پیش‌بینی جایگاه مؤسسات آموزش عالی در نظام‌های رتبه بندی ممکن شد

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران از ایجاد افزونه جدیدی به سامانه «جایگاه علم، فناوری و نوآوری ایران در جهان (نما)» برای پیش‌بینی جایگاه مؤسسات علمی در نظام‌های جهانی رتبه‌بندی خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) به نقل از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، پیش‌بینی جایگاه آینده مؤسسات و دانشگاه‌های علمی کشور به سامانه «نما» افزوده شده است.

سامانه‌های جهانی رتبه‌بندی موسسه‌ها یکی از پدیده‌های کلیدی آموزش عالی در یکی دو دهه گذشته شده‌اند. از این رو، بسیاری از مؤسسات دوست دارند جایگاه خود را در این سامانه‌ها بدانند و برای دست‌یابی به جایگاه‌های بهتر و بالاتر برنامه‌ریزی کنند.

بی‌گمان داشتن سیاست‌های درست و برنامه‌ریزی کارآمدتر در این زمینه، نیازمند آگاهی از روند آینده جایگاه مؤسسات در این سامانه‌ها است.

از این رو پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) در پاسخ به این نیاز مؤسسه‌های آموزش عالی و پایش و گزارش جایگاه آن‌ها در سامانه‌های جهانی رتبه‌بندی، ویژگی تازه‌ای را به سامانه «جایگاه علم، فناوری و نوآوری ایران در جهان (نما)» افزوده است که برآیند پژوهش‌های میان‌رشته و تازه ایرانداک در این زمینه است.

این ویژگی، با بهره‌گیری از علوم رایانه و الگوریتم‌های هوش مصنوعی، به سامانه «نما» افزوده شده است که پیش‌بینی جایگاه آینده مؤسسه‌ها را شدنی می‌سازد.

سیاستگذاران و مدیران می‌توانند جایگاه آینده مؤسسه‌های آموزش عالی را در سامانه‌های رتبه بندی جهانی ببینند و برای پیشرفت در آن‌ها برنامه‌ریزی کنند.

پیش‌بینی جایگاه مؤسسه‌های آموزش عالی بر پایه سری‌های زمانی و جایگاه آن‌ها در سال‌های پیش، در ۷ سامانه جهانی رتبه‌بندی شامل «مؤسسه آموزش عالی تایمز»، «شانگهای»، «کیو. اس»، «یورپ»، «تایوان»، «سی. دبلیو. یو. آر»، و «راوند») در سامانه «نما» فراهم شده است.

همچنین، مؤسسه‌ها می‌توانند پیش‌بینی جایگاه یا امتیازشان را در سنجه‌های گوناگون ارزیابی هر سامانه نیز ببینند.

طبق بررسی نظام‌مند نوشتگان در زمینه رتبه‌بندی مؤسسه‌های آموزش عالی نیز راهکارهای گوناگونی که برای بهبود جایگاه مؤسسه‌ها یافت شده‌اند، فراخور پیش‌بینی‌ها، به مؤسسه‌ها پیشنهاد می‌شود تا راهنمای بهبود جایگاه‌شان باشند.

همه کاربران می‌توانند از این خدمت تازه در بخش «رتبه مؤسسه‌ها» در سامانه «نما» بهره‌برداری کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1098146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =