آمریکایی‌ها قصد برداشتن تمام تحریم‌ها را ندارند/ هیچ تضمینی برای خروج از توافق جدید وجود ندارد

کارشناس سیاست خارجی و روابط بین‌الملل با بیان یانکه آمریکا قصد برداشتن تما تحریم‌ها را ندارد اظهار کرد: تحریم‌های نفتی و بانکی مهم‌ترین تحریم‌ها بوده و مسلئه مورد اختلاف فعلی مذاکرات این است که آمریکایی‌ها قصد برداشتن تمام تحریم‌ها را نداشته و می‌خواهند بخشی از تحریم‌ها را نگه دارند.

«ابوالفضل صدقی» کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی ایسکانیوز؛ با اشاره به برگزاری نشست وین و مذاکرات برجامی گفت: به نظر من هر گفت‌وگویی که برای برداشتن تحریم‌ها انجام شود خوب و مؤثر است و اینکه ما هیچ مذاکره‌ای نکرده و اجازه بدهیم تحریم‌ها ادامه پیدا کند قابل پذیرش نیست و با منافع ملی کشور سازگاری ندارد.

وی با بیان اینکه مذاکره برای برداشتن تحریم‌ها امری ضروری است افزود: مذاکرات باید بر اساس همان سیاست و شروطی که رهبر معظم انقلاب تعیین کرده‌اند صورت گیرد و اینکه آمریکایی که از برجام خارج شده بخواهد یکی از طرفین مذاکره قرار گیرد را به رسمیت نمی‌شناسیم.

صدقی مسئله اصلی را شیوه مذاکره دانست و ادامه داد: مذاکره باید به گونه‌ای باشد که منجر به برداشته شدن عملی تحریم‌ها شود. تحریم‌های نفتی و بانکی مهم‌ترین تحریم‌ها بوده و مسلئه مورد اختلاف فعلی مذاکرات این است که آمریکایی‌های قصد برداشتن تمام تحریم‌ها را نداشته و می‌خواهند بخشی از تحریم‌ها را نگه دارند و از طرف دیگر ایران نیز قصد منهدم کردن سانترفیوژهای نسل 6 و 8 خود را ندارد.

این کارشناس سیاست خارجی افزود: با توجه به اینکه ایران زیر بار این خواسته آمریکا نمی‌رود، روسیه پیشنهاد داده است که ایران سانترفیوژها را خارج و در جایی نگهداری و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این موضوع را راستی آزمایی کند.

وی با بیان اینکه بر اساس اخبار، نوشتن متن توافق آغاز شده است افزود: موضوعاتی چون مسائل مطرح شده در بالا مورد اختلاف میان ایران و آمریکاست اما معمولا نگارش متن را آغاز کرده و درباره موارد مورد اختلاف کار را متوقف و درباره آنها مذاکره کرده و زمانی که به نتیجه رسیدند آن را به متن اضافه می‌کنند.

صدقی با اشاره به پایان یافتن دور پنجم مذاکرات گفت: طرفین مذاکرات در یک وقفه به کشورهای خود بازگشته و پس از مشورت نظرات خود را گفته و برای حل اختلافات تلاش خواهند کرد.

این کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه طبق پیش‌بینی‌ها ایالات متحده خواهان بازگشت به برجام است اظهار کرد: زمان رسیدن به توافق و بازگشت این کشور به برجام هنوز مشخص نیست و همچنین آمریکا حاضر به برداشتن تمام تحریم‌ها مانند تحریم‌های مبتنی بر تحریم‌های تروریستی نبوده و این یکی از موراد مورد اختلاف است.

وی با بیان اینکه خبر زیادی از مذاکرات به بیرون داده نشده است ادامه داد: اما بر اساس اخبار و شنیده‌های موجود، در حال حاضر مذاکره به موارد اصلی مورد اختلاف رسیده و در تلاشند آن‌ها را رفع کنند و در یک نقطه به توافق برسند. نوع حرکات و مواضع رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که آمریکا به برجام بازخواهد گشت اما شرایط و زمان آن بستگی به توافق پیش‌رو دارد.

هیچ تضمینی برای خروج آمریکا از توافق جدید وجود ندارد

صدقی با اشاره به نقض عهد آمریکا در برجام گفت: اینکه آمریکا به تعهدات خود پایبند نیست امری مسلم است و نمی‌توان به این کشور اعتماد کرد و هیچ تضمینی برای خارج نشدن آمریکا از توافق جدید وجود ندارد.

این کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه مشکل ما مذاکره کردن نیست بلکه نحوه مذاکره است ادامه داد: مذاکره نباید به گونه‌ای باشد که طرف مقابل بتواند توافق بدست آمده را دور زده، آن را زیر پا بگذارد و دست ما از هرگونه اقدامی خالی باشد بلکه باید توافقی به دست آید که اگر طرف مقابل به هر شیوه‌ای و با هر دلیلی آن را نقض کرد ما بتوانیم با آن مقابله کنیم و باید در مذاکرات تضمین‌هایی برای رسیدن به امر گرفته شود.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها به نفع امنیت ملی و معیشت مردم نبوده و ما خواهان ادامه آن نیستیم افزود: به نظر من مشکل تحریم‌ها باید از سوی دولت فعلی حل شده و به گردن دولت بعدی نیفتد.

صدقی با بیان اینکه هیچ‌کدام از جریان‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا نباید مذاکرات وین را قربانی مسائل سیاسی کنند افزود: اگر این اتفاق بیفتد به منافع ملی کشور ضربه خواهد خورد اما انتظار ما این است که تا آنجا که امکان دارد، تیم مذاکره کننده بتواند حداکثر امتیاز را بگیرد. هرچند طرف مقابل تمام امتیازات ممکن را به ایران نخواهد داد.

این کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه دولت فعلی تلاش زیادی دارد زودتر کار را تمام کرده و آن را به نام خود بزند اظهار کرد: آمریکایی‌ها تمایل دارند به همان شکلی که می‌خواهند به برجام بازگردند و مسائل منطقه‌ای نیز جزوی از مذاکره و توافق باشد اما این مسئله خارج از موضوع مذاکره است و ایران زیر بار آن نمی‌رود.

وی با تأکید بر اینکه ما با خود مذاکرات درباره برجام مخالف نیستیم ادامه داد: اما اینکه امتیازاتی داده شود و متن به گونه‌ای نوشته شود که چند ماه دیگر و زمانی که ما به تمام تعهدات خود عمل کرده و همه چیز خود را از دست داده‌ایم و دستمان خالی است، طرف مقابل با دست پر، هرگونه که دوست دارد با ما بازی کند را نمی‌پسندیم و باید در نوشتن متن دقت بیشتری شده و تدابیر لازم اندیشیده شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1098389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =