دانستنی‌های روانشناسی که شما را عاشق این علم می‌کند

دانستن بعضی از حقایق روان شناسی، به ما در درک بهتر خود و اطرافیانمان کمک می‌کند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز به نقل از banter، همه ما همه چیز را همان طور که خودمان می‌خواهیم می‌بینیم. در این بین، موارد بسیاری وجود دارد که به روان ما انسان‌ها مربوط می‌شود. می‌خواهیم این جا نکته‌هایی را مطرح کنیم که شاید باورشان برای شما سخت باشد! برای مثال، آیا می‌دانستید که خرید کردن با روحیه‌ای بد، به صرفه‌تر است؟ شاید به نظرتان مسخره برسد که آخر چگونه کسی می‌تواند با روحیه‌ای بد به خرید برود؟ اما این یک واقعیت است! حال بیایید چندی از حقایق جالب روان شناسی را با هم بخوانیم.

بهتر است تصمیم گیری‌های اساسی را زمانی بگیرید که روحیه بدی دارید

ترفندهای روانشناختی باونکردنی!

هنگامی که افراد خلق و خوی شادی دارند، براساس شهود و پیش فرض روانی تصمیم گیری می‌کنند، اما وقتی حالت روحی غم انگیزی دارند تمایل دارند از تفکر تحلیلی و منطقی استفاده کنند. به همین خاطر است که افراد در حالت سرخوشی، مرتکب اقدامات جنایتکارانه می‌شوند. به گفته محققان، تصمیمات زمانی در طولانی مدت دوام میاورند که با ناراحتی گرفته شده باشند.

ما افرادی که نقص دارند و ناکامل اند را بیشتر دوست داریم

ترفندهای روانشناختی باونکردنی!

بعضی اوقات ما وقتی شخصی کامل و زیبا می‌بینیم، به دلیل حسادتی که نسبت به کمال او داریم دلسرد می‌شویم.

اثر pratfall پدیده‌ای است که در آن افراد تحت تأثیر نقص قرار می‌گیرند. این فقط وقتی اتفاق می‌افتد که ما با آن نقایص همدردی کنیم.

اقدامات همزمان و هماهنگ، ما انسان‌ها را به هم نزدیک‌تر می‌کند

ترفندهای روانشناختی باونکردنی!

روانشناسان می‌گویند فعالیت‌هایی مانند آواز خواندن، ورزش یا سایر کارهایی از این قبیل، به ما کمک می‌کند تا با از بین بردن موانع عاطفی، روابط خود را با همکاران یا اعضای خانواده تقویت کنیم.

تشخیص دادن یک چیز، از به یاد آوردن آن آسان‌تر است

ترفندهای روانشناختی باونکردنی!

این یک واقعیت است که ما برای شناسایی یک چیز، نیاز به تلاش کمتری داریم تا برای به خاطر سپردن آن و این موضوع با تست اثبات شده است. لیست کلمات بالا را ببینید. بار اول سعی کنید چشمان خود را ببندید و کلمات را حفظ کنید.
بار دوم، چشمان خود را باز کنید و سعی کنید شکل کلمات را به سرعت در لیستتان تشخیص دهید. متوجه خواهید شد که پیدا کردن کلماتی که از قبل شکل آن‌ها را می‌دانستید، از حفظ کردن آن‌ها بسیار آسان‌تر است؛ بنابراین سعی کنید به جای یادآوری چیزها، آن‌ها را تشخیص دهید.

توانایی تشخیص تصاویر مبهم و دوپهلو، به سن و وضعیت مغز شما بستگی دارد

ترفندهای روانشناختی باونکردنی!

این که افراد با دیدن یک تصویر چه چیزی را ببینند، همه به سن آن‌ها بستگی دارد، به این معنی که آن‌ها با توجه به سنی که دارند، ممکن است نگاه متفاوتی به یک تصویر داشته باشند.
در تصویر فوق که می‌بینید، دو پاسخ وجود دارد: لب و برگ. البته، افراد متناسب با سن خود پاسخ‌های مختلفی دارند. یک کودک ۵ ساله آن را به عنوان برگ تشخیص می‌دهد و کودک خردسالی دیگر، آن را یک لب می‌بیند. این پاسخ‌ها مطابق با تجربیات زندگی آن‌ها است.

اطرافیان ما بر کیفیت کار ما تأثیر می‌گذارند

ترفندهای روانشناختی باونکردنی!

تسهیل اجتماعی پدیده انجام یک کار به بهترین نحو و با نتایج خوب در حضور افراد دیگر است. به عنوان مثال، ورزشکاران در حضور تماشاگر عملکرد بهتری دارند تا در تمرین که تماشاگری حاضر نیست.

مردم فکر می‌کنند هر کس خودش مسئول اشتباهاتش است، اما وقتی پای خودمان در میان باشد، شرایط را مقصر می‌دانیم. خطای اساسی زمانی است که به خاطر اشتباه دیگران، ویژگی‌های شخصیتی آن‌ها را مقصر می‌دانیم، اما وقتی شرایط مشابهی برای خودمان پیش می‌آید، عوامل بیرونی را مقصر می‌دانیم.

در همین راستا، وقتی دیگران موفق می‌شوند، دلیل آن را فاکتورهای خارجی می‌دانیم، اما برای موفقیت خود، به خود اعتبار می‌دهیم و می‌گوییم آمادگی خوبی داشتم.

طول خط بر درک متن تأثیر می‌گذارد

ترفندهای روانشناختی باونکردنی!

ترفندهای روانشناختی باونکردنی!

در عکس‌های بالا، یک پاراگراف را می‌بینید که به دو صورت نوشته شده است. متنِ تصویر اول شامل ۵ خط است و بسیاری از مردم به سرعت آن را می‌خوانند. همین متن، در شکل دوم به ۱۱ خط کوتاه تقسیم شده است. طبق مطالعات انجام شده برای ابن که عمل خواندن به خوبی صورت بگیرد، در هر خط باید حدود ۱۰۰ کاراکتر وجود داشته باشد.

اکثر افراد ستون‌های باریک را به جای ستون‌هایی با عرض گسترده انتخاب می‌کنند و هم چنین متن متشکل از ۴۵-۷۴ کاراکتر در یک خط را ترجیح می‌دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1098659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =