ادعای گروسی در مورد عدم شفافیت ایران در پاسخ به سوالات آژانس

مدیرکل آژانس انرژی اتمی بار دیگر خواستار شفافیت ایران در پاسخ به سوالات آژانس شد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز به نقل از رویترز، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد: «عدم شفافیت در پاسخ به سوالات آژانس در خصوص بیانیه‌های پادمانی ایران، تاثیر جدی و بدی بر توانایی و قدرت آژانس برای کسب اطمینان از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران می‌گذارد.»

وی در اظهاراتی بی‌اساس ادعا کرد: وجود اورانیوم با منشاء انسانی در مکان‌هایی در ایران که به آژانس اعلام نشده، بیانگر این است که مواد هسته‌ای در این مکان‌ها وجود داشته است.

در  بیانیه گروسی آمده است: در واقع تا ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، آژانس بر اجرای تعهدات هسته‌ای ایران در برجام نظارت کرد. اما در تاریخ ۲۳ فوریه، نقش نظارتی آژانس بر فعالیت‌های ایران  به دنبال تصمیم ایران برای توقف اجرای تعهدات برجامی، تحت تأثیر قرار گرفته است. این در حالی است که ماه قبل، من و صالحی توافق کردیم که تفاهم فنی ما تا ۲۴ ژوئن ۲۰۲۱ حفظ شود. شما همچنین گزارش من در مورد توافق ان‌پی‌تی را مشاهده کردید که اقدامات آژانس برای پاسخ به سوالات مرتبط با درستی اعلامیه‌های ایران را نشان داد. این گزارش  اطلاعات آژانس در در مورد مکان‌های اعلام‌نشده در ایران و پاسخ‌های ایران به درخواست‌های آژانس برای دادن پاسخ به سوالات ما در مورد این مکان‌ها را هم نشان داد. تا امروز ایران پاسخ و داده‌های جدیدی در مورد مکان‌ها ارائه نداده و به سوالات آژانس در این زمینه پاسخ نداده است. وجود ذره‌های اورانیوم با منشأ انسانی در مکان‌هایی در ایران که به آژانس اعلام نشده بود، بیانگر این است که تجهیزات هسته‌ای در این مکان‌ها وجود داشته است. در حال حاضر  نگران هستم که مواد اتمی در مکان‌های اعلام‌نشده در ایران وجود داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1098461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =