رئیس جمهور آینده آرای حداکثری را نخواهد داشت/ ناامیدی مردم از ناکارآمدی نهاد دولت

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهد گفت: متاسفانه بنظر می‌رسد میزان مشارکت به گونه‌ای نباشد که بتوان گفت رئیس جمهوری حداکثری با آرای مردمی خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نقش جریان‌ها و تشکل‌های دانشجویی در بزنگاه‌های حساسی مانند انتخابات، از اهمیت زیادی برخوردار است. جریان‌های دانشجویی با آگاهی از فضای جامعه و قابلیت تحلیل مسائل روز می‌توانند به عنوان یک سکان هدایت‌گر، زمینه را برای انتخاب اصلح فراهم کنند.

میزان مشارکت مردم در هر انتخاباتی به ویژه سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اهمیت بسیاری دارد چراکه میزان مشارکت و رای مردمی در مشروعیت معادلات دولت آینده در روابط بین‌الملل اثر گذار است.

نشست «بررسی عوامل تاثیر گذار بر میزان مشارکت مردم» با حضور امیر یاراحمدی «قرارگاه روشنگری ایران قوی» سازمان بسیج دانشجویی، سید شایان ابهری دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهد و سعید نعیمی مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه شریف برگزار شد.

 ابهری در این نشست با تاکید بر اینکه نقش و نظر مردم در اداره کشور اهمیت دارد، گفت: بنا به دلایل مختلف متاسفانه امسال شاهد مشارکت حداقلی مردم در انتخابات هستیم.

مشارکت واقعی به معنای سهیم بودن مردم در تصمیم گیری‌های مهم و اساسی کشور است.

در حال حاضر شاهد نوعی گنگ بودن فضای انتخاباتی در کشور هستیم. همچنین برخلاف انتخابات گذشته شاهد شور و نشاط انتخاباتی در کشور نیستیم. به عقیده شما مشارکت مردم در انتخابات پیش رو چگونه خواهد بود؟

رهبر انقلاب در بیانیات خود بارها بر موضوع مشارکت مردم در انتخابات تاکید داشتند. ایشان در یکی از بیانیات خود می‌فرمایند که مصیبت روزی است که مردم به صندوق انتخابات پشت کنند. البته مقصود رهبری تنها فعل انداختن رای به درون صندوق‌ها نیست.

مشارکت و سهم مردم از بیان نقطه نظراتشان در مسائل مختلف به خصوص سیاسی و امور حکومتی بسیار اهمیت دارد چراکه نشانه اجرای مردم سالاری دینی در کشور است. اهمیت دیدگاه و نظر مردم در ارکان مختلف، باید در سیاست‌های کلان سیاست گذار و تصمیم گیر کشور اثرگذار باشد. مشارکت و حضور مردم در  انتخابات از منظر امامین انقلاب اسلامی و آرمان‌های اصیل نظام، به معنای 20دقیقه معطلی افراد در صفوف صندوق‌های رای گیری نیست. 

مشارکت واقعی به معنای سهیم بودن مردم در تصمیم گیری‌های مهم و اساسی کشور است. به عنوان مثال درباره پیش بینی مشارکت یا عدم مشارکت مردم در انتخابات باید گفت که به دلایل مختلف شاهد امسال شاهد مشارکت پایین و حداقلی مردم باشیم. دانشجویان یا جریانات سیاسی که را منتسب به انقلاب می‌دانند از مشارکت پایین مردم مانند انتخابات مجلس شورای اسلامی یازدهم ناراحت شوند. 

پاسخگو نبودن مسئولان؛ عامل قهر مردم با صندوق‌های رای

 انتخابات ریاست جمهوری در سال 92 نیز همراه با نوعی نارضایتی مردم نسبت به وضعیت معیشتی و اقتصادی دولت احمدی نژاد بود؛ اما شاهد مشارکت 70 درصدی مردم در انتخابات بودیم. به عقیده شما عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم باعث احتمال کاهش مشارکت است یا واقعا اعتماد مردم نسبت به نظام خدشه دار شده است؟

نارضایتی مردم از وضعیت فعلی به ویژه اقتصادی و سیاسی، یکی از اصلی ترین دلایل پایین بودن مشارکت است. البته تمامی مشکلات فعلی کشور متوجه رئیس جمهور نیست، بلکه مردم به نهاد دولت بی‌اعتماد شدند. در حال حاضر مردم نا امید شدند از اینکه رئیس جمهور تغییر کند و در پی این تغییرات، نهاد دولت کارآمد شود.

دولت و مجلس شورای اسلامی که توسط آرای مردمی به قدرت رسیده است باید پاسخگوی شبهات و سوالات پیرامون عملکرد خود باشند. همچنین نهادیی هستند که در کشور تصمیم ساز هستند؛ اما پاسخگوی عملکرد خود نیستند. به عنوان  مثال رئیس  سازمان صدا و سیما منصوب مقام معظم رهبری است؛ اما ناکارآمدی این فرد نباید به حساب رهبری نوشته شود. 

پاسخگو نبودن نهادهای مختلف به مردم یکی از عوامل اصلی قهر ملت با صندوق‌های رای است. 
در مجموع به عقیده بنده با توجه به پیش بینی‌های کارشناسان و پاسخ نظر سنجی‌ها متاسفانه میزان مشارکت به گونه‌ای نیست که بتوان گفت رئیس جمهوری حداکثری با آرای مردمی خواهیم داشت.

سوپرمن سازی از یک فرد در انتخابات اشتباه است. 

جریانات سیاسی داخل کشور به ویژه جریان منتسب به انقلاب در زمان باقی مانده تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری چه رویکردی را برای افزایش مشارکت مردمی باید اتخاذ کنند؟ و چالش مشارکت حداقلی تا حدودی بهبود یابد.

جبهه انقلاب باید به سمت تبلیغ برنامه نامزدهای ریاست جمهوری حرکت کند و به این صورت نباید که تنها از یک فرد حمایت کند. سوپرمن سازی از یک فرد در انتخابات اشتباه است چرا که جریان دانشجویی یا جبهه انقلاب اطمینان ندارد که این فرد می‌تواند تمامی مشکلات پیچیده کشور را در مدت زمان اندکی حل کند. 

در حال حاضر هیچ بن‌بستی برای حل مشکلات کشور وجود ندارد؛ اما نباید در حل مشکلات نیز ساده انگار انجام شود. ما باید بپذیرم معضلات و مشکلات کشور مانند حوزه فرهنگ با انتخاب یک فرد خاص به عنوان رئیس جمهور یا انتصاب یک فرد به عنوان وزیر در مدت کوتاهی حل نخواهد شد.

مردم از جریان دانشجویی به عنوان قشر نخبه کشور انتظار دارند که به جای حمایت از یک جریان سیاسی در کشور از طرح و ایده کاندیداها حمایت کرده یا آن را برای مردم تبیین کنند.

دولت تدبیر و امید در هشت سال مسئولیت، تمام فعالیت خود را به وزارت امور خارجه معطوف کرده بود و این وزراتخانه نیز مذاکره و نگاه به بیرون را تنها راهکار حل مشکلات کشور می‌دانست. ما باید به مردم و مسئولان گوشزد کنیم که تنها و تنها توجه به درون و استفاده از ظرفیت‌های داخلی باعث حل مشکلات و پیشرفت می شود. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1098198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =