نامزدها رویکردها خود را نسبت به حوزه آموزش عالی اعلام کنند

رئیس ستاد دانشگاهیان آیت الله رئیسی گفت: تمامی نامزدها باید نگاه خود را نسبت به آموزش عالی و نقش پررنگ آن در تحولات جامعه مطرح کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، هرچه به ۲۸ خرداد نزدیک می‌شویم، فضای سیاسی کشور رنگ و بوی جدیدتری به خود می‌گیرد و هرکدام از نامزدها رویکردها و برنامه‌های عملیاتی خود برای اداره کشور را ارائه می‌دهند. در بین وعده‌های پر زرق و برق کاندیدها برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور، حوزه آموزش عالی آنچنان مورد توجه قرار نمی‌گیرد و بنظر می‌رسد که نامزدها برنامه خاصی برای حل مشکلات این حوزه ندارند. البته این موضوع معطوف به انتخابات امسال نیست بلکه در دوره‌های گذشته نیز نامزدهای انتخاباتی رویکرد مشخصی را نسبت به این حوزه نداشتند.

در همین راستا، سید محمد حسینی رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی و رئیس ستاد دانشگاهیان آیت الله رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره لزوم توجه دولت جدید به حوزه آموزش عالی اظهارکرد: درسال‌های اخیر با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری برلزوم شتاب رشد علمی کشور، اهتمام کافی به حوزه آموزش عالی وجود نداشته است.

وی افزود: دولت جدید اگر به دنبال خنثی‌سازی تحریم‌های آمریکا است، باید بر اقتصاد دانش بنیان تکیه داشته باشد که در این مسیر دانشگاه‌ها می‌توانند به رونق تولید و اقتصاد دانش بنیان کمک کنند و بسیاری از نیازهای کشور مرتفع سازند. به عنوان مثال متخصصان و نخبگان دانشگاهی کشور توانستند در زمانی که کشور به تحریم بنزین تهدید شد، این مشکل را حل کنند و در تولید بنزین خودکفا شویم.

حسینی ادامه داد: در سال‌های گذشته شاهد رشد و توسعه پروژه‌های تحقیقاتی مختلف در زمینه‌های هوا و فضا، هسته‌ای و... بودیم که البته در چندسال اخیر اندکی با کاهش مواجه شده است؛ به همین دلیل دولت جدید باید بار دیگر توجه به پروژه‌های تحقیقاتی را در دستور کار قرار دهد و از ظرفیت دانشگاه‌ها برای حل مشکلات صنعتی و غیرصنعتی استفاده کند. درواقع تمامی وزارتخانه‌ها باید مشکلات خود را به دانشگاه‌ها ارجاع دهند.

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی تصریح کرد: دانشگاه‌ها باید توجه ویژه به حل مشکلات کشور داشته باشند و باید از رویکرد مقاله نویسی فاصله بگیرند. ما به دنبال علم نافع به عنوان یکی از نیازهای اصلی جامعه هستیم و باید یک تحول اساسی در حوزه تولید علم نافع ایجاد شود. درحال حاضر دانشگاه‌های کشور از جمله دانشگاه فرهنگیان یا پیام نور مطالبات و مشکلاتی را دارند که دولت جدید وظیفه دارد به صورت جداگانه به هرکدام از آن‌ها رسیدگی کند.

وی درباره به دلایل کم توجهی دولتمردان به حوزه آموزش عالی گفت: وجود مشکلات اقتصادی و معیشتی متعدد در طول چندساله گذشته باعث شده تا دولتمردان نسبت به حوزه آموزش عالی کم توجه باشند. درحالی که توجه به موضوعاتی از قبیل اقتصاد، علم و فناوری و فرهنگ، همواره جزء تاکیدات مقام معظم رهبری بوده است. امیدواریم نامزدهای انتخابات با برگزاری جلسات تخصصی، نسبت به حل مشکلات این حوزه اهتمام بیشتری داشته باشند.

رئیس ستاد دانشگاهیان آیت الله رئیسی اضافه کرد: نمی‌توانیم بگوییم که نامزدها هیچ طرح و برنامه‌ای برای نظام آموزش عالی کشور ندارند؛ به عنوان مثال آیت الله رئیسی با گروه‌های متعددی جلساتی را برگزار کردند که در این جلسات ایده‌های خوبی برای تحول در حوزه آموزش عالی مطرح شده است. با این حال اما تمامی نامزدها باید نگاه خود را نسبت به آموزش عالی و نقش پررنگ آن در تحولات جامعه مطرح کنند.

حسینی در پاسخ به سوالی درباره حضور احتمالی وی در وزارت علوم دولت آینده گفت: درحال حاضر هیچ بحثی پیرامون مسئولیت‌ها مطرح نشده و هدف اصلی ما، پیروزی جریان انقلاب در انتخابات است. همچنین تاکنون هیچ پیشنهادی به بنده برای حضور در وزارت علوم نشده است و صرفا معیارهایی برای حضور افراد متدین و انقلابی در کابینه دولت آیت الله رئیسی تدوین شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1098602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =