دانشگاه‌های ایتالیا چگونه مانع تقلب در امتحانات مجازی می‌شوند؟

دانشگاه ساپینزای ایتالیا برای پیشگیری از تقلب در امتحانات مجازی، راهکارهایی برای نظارت بر دانشجویان به کار گرفته است. راهکارهایی مانند احراز هویت دانشجویان پیش از شروع امتحان و کنترل محیط اطراف دانشجو به کمک دوربین.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، امتحانات مجازی زمینه بروز تقلب را افزایش داده است. بسیاری از استادان معترض‌اند که امکان نظارت بر دانشجویان در امتحانات مجازی را ندارند و به همین دلیل، تقلب اتفاق می‌افتد.

با این حال، به نظر می‌رسد دانشگاه‌ها در برخی کشورها، راهکارهایی برای پیشگیری از تقلب در امتحانات مجازی به کار گرفته‌اند.

معین مهرعلیان دانشجوی ترم دوم مقطع ارشد در دانشگاه ساپینزا ایتالیاست (Sapienza University of Rome). وی در شرایط کرونا وارد این دانشگاه شده و ترم اول مقطع ارشد خود را به صورت مجازی گذرانده است.  

مهرعلیان در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره تجربه آموزش مجازی خود از دانشگاهش در ایتالیا، اظهار کرد: نرم‌افزار مورد استفاده در آموزش مجازی در دانشگاه ما، گوگل میت (Google Meet)  است. همه کلاس‌ها در این نرم‌افزار برگزار می‌شود.

این دانشجوی کارشناسی ارشد با اشاره به این که برگزاری امتحانات شرایط متفاوتی دارد، افزود: امتحانات در ایتالیا غالباً شفاهی برگزار می‌شوند. در مواردی هم که امتحانات کتبی هستند، در سایتی به نام امتحان (Exam.net) انجام می‌شود. به این صورت که پس از ورود به گوگل میت، وارد سایت امتحان می‌شویم که اتاق‌های مختلفی دارد.

وی در ادامه بیان کرد: هر هفت تا هشت نفر در یک اتاق هستند و هر اتاق هم یک مراقب دارد، مراقب یا خود استاد است یا یکی از دستیاران استاد. همه دانشجویان قبل از شروع امتحان باید میکروفون و دوربین‌شان را روشن کنند.

مهرعلیان با تاکید بر این که دانشجویان در حین امتحان، امکان خروج از سایت را ندارند، گفت: پس از ورود همه دانشجویان، هر موقع استاد انتخاب کند، سوالات ارسال می‌شود. پس از ارسال سوالات، اگر دانشجویی از سایت خارج شود به معنای این است که امتحان را تمام کرده است.

این دانشجوی کارشناسی ارشد با بیان این که حتی اگر کسی اینترنتش ضعیف شود، امتحان خود را از دست می‌دهد، افزود: این مشکل برای یکی از همکلاسی‌های من پیش آمد که با ضعیف شدن اینترنت، امتحانش را از دست داد.

وی با اشاره به این که دانشجویان پیش از شروع امتحان، احراز هویت می‌شوند، توضیح داد: استاد یا دستیار او، می‌توانند از طریق دوربین محیط اطراف را ببینند و صدای محیط را بشنوند، تا کس دیگری در اتاق نباشد. در تمام طول امتحان، دوربین روی صورت ماست و اگر کسی دوربینش را قطع کند، به معنای انصراف از امتحان است.

مهرعلیان در ادامه خاطرنشان کرد: برخی از استادان خیلی سختگیرترند و می‌گویند باید با دو اکانت وارد امتحان شوید. یک اکانت دیگر برای این‌ است که حرکت دست از کنار هم دیده شود. البته فقط یکی از استادان تا این حد سختگیر بود؛ اما غالبا این گونه نیست.

این دانشجوی دانشگاه ساپینزا درباره سیستم امتحانات در ایتالیا گفت: سیستم امتحانات در ایتالیا متفاوت از ایران است، به طوری که دانشجویان می‌توانند متناسب با رشته‌شان هر درسی را پنج بار امتحان دهند. امتحانات در ایران به صورت همزمان در خرداد ماه یا دی ماه برگزار شود؛ اما دانشجویان در ایتالیا می‌توانند در صورتی که قبول نشوند یا نمره‌شان راضی‌کننده نباشد، از یک ماه قبل رزرو کرده و در امتحانات آبان‌، بهمن، فروردین یا خرداد شرکت کنند. برای ترم جدید، گزینه امتحان حضوری هم اضافه شده است.

وی با بیان این که من شخصا تجربه امتحان مجازی در ایران را نداشتم ، افزود: اما در گفتگو با دوستانم شنیده‌ام که دانشجویان در ایران راحت‌تر نمره می‌گیرند و تقلب رایج‌تر است.

این دانشجوی کارشناسی ارشد در پایان اظهار کرد: یکی از استادان ما در ایتالیا برای پیشگیری از تقلب، زمان یک امتحان کتبی 10 سواله را ۷ دقیقه تعیین کرد که خیلی غیراستاندارد بود و سبب اعتراض دانشجویان شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1098193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =