دفاع رئیس شورای اروپا از توافق سرمایه گذاری با چین

رئیس شورای اروپا پیش از دیدار با رئیس جمهور آمریکا از توافق سرمایه گذاری میان بروکسل و پکن حمایت کرد و آن را گامی بزرگ دانست.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، شارل میشل، رئیس شورای اروپا پیش از دیدار با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از توافق سرمایه گذاری میان بروکسل و پکن حمایت کرد و آن را گامی بزرگ در مسیری خوب دانست.

رئیس شورای اروپا پیش از استقبال از جو بایدن در بروکسل در ۱۵ ژوئن، برای شرکت در نشست گروه ۷ که از جمعه تا یکشنبه در کورن وال در جنوب غربی انگلیس برگزار می‌شود به همراه اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا به انگلیس می‌رود.

پس از تنش‌های جدی میان اتحادیه اروپا و آمریکا در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین این کشور، شارل میشل از تلاش‌های جو بایدن برای برقراری روابط میان دو بلوک و بازگشت مشارکت قدرتمند تقدیر کرد.

شارل میشل گفت: اتحادیه اروپا در روابط با چین در مورد ارزش‌ها و آزادی‌های اساسی خود و همچنین حقوق بشر سازش نخواهد کرد.

شارل میشل در گفتگوی دوشنبه شب خود با خبرنگاران گفت: با این حال ما به دنبال ایجاد تعادل در روابط اقتصادی خود با چین هستند. در سال‌های اخیر ما تصمیم گرفتیم دسترسی به بازار واحد خود را تسهیل کنیم، اما در این زمینه عدم تقابل وجود دارد و در همین راستا سال گذشته تصمیم گرفته شد مذاکرات برای این توافق تسریع شود.

کمیسیون اروپا به عنوان مسئول سیاست تجاری ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا اواخر سال ۲۰۲۰ پس از سال‌ها انسداد به توافقی در خصوص سرمایه گذاری دست یافت. آلمان یکی از حامیان اصلی این توافق بود.

پارلمان اروپا و همچنین کشورهای عضو باید این توافق را که هدف آن باز کردن بازار چین به روی شرکت‌های اتحادیه اروپاست تصویب کنند. اما این تصویب در حال حاضر و به دنبال تحریم‌های اروپایی علیه چین به اتهام نقض حقوق بشر در منطقه سین کیانگ در وضعیت تعلیق مانده است.

پکن هم در واکنش تحریم‌هایی علیه اعضای پارلمان اروپا و شخصیت‌های دانشگاهی اروپایی اعمال کرده است.

شارل میشل با آگاهی از اینکه این توافق در اروپا جنجال برانگیز شده است گفت: شخصا معتقدم که آنچه بر روی میز مذاکره قرار گرفت یک گام بزرگ در مسیری خوب برای تسهیل سرمایه گذاری شرکت‌های اروپایی است. وی همچنین تاکید کرد تعهداتی انجام شده از سوی مقامات چینی در زمینه حقوق اجتماعی نیز در متن توافق در نظر گرفته شده است.

انعقاد این قرارداد همچنین واشنگتن را شگفت زده کرد که بر روی متحدان خود برای حمایت از سیاست جدیت در برابر چین حساب می‌کرد. بایدن در همین راستا هفته گذشته فهرست سیاه شرکت‌های چینی که سرمایه گذاری آمریکایی‌ها در آن ممنوع است را گسترش داد.

شارل میشل همچنین از اروپا در خصوص اتهام ساده لوحی در روابط با پکن دفاع و تاکید کرد مواضع آمریکایی‌ها بسیار شبیه به مواضع اروپاست. وی گفت: برای آن‌ها چین یک رقیب است، اما در عین حال در زمان مورد نیاز همکاری با چین اهمیت زیادی دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1098570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =