مصرف این میوه جلوی خریدهای غیرضرروی را می‌گیرد!

خوردن این ماده غذایی پیش از رفتن به سوپرمارکت، به شما کمک می‌کند تا کمتر سراغ هله هوله بروید.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز به نقل از پایگاه «people.com»، حتما شما هم پیش از این شنیده اید خوردن یک عدد سیب در روز می‌تواند رفتن به پیش دکتر را از شما دور کند؛ همچنانکه بارها و بارها شنیده ایم که نباید با شکم خالی برای خرید خوار و بار به سوپر مارکت برویم؛ چرا که این مسأله سبب می‌شود تا خریدهای یهویی و از پیش برنامه ریزی نشده از شیرینی جات داشته باشیم. اما تصور کنید اگر این دو مسأله را کنار هم قرار دهیم، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

محققان دانشگاه کرنل (در ایالت نیویورک آمریکا) می‌گویند خوردن یک سیب پیش از رفتن برای خرید خوار و بار، سبب می‌شود افراد تا ۲۵ درصد بیشتر میوه و سبزیجات خریداری کنند.

دکتر «آنر تال» (Aner Tal) و دکتر «برایان وانسینک» (Brian Wansink) از پژوهشگران آزمایشگاه غذایی دانشگاه کرنل تلاش کردند تا تئوری خود را مبنی بر اینکه «میان وعده‌های سالم سبب سوق دادن خریداران به خرید غذاهای سالمتر می‌شود»، امتحان کنند؛ آزمایشی که نتایج آن در پایگاه خبری دانشگاه کرنل (Cornell University) در مه ۲۰۱۵ منتشر شد. در نخستین آزمایش آن‌ها به صورت تصادفی ۱۲۰ خریدار که قصد رفتن به سوپرمارکت را داشتند، انتخاب کرده و به برخی از آن‌ها یک نمونه سیب، برخی دیگر یک نمونه شیرینی کوکی و به برخی دیگر هیچ نمونه‌ای ندادند؛ سپس خریدهای آن‌ها را تحت نظر گرفتند.

بر اساس این تحقیقات، افرادی که نمونه سیب را پیش از رفتن به سوپرمارکت استفاده کرده بودند، ۲۸ درصد بیشتر میوه و سبزیجات در مقایسه با افرادی که شیرینی کوکی خورده بودند، خریداری کردند. افرادی که نمونه سیب را مصرف کرده بودند، همچنین ۲۵ درصد بیشتر میوه و سبزیجات در مقایسه با شرکت کنندگان در این تحقیق که میان وعده‌ای مصرف نکرده بودند، خریداری کردند.

دکتر «آنر تال» پس از انجام این تحقیق گفت: آنچه این پژوهش به ما مب آموزد، این است که خوردن یک میان وعده اندک سالم پیش از خرید می‌تواند ما را به وضعیت عقلانی سالمتری به هنگام خرید هدایت کرده و ما را به این سمت سوق دهد که گزینه‌های غذایی بهتری را انتخاب کنیم.

پیش از رفتن به سوپرمارکت چه باید بخوریم؟

همچنین در دومین آزمایش، دکتر تال و دکتر وانسینک بار دیگر به ۵۶ شرکت کننده، نمونه‌های سیب و شیرینی کوکی را دادند و سپس از آن‌ها خواستند تا از میان ۲۰ جفت از اقلام در صورتی که می‌خواستند خرید آنلاین داشته باشند، انتخاب کنند. گروه اول، اقلام کم کالری بود و گروه دوم اقلام پر کالری بود. آن‌ها مشاهده کردند افرادی که در ابتدا سیب خورده بودند، در مقایسه با افرادی که شیرینی کوکی خورده بودند، بیشتر مواد غذایی کم کالری را انتخاب کردند.

این پژوهشگران سپس در آزمایش نهایی خود، به خریداران یک نوع شیر کاکائوی کاملا یکسان، اما با برچسب‌های مختلف دادند، روی شیر کاکائو گروه اول برچسب «شیرکاکائوی پر از شکلات و کرم» درج شده بود و روی گروه دوم برچسب (شیرکاکائو سالم و بی خطر) نوشته شده بود؛ هرچند محتویات هر دو شیرکاکائو کاملا یکسان بود و تنها برای فریب ذهن خریداران، چنین عناوینی بر روی کالا درج شده بود. همچنین به گروه سوم نیز هیچ شیری داده نشد. بار دیگر این محققان مشاهده کردند گروهی که شیرکاکائوهای دارای لیبل سالم و بی خطر را مصرف کرده بودند، به هنگام خرید اینترنتی، انتخاب مواد غذایی سالم تری را داشتند.

این آزمایش نشان داد یک ماده غذایی لزوما نباید سالم باشد تا بتواند بر عادت خرید شما تأثیر بگذارد؛ بلکه تنها کافی است که شما تصور کنید که آن سالم است. محققان این مسأله را «سلامتی درک شده» (perceived healthfulness) می‌نامند.

در پایان این گزارش آمده است: حال مشخص نیست آیا شما می‌توانید با خوردن یک سیب (و یا چیزهای دیگری که ممکن است ادعا شود مواد غذایی سالمی هستند) ذهن خود را فریب دهید تا به سمت خرید کالاهای سالمتر برود یا خیر، اما اگر چنین کاری سبب می‌شود تا شما خریدی هوشمندانه‌تر داشته باشید، قطعا این کار ارزش امتحان کردن را خواهد داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1098075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =