می‌خواهند فهم سیاسی جامعه رشد نکند

مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل فرهنگی گفت: برخی بزرگان سیاسی کشور می‌خواهند فهم سیاسی جامعه را پایین نگه‌ دارند تا ترفندهای سیاسی‌شان در بزنگاه‌هایی مانند انتخابات جواب دهد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، یکی از موضوعاتی که در روزهای منتهی به انتخابات شاید به آن کمتر توجه شود، «فرهنگ سیاسی» جامعه است. مسئله‌ای که قطع به یقین می‌توانیم یکی از محورهای مهم در راستای حرکت مردم به سمت انتخاب اصلح بدانیم زیرا فارغ از هیاهوی انتخاباتی و وعده و وعیدهای همیشگی این ایام، برنامه‌ها و رویکردهای نامزدهای انتخاباتی مورد ارزیابی جامعه قرار خواهد گرفت.

در همین ارتباط، حسین محمدی فام مدرس دانشگاه وکارشناس مسائل فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره آسیب‌ها و فواید شکل گیری فضای دوقطبی در انتخابات ریاست جمهوری اظهارکرد: شکل گیری فضای دوقطبی در انتخابات لزوما بد نیست؛ به معنای اینکه اگر فضای دوقطبی به رقابت عملکردها تبدیل شود، مردم می‌توانند به انتخاب صحیح برسند. درواقع اگر مجادله جریان‌های سیاسی بر سر برنامه‌ها و راهبردها برای اداره کشور باشد، هیچ ایرادی ندارد.

وی افزود: با این وجود اما تجربه در انتخابات‌های گذشته نشان داده است که هرزمان به سمت فضای دوقطبی حرکت کرده‌ایم، جناح‌های سیاسی به جای ارائه برنامه، یک دیگر را تخریب کرده‌اند. این موضوع باعث شد تا مردم به جای اینکه برنامه‌ها و عملکرد افراد را مورد بررسی و ملاک قرار دهند، در دام بازی‌ها و ترفندهای سیاسی، رسانه‌ای و روانی افتاده‌اند؛ به طوری که هر کاندیدایی در مهارت‌های روانی و رسانه‌ای ابتکار عمل بیشتری داشت، برنده انتخابات بود.

محمدی فام ادامه داد: فهم سیاسی مردم چه فضای انتخابات دوقطبی بشود و چه نشود، باید ارتقا پیدا کند تا بتوانند به جای افتادن در دام بازی‌های روانی و رسانه‌ای، عملکرد و برنامه افراد را ملاک قرار دهند و فرد اصلح را انتخاب کنند.

این کارشناس درباره دلایل فقر فهم سیاسی در بخشی از جامعه تصریح کرد: این موضوع می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که البته یکی از اصلی‌ترین آن‌ها، رفتار نخبگان و بزرگان سیاسی جامعه است. زمانی که بزرگان سیاسی در مناظره‌ها به جای اینکه به سوالات جواب دقیق بدهند و برنامه خودشان را بازگو کنند صرفا یک دیگر را تخریب می‌کنند، نباید از مردم انتظار ارتقای فهم سیاسی داشته باشیم. به بیان دیگر، برخی بزرگان سیاسی کشور می‌خواهند فهم سیاسی جامعه را پایین نگه‌ دارند تا ترفندهای سیاسی‌شان در بزنگاه‌هایی مانند انتخابات جواب دهد.

وی گفت: طرح شبهاتی مانند دیوار کشیدن در خیابان‌ها توسط یکی از نامزدهای انتخاباتی و استفاده از کلیدواژه‌هایی مانند «گازانبر» و «لوله»، بر فضای روانی مردم اثر مستقیم دارد و باعث می‌شود میزان آرای نامزدها در یک آن جابجا شود. به همین دلیل عده‌ای برای مقاصد سیاسی خودشان، به دنبال پایین نگهداشتن فهم سیاسی مردم هستند.

محمدی فام با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه کرسی‌های آزاداندیشی بیان کرد: اینکه مقام معظم رهبری بر برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در فضای دانشگاه تاکید دارد، به دلیل این است که در کرسی‌های آزاداندیشی دو طیف مخالف فکری به بحث و تبادل نظر می‌پردازند که در نهایت منجر به رشد سیاسی مردم خواهد شد.

این مدرس دانشگاه یادآور شد: فهم سیاسی مردم باید به گونه‌ای رشد کند که هیچ کاندیدایی نتواند برای مدیریت افکارعمومی برنامه ریزی داشته باشد. نامزدها باید بدانند که بدون ارائه برنامه دقیق و مدون، امکان رای آوردنشان وجود ندارد؛ اما متاسفانه هنوز این فرآیند در کشور شکل نگرفته است و رشد سیاسی مردم در وضعیت قابل قبولی قرار ندارد. به بیان دیگر، مظلوم نمایی برخی نامزدها به راحتی برروی آرای مردم اثرگذار است.

وی با بیان اینکه بخشی از جامعه نخبگانی اسیر دو قطبی‌های کاذب سیاسی شده‌اند، خاطرنشان کرد: نخبگان جامعه باید در زمینه مسائل سیاسی عملکرد منصفانه داشته باشند و اگر جریان سیاسی مطبوعشان خطایی را مرتکب شد، این خطا و اشتباه را بپذیرند. امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند ابتدا باید حق را بشناسیم و پس از آن افراد را بشناسیم؛ درحالی که برخی مواقع این موضوع در جامعه ما برعکس است و غالبا بر مدار انصاف حرکت نمی‌کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1097953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =