افغانستان محور گفت‌وگوی رهبران انگلیس و پاکستان

«بوریس جانسون» و «عمران خان» نخست وزیران انگلیس و پاکستان امروز (دوشنبه) در تماس تلفنی پیرامون مجموعه‌ای از تحولات بین‌المللی از جمله آخرین وضعیت افغانستان بحث و تبادل نظر کردند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، یک سخنگوی دفتر بوریس جانسون با اعلام این خبر افزود که دو طرف درباره ضرورت اطمینان از آینده‌ای بر پایه صلح و ثبات طولانی در افغانستان توافق و نخست وزیر انگلیس تاکید کرد که به استفاده از ابزارهای دیپماتیک برای حمایت از افغانستان ادامه می‌دهد.

این درحالیست که همزمان با خروج نظامیان آمریکایی، بازی جدید اتهام و سرزنش میان اسلام‌آباد و کابل آغاز شده و مناسبات دیپلماتیک از قبل شکننده آنان را به شدت هدف قرار داده است.

سایه بی اعتمادی و اتهام بار دیگر روابط پاکستان و افغانستان را تحت الشعاع قرار داده و این بار مواضع حمدالله محب مشاور امنیت ملی دولت محمداشرف غنی رییس جمهوری افغانستان، یک بحران جدید دیپلماتیک میان دو همسایه ایجاد کرده است.

به نظر می‌رسد تلاش‌های اسلام‌آباد و کابل برای زدودن فضای بی اعتمادی و تقویت همکاری‌ها به رغم سفر سال گذشته نخست وزیر پاکستان به افغانستان و بازدید چند هفته اخیر فرمانده ارتش پاکستان از کابل سودی نداشته و منابع دیپلماتیک در اسلام‌آباد اذعان می‌کنند که روابط دو کشور با یک بجران جدید روبرو شده است.

منابع دیپلماتیک در پاکستان اظهارات اخیر حمدالله محب را غیراخلاقی عنوان کرده و هشدار دادند که اسلام‌آباد هرگونه ارتباط رسمی با مشاور امنیت ملی افغانستان را قطع کرده و این پیام صریح را به کابل انتقال داده است.

وزیر امور خارجه پاکستان نیز روز گذشته خطاب به مشاور امنیت ملی دولت افغانستان اخطار داد که وی باید جلوی اظهارات تحقیرآمیز علیه پاکستان را بگیرد، در غیر این صورت هیچ پاکستانی تمایل به ارتباط و همکاری با وی نخواهد داشت.

قریشی، حمدالله محب را به خرابکاری در روند صلح افغانستان متهم کرد و مدعی شد که مشاور امنیت ملی دولت کابل اشتیاقی به برقراری صلح پایدار در افغانستان ندارد.

کارشناسان در پاکستان معتقدند: جنجال دیپلماتیک بین دو همسایه در حالی صورت می گیرد که افغانستان درمیان خروج نیروهای خارجی با وضعیت نامطلوبی روبرو است و هیچ توافق صلحی در آن دیده نمی شود. در صورت عدم توافق سیاسی، افغانستان به طور بالقوه با چرخه دیگری از جنگ داخلی روبرو خواهد شد.

به گزارش سخنگوی دفتر بوریس جانسون، مقابله با انتشار گازهای گلخانه‌ای و همه‌گیری کرونا از دیگر موضوعاتی بود که رهبران انگلیس و پاکستان امروز درباره آن گفت‌وگو کردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1098497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =