عملکرد دولت عامل اصلی کاهش مشارکت در انتخابات/ هیجان کاذب در مناظرات موجب دلسردی

کارشناس مسائل سیاسی عامل اصلی کاهش مشارکت در انتخابات را دلسردی مردم از دولت دانست و اظهار کرد: اگر انتخابات رقابتی‌تر هم می‌شد، فردی که از شرایط ناامید است در آن شرکت نمی‌کرد.

«ناصر ایمانی» کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی ایسکانیوز؛ درباره دلیل کاهش مشارکت در انتخابات گفت: برای پی بردن به این موضوع نیازی به پرسیدن این سوال از کاشناسان نیست، بلکه کافی است در خیابان و میان مردم رفته و از مردم دلایل شرکت نکردن در انتخابات را بپرسید. یک دلسردی نسبت به شرایط کشور و شیوه اداره آن، مسائل اقتصادی و معیشتی، مسئله اشتغال و بیکاری، مسکن، تورم، گرانی و کاهش ارزش پول ملی وجود دارد و دلیل اصلی شرکت نکردن مردم در انتخابات این‌هاست.

وی با بیان اینکه وقتی فردی به دلایل مذکور نمی‌خواهد در انتخابات شرکت کند، رقابتی بودن یا نبودن انتخابات برایش مهم نیست افزود: اگر انتخابات رقابتی‌تر هم می‌شد، فردی که از شرایط ناامید است در آن شرکت نمی‌کرد.

ایمانی با بیان اینکه چنین واکنشی از سوی مردم طبیعی است ادامه داد: نمی‌توان از ملتی که زیر فشار تورم 50 درصدی قرار دارد، انتظار مشارکت در انتخابات را داشت و هیچ ملتی اینگونه نیست.

این فعال سیاسی با بیان اینکه نتیجه هیجانات کاذب و شدید در انتخابات دلسردی است، اظهار کرد: برای مثال در انتخابات سال 96، آقای روحانی با آن نوع مناظره‌ها، فضاسازی‌ها و مطالب کذبی که نسبت به رقیب خود می‌گفت و امیدواری‌های کاذبی که از اوضاع کشور به مردم می‌داد، شور و هیجان شدیدی را میان طرفداران خود ایجاد کرد، اما پس از عمل نکردن به وعده‌های خود آن شور و هیجان تبدیل به دلسردی شدیدی شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر مردم به دلیل شرایط کشور، دچار دلسردی و دلزدگی نسبت به اداره کشور بوده و هیچ آینده و امیدی را برای خود متصور نیستند و به همین دلیل با صندوق‌های رأی قهر می‌کنند و می‌گویند که در انتخابات شرکت نمی‌کنیم زیرا معتقدند دفعات قبل که با آن شور و هیجان رأی دادند و مشارکت 70 درصدی در انتخابات داشتند، نتیجه‌ای نداشت.

نامزدهای ناتوان به مسائل شخصی بقیه می‌پردازند

ایمانی با اشاره به بی‌اخلاقی‌های برخی نامزدها در مناظره اول درباره راه جلوگیری و مقابله با این رفتارها گفت: یکی از کارهای مهم برای جلوگیری از این بی‌اخلاقی‌ها اصلاح فرهنگ سیاسی است.

این کارشناس مسائل سیاسی، فرهنگ سیاسی کشور را دچار مشکل دانسته و اظهار کرد: همین موضوع باعث می‌شود فردی که بیش از 20 سال مسئولیت‌های مختلفی در کشور داشته و در این عرصه‌ها شخصیتی بسیار آرام، معتدل، متین و معقول از خود نشان داده است، ناگهان در دو هفته اخیر چنان بی‌اخلاقی‌هایی از جمله پرخاشگری، دروغ و تهمت از وی دیده می‌شود که انسان باور نمی‌کند که این فرد همان فرد گذشته است.

ایمانی ادامه داد: این افراد متوجه نیستند که اگر رئیس جمهور نشوند با این نوع صحبت کردن و بی‌اخلاقی‌ها دیگر جایگاهی در کشور نخواهند داشت و اگر هم به عنوان رئیس قوه مجریه انتخاب شوند، با دروغ‌هایی که نسبت به افراد و نهادهای دیگر نسبت داده و تهمت‌هایی که زده‌اند، چگونه می‌خواهند در کشور کار کنند؟

این فعال سیاسی با بیان اینکه در مناظره اول شاهد مناظره‌ای همانند سال‌های 88 و 96 بودیم افزود: شیوه مناظرات شبیه مناظره کردن آقای احمدی‌نژاد در سال 88 و آقای روحانی در سال 96 بود که این موضوع بسیار باعث تأسف است.

ایمانی با اشاره به صحبت‌های برخی کاندیداها گفت: پرداختن به مسائل شخصی افراد مانند مدرک تحصیلی، تجدید آوردن، چگونگی گرفتن مدرک پزشکی و توهین‌ها و تحقیرهایی که اتفاق افتاد مانند «هیچکدام از کاندیداهای دیگر سواد اقتصادی ندارند» نشان دهنده یک بدآموزی و بی‌اخلاقی است که در فرهنگ سیاسی ما جا افتاده است.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه این رفتارها از مناظرات کشورهای غربی اقتباس شده است ادامه داد: همانند مناظرات رایج در کشورهای غربی برخی افراد دروغ گفته و به کاندیداهای دیگر تهمت می‌زنند و به اندازه‌ای از نظر استدلال ناتوان و بی‌بضاعت هستند که برای رأی آوردن به مسائل شخصی نامزدهای دیگر می‌پردازند.

80 درصد مشکلات اقتصادی به دلیل سوءمدیریت است

ایمانی درباره اثر تحریم بر مشکلات اقتصادی کشور گفت: من با اطلاع می‌گویم که تنها بین 15 تا 20 درصد از مسائل و مشکلات کشور به دلیل مشکلات ارزی و تحریم بوده و بقیه مشکلات ناشی از مسائل داخلی، سوءمدیریت‌ها و بی‌انگیزگی مسئولان برای کار کردن است.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه این موضوعات ربطی به تحریم ندارد افزود: کسانی که تمام مشکلات را ناشی از تحریم می‌دانند، آدرس اشتباه به مردم می‌دهند زیرا مگر در سال‌هایی که تحریم نبودیم، هیچ مشکل اقتصادی در کشور وجود نداشت؟ یا کشورهای دیگری که مشکل تحریم ندارند تمام مشکلات اقتصادیشان رفع شده است؟ اثر تحریم‌ها به مراتب کمتر از سوءمدیریت‌ها در کشور است.

وی درباره شاخصه‌های دولت کارآمد اظهار کرد: یکی از شاخصه‌های اصلی مسئله داشتن انگیزه و اعتقاد امکان اقدامات اساسی و بزرگ در شرایط فعلی کشور است. بسیاری از مدیران دولتی از هرگونه تغییر ناامید هستند و به همین دلیل با انگیزه و شور و امید وارد عرصه کار و فعالیت و تلاش نمی‌شوند.

ایمانی شاخصه دوم را پاکدستی دانست و ادامه داد: خود رئیس جمهور و دولتمردان و همچنین اطرافیان آنها باید از هرگونه فساد کاملا مبرا باشند تا بتوانند به خوبی کار کنند. شاخصه بعدی نیز توانمند بودن از نظر علمی و تخصصی و همچنین مدیریتی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1098665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =