طرح ساماندهی کنکور به هیچ عنوان متوقف نمی‌شود

قائم مقام ستاد نقشه جامع علمی کشور با تاکید بر اینکه طرح ساماندهی کنکور به هیچ وجه متوقف نخواهد شد و هیچ‌گونه عقب‌نشینی درآن صورت نخواهد گرفت، بیان کرد: دبیر شورا طرح را در دستور کار قرار داده‌ است؛ رئیس شورا هم تایید کرده‌ که طرح مطرح شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ ۳۱ فروردین طرح ساماندهی سنجش و پذیرش دانشجو(کنکور) در جلسه ۱۴۷ ستاد جامع نقشه علمی کشور بررسی شد. در این جلسه اشکالاتی اجرایی از سوی سازمان سنجش به این طرح وارد شده بود که برای رفع این اشکالات قرار شد؛ کارگروهی متشکل از سه دستگاه یعنی سازمان سنجش، مرکز سنجش آموزش و پرورش و ستاد نقشه علمی کشور ایجاد شود و اشکالات سازمان سنجش را برطرف کنند.

طرح ساماندهی کنکور قرار بود بعد از رفع این اشکالات در جلسه بعد شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح و به تصویب برسد. با این همه طرح مذکور هنوز به تصویب نهایی نرسیده و ابلاغ نشده است. تعلل صورت گرفته در تصویب و ابلاغ این طرح باعث ایجاد این شبهه شده است که گروهی از موسسات آموزشی که در زمینه کنکور فعالیت دارند و از آنها به عنوان مافیای کنکور تعبیر می‌شود در به سرانجام نرسیدن این طرح نقش دارند. ایسکانیوز برای روشن شدن این موضوع با منصور کبگانیان قائم مقام ستاد نقشه جامع علمی کشور گفت‌وگو کرده است.

کبگانیان با تاکید بر اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی با سازمان‌ها علمی کشور تعامل خیلی خوبی دارد، اظهار کرد: سازمان سنجش، وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت به عنوان دستگاه‌هایی که باید این طرح را اجرا کنند؛ هر کدام نکاتی داشتند و برخی از پیشنهادات این عزیزان قابل بررسی بود.

وی ادامه داد: پیشنهاداتی که با سیاست‌های ستاد نقشه جامع علمی کشور تطابق داشت را قبول کردیم و نسخه نهایی طرح ساماندهی کنکور در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته است.

کبگانیان درباره شبهه‌ای که درباره نقش مافیای کنکور در به سرانجام نرسیدن ساماندهی کنکور مطرح می‌شود، گفت: من در استفاده از تعبیر مافیا احتیاط دارم اما بالاخره منافعی در این حوزه وجود دارد و نمی‌توان این گردش مالی و منافعی که وجود دارد را نفی کرد؛ اما باید این گردش مالی را باید هدایت کرد.

وی افزود: با این سیاستی که در حال نهایی شدن است؛ هدایت این گردش مالی هم به این شکل خواهد بود که این موسسات باید خود را آماده کنند به موسسات کمک آموزشی تبدیل شوند و کمک کنند مطالب واقعی که در مدرسه آموزش داده می‌شود؛ عمق پیدا کند.

قائم مقام ستاد نقشه جامع علمی کشور در این بخش از صحبت‌های خود تاکید کرد که که این طرح در کنکور امسال اجرا نخواهد شد و بخشی از آن در سال ۱۴۰۱ و بخش اصلی در ۱۴۰۲ اجرایی می‌شود.

کبگانیان ادامه داد: گلایه‌ای که الان وجود دارد و زیاد هم به ما منتقل می‌شود؛ این است که معلم‌ها می‌گویند: دانش‌آموزان اصلا به درس ما گوش نمی‌دهند و اکثرا به دنبال این هستند که در فلان کلاس کنکور شرکت کنند و تست‌زنی را یاد بگیرند.

وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید طوری عمل کند که امکانات، سرمایه‌ها و متخصصان بیرونی در خدمت آموزش و پرورش، وزارت علوم و سازمان سنجش قرار گیرند؛ به گونه‌ای که دانش‌آموزان هم از مدرسه استفاده کنند و هم از کمک‌های آموزشی که می‌تواند در اختیارشان قرار گیرد.

کبگانیان با بیان اینکه در حال حاضر انحراف شدیدی وجود دارد و عمق یادگیری بسیار پایین آمده است، گفت: برخی دانش‌آموزان توجه کافی را در کلاس‌ها ندارند و تکنیک‌های تست‌زنی و تقویت حافظه برای آنها اولویت پیدا کرده است.

وی با تاکید بر اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی تحت هیچ جوی قرار نمی‌گیرد، تصریح کرد: افرادی که در شورا حضور دارند؛ همگی افراد فرهیخته‌ای هستند که نه خودشان منافعی دارند و نه نگرانی از بابت کسی دارند و تنها مصالح و سیاست‌های کشور را در نظر می‌گیرند.
 
قائم مقام ستاد نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: پیشنهاداتی هم که وجود داشته به دنبال کامل کردن طرح بوده و طرحی که ما چند سال روی آن کار کرده‌ایم اصلاحات خوبی خورده است.

کبگانیان با تاکید بر اینکه طرح ساماندهی کنکور به هیچ وجه متوقف نخواهد شد و هیچ‌گونه عقب‌نشینی درآن صورت نخواهد گرفت، بیان کرد: آخرین پاراف این طرح صورت گرفته و دبیر شورا آن را در دستور کار قرار داده‌اند؛ رئیس شورا هم تایید کرده‌اند که طرح مطرح شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد هماهنگی بین سه دستگاه هم صورت گرفته است و اگر کمی روند کند می‌شود به خاطر رفع اشکالات است و به هیچ وجه ما تحت فشار قرار نمی‌گیریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1098005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =