اقشار در اقلیت‌ جایی در مناظرات ندارند/ تامین معیشت دغدغه اصلی معلولان

مدیر کمپین معلولان با اشاره به جای خالی پرداختن به موضوعات و دغدغه‌های معلولان در برنامه کاندیداها و مناظرات، تامین معشیت را یکی از مهم‌ترین مشکلات این قشر از جامعه دانست.

بهروز مروتی؛ مدیرکمپین معلولان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز با اشاره به جای خالی پرداختن به موضوعات معلولان در سخنرانی‌های کاندیداها از اهمیت پرداختن به این موضوع گفت: کاندیداها باید در برنامه‌ریزی‌های خود به موضوع معلولان هم بپردازند زیرا آن‌ها ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. همیشه به مسائل معلمان، بازنشستگان و کارگران توجه می‌شود اما مشکلات افراد دارای معلولیت دیده نمی‌شود. قطعا باید در مورد مسائل معلولان و سالمندان صحبت کنند. در مناظرات جای بحث درمورد اقشار در اقلیت‌ بسیار خالی است. یکی از اقشار در اقلیت افراد دارای معلولیت هستند که مهم‌ترین مشکلات آن‌ها معیشت، اشتغال، مناسب‌سازی معابر و اماکن، حمل‌ونقل عمومی و درمان است.

مروتی مشکلات معیشتی را از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد معلول دانست و عنوان کرد: عمده‌ترین مشکل معلولان معیشت است. از طرفی قوانین مربوط به افراد دارای معلولیت اجرا نمی‌شود. اشتغال، درمان و توانبخشی در رده بعدی مشکلات معلولان قرار می‌گیرند.

او افزود: مساله بعدی که نباید از آن غافل شد، واکسیناسیون معلولان است.‌ واکسیناسیون کرونای افراد دارای معلولیت فقط در مراکز نگهداری معلولان انجام شده است که نهایت ۴۵ هزار معلول و سالمند بودند اما بیرون از این مراکز ما بیش از یک میلیون جمعیت معلول داریم.

مدیر کمپین معلولان در ریشه‌یابی مشکلات این قشر از جامعه بیان کرد: بیشترین مشکلات این قشر از جامعه از نگرش حاکمیت نسبت به معلولیت نشات می‌گیرد. ما نهاد نظارتی مانند قوه قضاییه داریم که در صورت ناکارآمدی مدیران باید آن‌ها را موظف به اجرای قوانین کرده و جریمه‌هایی را درنظر بگیرند اما زمانی که دولت وظایف قانونی خود را در قبال معلولان را انجام نمی‌دهد و قوه قضاییه هم با متخلفان برخورد نمی‌کند، اجرای قوانین جدی گرفته نمی‌شود.

او ادامه داد: ‌کشور ما در پیشگیری از معلولیت و در ساماندهی به وضعیت آن‌ها موفق عمل نکرده است. سالانه بیش از ۷۰ هزار نفر در اثر تصادفات معلول می‌شوند و از طرفی بیش از سه هزار و ۵۰۰ معبر خطرناک داریم که اصلاح نشده‌اند.‌ سالانه ۴۰ هزار کودک معلول متولد می‌شوند. ۱۵۰ هزار نفر نیز به علت بیماری‌هایی مانند سکته دچار معلولیت می‌شوند. حوادث حین کار و عدم ایمنی کارگاه‌ها نیز سالانه ۳۶ هزار نفر را معلول می‌کند. در مجموع نگرش پیشگیرانه از معلولیت با اجرای قوانین در جامعه وجود ندارد. این ناکارآمدی فقط حاصل از دولت نیست و مجلس و قوه قضاییه هم در وظایف خود کوتاهی کرده‌اند.

کد خبر: 1098682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =