شاخص‌های یک رئیس جمهور خوب چیست؟

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی عنوان کرد: دو ایراد اساسی در نظام برنامه‌ریزی کشور وجود دارد که از رئیس جمهور آینده درخواست می‌کنیم به معضل برنامه‌ریزی در کشور توجه کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، به همت دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی مرکزی و همکاری حوزه معاونت فرهنگی دانشجویی ظهر امروز اولین تریبون تخصصی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ با سخنرانی حسین کلانتری‌ رئیس دانشگاه آزاداسلامی استان مرکزی و با حضور برخی از اساتید و کارکنان بعد از نماز ظهر در مسجد صاحب الزمان(عج) شهرک دانشگاهی امیر کبیر برگزار شد.

در این جلسه رئیس دانشگاه آزاداسلامی استان مرکزی و واحد اراک ضمن تاکید برحضور گسترده در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: دو ایراد اساسی در برنامه ریزی کشور وجود دارد که از رییس جمهور آینده درخواست میکنیم به معضل برنامه ریزی در کشور توجه کنند.

وی با اشاره با این مقدمه که اولین برنامه عمرانی کشور در سال ۱۳۲۷ قبل از انقلاب آغاز شد و قبل از این یک سری کارهای عمرانی در زمان صدارت میرزا تقی خان امیرکبیر همچون ساخت مدرسه دارالفنون، ساخت ساختمان های اداری، نظامی، احیای قشون و اعزام دانشجو به خارج از کشور انجام شده است افزود؛ در سال های  قبل از انقلاب اسلامی ۶ برنامه عنرانی در کشور تدوین شده بود که پنج برنامه اجرایی شد و بعد از انقلاب تاکنون هفت برنامه تدوین شده و برنامه‌های توسعه کشور بدون توجه به طرح آمایش سرزمین اجرا میشود، اگر برنامه آمایش سرزمین اجرا می شد هر رییس جمهوری برنامه های قبلی را ادامه و  پیگیری میکرد.  

وی یادآور شد: طرح آمایش سرزمین یک طرح بلند مدت حدود ۲۵ ساله است که اغلب کشورها دارند و در قالب طرح‌های بلند مدت ۲۵ ساله، برنامه های عمرانی ۴تا ۷ ساله اجرا می شود به طوریکه هر دولتی که روی کار می آید برنامه‌ها و اولویت‌های کاری خود را طبق این برنامه اجرایی می کنند.  

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک خاطر نشان کرد: دولتهای اولیه بعد از انقلاب بیشتر مواجه با جنگ و بازسازی مناطق جنگی و تامین امنیت بوده اند و دولت های بعد از آن در قالب نظام هماهنگ با برنامه ملی و آمایش سرزمین حرکت نکرده‌اند چرا که آمایش سرزمین یعنی بهره‌برداری از سرزمین که بهره برداری در قالب  مثلث انسان، فعالیت وفضا انجام میشود. آمایش سرزمین باید بتواندانسان وفعالیت را در فضای کشور تنظیم کند.

وی تاکید کرد: یک ریاست جمهور خوب باید بتواند در فضای کشور جمعیت را بر مبنای ظرفیت منطقه ای پخش کند چرا که هر منطقه برای خود قابلیت‌هایی چون صنعت، کشاورزی و... دارد و ما به دنبال این هستیم تا رئیس جمهوری روی کار بیاید تا این فرایند را در کشور تدوین نماید  و طرح آمایش سرزمین  کشوری و استانی را اجرا کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی تصریح کرد: قبل از انقلاب مطالعاتی توسط مهندسین مشاور ستیران که فرانسوی بودند در زمینه طرح آمایش سرزمین در ایران آغاز شد و ناتمام ماند و بعد از انقلاب در دوره های مختلف مطالعاتی انجام شد و کارهای ابتدایی خوبی شکل گرفت ولی متاسفانه در اجرا ناموفق بودند.

کلانتری گفت: مشکل اساسی دیگر نظام برنامه ریزی بخشی در ایران است که بودجه در سطح وزارتخانه ها توزیع میشود و تا از مرکز به استان و سپس به شهرستان و بخش برسد ریز میشود و قابلیت اجرایی ندارد اگر برنامه ریزی به صورت منطقه ای انجام بگیرد وکشور براساس مطالعات انجام شده به ۱۱ ویا ۹ منطقه تقسیم شود، مشکلات حل میشود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی افزود: نظام برنامه‌ریزی ما باید اصلاح شود و نظام منطقه‌ای جای نظام بخشی را بگیرد چرا که اگر طبق برنامه دقیق چند استان در یک منطقه تعریف شوند  ودرآمد هرمنطقه خرج همان منطقه شود، کارایی مناطق بهتر میشود.

وی گفت: در نظام موجود برنامه ریزی بخشی، عدالت فضایی را شاهد نیستیم و متاسفانه با بدی عملکرد برخی دولت ها ما از عدالت فضایی محروم شده ایم و یک نهاد و ساختار لازم برای نظام اداری منطقه‌ای وجود ندارد و فقط یک شورای آمایش سرزمینی را شاهد هستیم.  

کلانتری با اشاره به اینکه در کشور با تهدیدات مرزی مواجه هستیم گفت: نواحی کمتر توسعه یافته ما نواحی مرزی هستند و نظام عدالت فضایی را در آن ها شاهد نیستیم.  

وی مشکل دیگر برنامه ریزی شهری کشور را قوانین و مقررات شهرسازی عنوان کرد و گفت: قانون شهرداری های کشور مربوط به سال ۱۳۳۴ است و بایستی از طریق دولت لایحه‌ای به مجلس ارائه شود تا به صورت قانون جدید بازنگری و تدوین شود و معضلات موجود رفع گردد.  

کلانتری تاکید کرد: رئیس جمهور آینده باید به حوزه های عمرانی و برنامه‌ریزی کشور که بحث اساسی در کشور به شمار می رود توجه جدی داشته باشد.
لازم به ذکر است در این طرح که با دعوت از اعضای هیات رییسه دانشگاه و اساتید برگزار می شود هر کدام از مدعوین از نگاه و دریچه تخصص خود راهکارها و انتقادات خود را برای پویایی و ارتقاء سطح بینش و آگاهی جامعه بیان می کنند.

این نشست ها قرار است در قالب ۱۰ جلسه به صورت تریبون تخصصی تا روز انتخابات در دانشگاه ادامه داشته باشد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1097929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =