چین ادعاهای آمریکا درباره منشأ کرونا را توهم توطئه خواند

دولت چین ادعاهای آمریکا درباره احتمال شیوع ویروس کرونا از آزمایشگاه ووهان در چین را «توهم توطئه» توصیف کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، چین فضاسازی‌های اخیر دولت آمریکا درباره احتمال شیوع ویروس کرونا از آزمایشگاه را «توهم توطئه احمقانه» توصیف کرد. 

در مقاله‌ای که در روزنامه رسمی «People's Daily » به عنوان تریبون رسمی دولت چین منتشر شده آمده است: «مضحک است که آمریکا مکرراً توهم توطئه نشت آزمایشگاهی را مطرح کند.»

در این مقاله تصریح شده تحقیقات ادعایی آمریکا برای یافتن منشأ شیوع کرونا تنها نوعی تبلیغات سیاسی است که به بهانه تحقیقات انجام می‌شوند و هیچ تفاوتی با ادعاهای مطرح‌شده در آغاز شیوع این بیماری همه‌گیر ندارند.

اخیراً یک رسانه آمریکایی در ادامه فضاسازی‌های رسانه‌ای درباره منشأ کرونا مدعی شده بود یک آزمایشگاه وابسته به دولت آمریکا در گزارشی به این جمع‌بندی رسیده که فرضیه نشت ویروس کرونا از آزمایشگاهی در شهر ووهان چین محتمل و نیازمند تحقیقات بیشتر است.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال بامداد سه‌شنبه هفته جاری مدعی شد این مطالعه ماه می سال ۲۰۲۰ توسط «آزمایشگاه ملی لاورنس لیورمور» در کالیفرنیا تهیه شده و وزارت خارجه آمریکا در ماه‌های پایانی ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ با استناد به آن خواستار تحقیقات بیشتر در خصوص منشأ شیوع کرونا شده است.

رسانه آمریکایی نوشته این گزارش، اکنون که بایدن به نهادهای اطلاعاتی آمریکا دستور داده ظرف ۹۰ روز نتایج یافته‌هایشان درباره نحوه شیوع این ویروس را گزارش کنند به تازگی در کنگره مورد توجه واقع شده است.

بایدن در روزهای گذشته بدون ارائه توضیحات بیشتر گفته دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا روی دو فرضیه درباره منشأ ویروس کرونا تمرکز کرده‌اند. برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی است یکی از این فرضیه‌ها بر انتقال ویروس کرونا از حیوان آلوده به انسان تمرکز دارد و دیگری تصادف آزمایشگاهی را عامل آن می‌داند.

منابع مورد استناد وال‌استریت‌ژورنال گفته‌اند گزارش مذکور توسط بخش Z در آزمایشگاه «لاورنس لیورمور» تولید شده که بازوی اطلاعاتی این آزمایشگاه به شمار می‌رود. گفته می‌شود این آزمایشگاه تخصص قابل توجهی در زمینه مسائل بیولوژیک دارد و ارزیابی‌اش بر تحلیل ژنومی ویروس SARS-Cov-2 یا همان ویروس کرونای جدید متکی است.

چین، طرح شائبه‌های جدید درباره منشأ ویروس کرونا در حالی که این مسئله قبلاً توسط سازمان جهانی بهداشت مورد تحقیق قرار گرفته را بخشی از تلاش‌های واشنگتن برای اعمال فشار بر پکن می‌داند.

چین تصریح کرده سیاسی کردن ردیابی منشأ «کووید-۱۹» که یک مسئله علمی است، نه تنها یافتن منشأ اصلی ویروس را سخت می‌کند بلکه به شدت در مسیر همکاری بین‌المللی در زمینه این همه‌گیری مانع ایجاد می‌کند.

سخنگوی سفارت چین در آمریکا حدود ۱۰ روز پیش در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در زمینه ردیابی منشأ کووید-۱۹، ما خواستار همکاری بین‌المللی بر پایه حقایق و علم با هدف مقابله بهتر با اپیدمی‌های غیرمنتظره در آینده، هستیم».

بحث بر سر منشأ ویروس کرونا از چند هفته قبل‌تر، پس از آن داغ شد که روزنامه «وال استریت ژورنال» مدعی شد داده‌های اطلاعاتی نشان می‌دهند سه نفر از کارکنان آزمایشگاه شهر ووهان چین درست پیش از شیوع ویروس کرونا، به‌شدت بیمار شده بودند. این روزنامه، بیمار شدن کارکنان این آزمایشگاه را تأییدی بر ادعای انتشار کووید-۱۹ از این آزمایشگاه دانست.

یک روز بعدتر، وزارت امور خارجه چین ادعای وال‌استریت‌ژورنال را رد کرد و آن را کاملاً «فاقد صحت» توصیف کرد.

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به این ادعا گفت: «موسسه ویروس‌شناسی ووهان ۲۳ مارس امسال (سوم فروردین) بیانیه‌ای صادر کرد و در آن بیان داشت که تا ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ با هیچ موردی از عفونت ناشی ازابتلا به ویروس کرونای جدید مواجه نشده بود».

پیش‌تر نیز تیم تحقیقاتی سازمان جهانی بهداشت، پس از گذراندن چند هفته در چین و بررسی خاستگاه ویروس کرونا به این نتیجه رسیدند که انتشار این بیماری از آزمایشگاه شهر ووهان «با احتمال بالایی بعید به نظر می‌رسد».

از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا در جهان «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا نام آن را «ویروس چینی» گذاشت و این کشور را به انتشار آن متهم کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1098800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =