان، حضور کادر درمان در شعب برای نظارت بر بهداشتی بودن فرآیند اخذ رای، بررسی تراکم رای در انتخابات قبلی و افزایش متوازن شعب به نسبت چگالی اخذ رای در گذشته و نوبت‌دهی قبلی به رای‌دهندگان به منظور کاهش ازدحام در ساعت انتخابات از جمله راهکارهایی است که یا می‌توانستید یا هنوز هم می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. فراموش نکنیم که انتخابات روز 28 خرداد، نه فقط انتخابات ریاست‌جمهوری؛ که انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و در بسیار از مناطق، انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری نیز هست و این به پیچیده‌تر کردن فرایند انتخابات دامن می‌زند.

در بیانیه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان تهران آمده است: اگر مسئولان تنها بخشی از دغدغه‌ رهبر معظم انقلاب را درباره‌ مشارکت حداکثری داشته باشند، از راه‌کارهای عملیاتی متخصصیان استفاده خواهند کرد. وگرنه پیاده‌سازی روند انتخابات‌های گذشته برای این انتخابات نیز، عقلانی و اخلاقی به نظر نمی‌رسد. امید است تمام مسئولان مرتبط با در نظر گرفتن تذکر دلسوزان، خود را شرمنده‌ خون شهدا نسازند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1097901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =