توانبخشی ریوی، درمانی موثر برای کرونا

یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی گفت: توانبخشی ریوی و انجام فیزیوتراپی و حرکات مناسب، در بهبود وضعیت مبتلایان به کرونا مفید است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سمانه قهرمان پوری متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و درمان غیر جراحی بیماری های عضلانی اسکلتی و ستون فقرات گفت: توانبخشی فیزیکی در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ شامل دو بخش توان بخشی ریوی و توانبخشی جسمی است.

قهرمان پوری افزود: در موارد ابتلای شدید به کرونا، بیماران حتی به بازتوانی روانی نیز نیاز دارند که در این مرحله، ارتباط با مشاوره و روانشناس و روانپزشک می‌تواند سودمند باشد.

او ادامه داد: توانبخشی ریوی در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در زمان ابتلا و حتی بستری شامل پوزیشن دهی و فیزیوتراپی ریه است که به تخلیه ترشحات ریوی، انجام سرفه موثر جهت تخلیه خلط ریوی، افزایش حجم ریه و بهبود کیفیت تنفس کمک می‌کند.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی  اظهار کرد: در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ شدید که بستری هستند، فیزیوتراپی قفسه سینه با پوزیشن دهی بیمار آغاز می‌شود. به شکلی که روزی دو تا سه مرتبه بیمار در وضعیت نیمه نشسته قرار می گیرند. این وضعیت با گذاشتن بالش زیر بالاتنه بیمار یا بالا آوردن سر تخت در زاویه ۴۵ تا ۶۰ درجه با خط افق ایجاد می‌شود، بهتر است بیمار بیست دقیقه در این وضعیت قرار بگیرد.

او گفت: در موارد شدیدتر که بیماران هوشیاری کافی ندارند، خواباندن بیمار به شکم به بهبود تهویه تنفسی کمک می‌کند. اما در بیماران سرپایی با ابتلا خفیفت تر، قرار گرفتن در وضعیت‌های زیر باعث افزایش حجم ریوی و بهبود تهویه تنفسی می‌شود.

قهرمان پوری ادامه داد: پشت میز بنشینید، به سمت جلو خم شوید و بازوهای خود را بر روی میز قرار دهید سپس سر را بر روی دستانتون بگذارید. اگر ارتفاع میز کافی نیست، می‌توانید زیر بازوها خود بالش قرار دهید، آرام و شمرده هوا را از بینی به داخل کشیده، به مدت سه شماره نگه داشته و سپس به آرامی با لبان غنچه شده از دهان خارج کنید.

توانبخشی ریوی، درمان موثری برای کرونا

او افزود: در حالت دوم در حالی که ایستاده اید کمی به جلو خم شده و با دست لبه پنجره یا صندلی را گرفته و تنفس عمیق با بینی انجام داده، سه شماره هوا را نگه دارید و با لبان غنچه شده هوا را از راه دهان به آرامی خارج کنید و در پوزیشن آخر در حالی که به اندازه عرض شانه از دیوار فاصله دارید، کمر و پشت خود را به دیوار تکیه دهید، به اندازه عرض شانه، پاها را از هم باز کنید و کمی زانوها را خم کرده و نفس عمیق بکشید.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی  بیان کرد: بهترین پوزیشن برای خوابیدن در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ که بستری نیستند، خوابیدن به پهلو و گذاشتن چند بالش زیر سر به طوری که تنه با خط افق زاویه ۳۰ درجه داشته باشد و با زانوهای خمیده است.

او اظهار کرد: فیزیوتراپی ریه در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ نیز به صورت زیر انجام می شود:

در حالی که بیمار روی تخت نشسته و به جلو خم شده، زیر دستان بیمار بالش بگذارید. انگشتان دست را خم کرده و کف دست را در وضعیت کاسه (کاپ) قرار دهید. سپس قفسه سینه را به دوقسمت چپ و راست تقسیم کرده و از پایین به سمت بالا به آرامی ضربه بزنید. در انتها از بیمار بخواهید تنفس عمیق دهانی انجام داده و سپس با قدرت سرفه کند. در هنگام انجام این مانور حفاظت کامل از مجاری تنفسی و چشمان خود برای جلوگیری از پریدن آب دهان بیمار به چشمان خود بعمل آورید. فیزیوتراپ‌های بیمارستان از دستگاه ویبراسیون نیز، جهت تکمیل مانور بالا استفاده می کنند. در افراد سرپایی جهت تقویت عضلات تنفسی و افزایش ظرفیت ریه ورزش‌های زیر توصیه می‌شود، در یک بادکنک یا دستکش استریل به آرامی و طی ده شماره بدمید.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی بیان کرد: تنفس عمیق شکمی انجام دهید و در حالی که دستان خود را بر روی شکم و قفسه سینه قرار داده اید، نفس عمیق بکشید به طوری که شکم از قفسه سینه برآمده‌تر شود و سپس تا سه شماره نگه دارید و از راه دهان خالی کنید.

انتهای پیام / 

کد خبر: 1098101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =