ارتباط مستقیم سطح سلول‌های B با شدت بیماری کرونا و تب دنگی

گروهی از محققان در تازه‌ترین مطالعات خود دریافتند سطح سلول‌های B ارتباط مستقیمی با شدت بیماری کرونا و تب دنگی دارد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز به نقل از مدیکال اکسپرس، گروهی از محققان وابسته به موسسات آمریکا، کامبوج و فرانسه ارتباطی بین سطح آنتی بادی آفوکوسیله ایمونوگلوبولین در خون و شدت تب دنگی و احتمالا کووید-۱۹ یافته‌اند.

دی آلوئیس و اووئی محققان این مطالعه گفتند بیشتر تحقیقات انجام شده در زمینه مطالعه آنتی‌ژن‌ها بر روی قسمت «V» مولکول‌های آنتی ژن شکل «Y» متمرکز شده است؛ در این تلاش جدید، محققان به بررسی مولکول‌های قند مرتبط با حوزه Fc و ارتباط آن‌ها با شدت تب دنگی و کووید-۱۹ پرداختند.

در انسان آنتی بادی توسط سلول‌های B ایجاد می‌شود، فراوان‌ترین نوع آن ایمونوگلوبولین G (IgG) است. تحقیقات قبلی نشان داده است که بیماران دارای علائم تب دنگی شدید تمایل دارند که در گلوکوفرم‌های IgG۱ (انواع ساکاریدها) در خون، آفوکوسیله (حالت سمیت سلولی وابسته به آنتی بادی) افزایش یابد. تاکنون مشخص نبود که این افزایش‌ها به دلیل عفونت دنگی به وجود آمده است یا اینکه این بیماری از قبل وجود داشته که ممکن است منجر به علائم شدیدتر بیماری شود.

برای پی بردن به این موضوع، محققان مناطق اتصال هر دو بخش Fab (بخش V Y) و Fc را بر روی آنتی‌ژن‌های بیماران قبل و بعد از عفونت با شدت علائم متغیر بررسی کردند. آن‌ها دریافتند در آن دسته از بیمارانی که علائم شدیدتری داشتند، بلافاصله پس از عفونت، سطح ایمونوگلوبولین آفوکوسیله شده در خون آن‌ها بالاتر از بیماران با علائم کمتر بود.

این یافته‌ها نشان می‌دهد آزمایش چنین سطوحی در بیماران آلوده به دنگی می‌تواند ابزاری را در اختیار پزشکان قرار دهد تا دریابند کدام یک از آن‌ها علائم جدی‌تری دارند. محققان همچنین تاکید کردند که تب دنگی و کووید-۱۹ دارای یک آسیب شناسی مشترک هستند و به همین دلیل، آزمایش سطح گلیکوفرم IgG۱ نیز می‌تواند به عنوان شاخص شدت علائم در بیماران کووید-۱۹ باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1098507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =