عشق ممنوعه؛ لطفا شان سرخابی‌ها را حفظ کنید

در روزهایی که الهلال و النصر با خریدهای میلیون دلاری در حال تجهیز بیشتر خود میباشند سرخابی‌های تهران دست به دامان هواداران خود شده‌اند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، محمد معین ملکی؛ در روزهای اخیر شاهد اعلام شماره حساب از سوی باشگاه پرسپولیس جهت واریز کمک‌های نقدی هواداران این تیم بودیم و این در حالیست که زمزمه‌هایی مبنی بر اعلام شماره حساب از سوی باشگاه استقلال نیز به گوش میرسد.

اوج بی کلاسی در فوتبال برتر

اعلام شماره حساب از سوی باشگاه‌های معتبر و پرطرفدار فوتبال امری نادر و تنها مختص به فوتبال برتر ایران محسوب میشود. در سالیان اخیر بسیاری از غول های اروپا درگیر مشکلات مالی شدید شدند و حتی برخی از آنها به ورشکستگی رسیدند اما هرگز شاهد اعلام شماره حساب از سوی این باشگاه ها نبودیم. ناتینگهام فارست غول انگلیسی اروپا در اواخر دهه ۷۰ میلادی ورشکست شد و حالا سالهاست که در لیگ های پایین تر انگلیس دست و پا میزند. پارما یکی از غول‌های  اوایل قرن جدید میلادی به علت ورشکستگی به سری D ایتالیا سقوط کرد اما باز هم دست به چنین کاری نزد. لاتزیو دیگر تیم بزرگ سالهای نه چندان دور پس از هزینه های گزاف و خرید ستاره های جهان فوتبال در بحران شدید مالی غرق شد و کماکان با این بحران دست و پنجه نرم میکند. به ترتیب لیورپول، یوونتوس، اینتر، میلان، شالکه و حتی دو غول فوتبال اسپانیا نیز در بازه‌های زمانی مختلف درگیر مشکلات مالی شدید شدند اما هرگز شاهد انجام چنین کاری از سوی هیچ یک از این تیم‌های پرهوادار دنیا نبودیم.

کاهش هزینه‌ها

از آنجا که اعتبار و عظمت نام باشگاه‌های بزرگ فوتبال جهان به سادگی بدست نیامده است این باشگاه ها هرگز خود را سوژه و مضحکه هواداران رقیب نمیکنند و دست به کارهایی که شان باشگاه را پایین آورد نمیزنند. طبیعتا برای یک باشگاه بزرگ و برند معتبر فوتبالی گلریزان هواداران امری خنده دار محسوب میشود از این رو برندهای معتبر فوتبالی در بحران های مالی هزینه های خود را کاهش میدهند. برای مثال در اوایل هزاره جدید باشگاه بایرن که در حال ساخت آلیانزآرنا بود دست از خریدهای نجومی و ستاره های گرانقیمت فوتبال کشید و چندین سال به بهترین شکل ممکن هزینه های خود را کنترل کرد. اکنون مسئولان بارسلونا که به دلیل شیوع کرونا با بیش از یک میلیارد یورو بدهی مواجه شده اند هرگز چنین استنباطی ندارند که اگر هر یک از هواداران ما تنها یک یورو به ما کمک کنند چیزی بالغ بر ۵۰۰ میلیون یورو به باشگاه کمک میشود و به جای چنین کارهایی و بازی کردن با شان نام بارسلونا هزینه های خود را کاهش داده اند. آبی اناری ها علاوه بر کاهش ۷۰ درصدی دستمزد کارکنان و بازیکنان خود دیگر مانند سالهای گذشته به سراغ خریدهای گرانقیمت نمیروند و تنها به دنبال جذب بازیکنان آزاد هستند. آیا سران رئال مادرید در زمانی که شیوع کرونا و بازسازی برنابئو حسابی برای آنها مشکلات اقتصادی ایجاد کرده است برای جذب ام باپه یا هالند گلریزان ترتیب میدهند؟ از این قبیل مثال ها در فوتبال اروپا فراوان دیده میشود.

سواستفاده از عشق جایز نیست

اینکه شما موفقیت و عدم موفقیت تیم را منوط به کمک های مالی هواداران بدانید بدون شک امری زشت و زننده محسوب میشود. اینکه باشگاهی برای جبران اشتباهات مدیریت گذشته خود در بستن قراردادها و فرار از محکومیت های انضباطی فیفا هواداران خود را تهدید کند که در صورتیکه پول به باشگاه نرسد با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد چیزی جز سواستفاده از عشق پاک هواداران فوتبال نیست. در دوره ای که مردم کشور ما درگیر مشکلات معیشتی و اقتصادی هستند دست بردن به جیب یک دانش آموز، دانشجو، سرباز، کارگر زحمتکش و حتی یک بازنشسته عاشق باشگاه نه اخلاقی و نه ورزشی محسوب میشود. بنابراین صمیمانه از مسئولین باشگاه ها تقاضا داریم که از این ایده غیرحرفه ای دست بکشند.

راه‌های درآمدزایی باشگاه‌ها

اگرچه این مسئله راه حل‌های فراوانی دارد و بحث راجع به این مسائل نیازمند کارشناسان مخصوص خود میباشد اما به طور عمده حق پخش تلویزیونی، حضور هواداران در ورزشگاه، فروش البسه و محصولات مربوط به باشگاه از طریق باشگاه، اسپانسرهای تبلیغاتی و ... اصلی ترین راه درآمدزایی یک باشگاه محسوب میشود که متاسفانه در کشور ما مسئله حق پخش تلویزیونی و فروش محصولات باشگاه به دلیل عدم رعایت حق کپی رایت منتفی میباشد.

مسئولیت هواداران در قبال باشگاه

هواداران در خصوص قضیه حضور در ورزشگاه ها و خرید البسه و وسایل هواداری به صورت مستقیم و در قضیه حق پخش تلویزیونی و کارهای تبلیغاتی به صورت غیر مستقیم نقش تعیین کننده ای در درآمدزایی یک باشگاه دارند که متاسفانه بنا به دلایلی که اعلام شد باشگاه های پرهوادار ایران تنها از حضور هواداران در ورزشگاه منتفع میشوند. البته باشگاه میتواند از طریق کارهای تبلیغاتی و ساخت اپلیکیشن با برند خود خدمات زیادی به هواداران ارائه دهد و  علاوه بر داشتن درآمدی مناسب حمایت هواداران خود را داشته باشد.

امید است در آینده دیگر شاهد چنین ایده هایی از سوی دو باشگاه پرطرفدار ایران نباشیم. بی شک برندهای پرسپولیس و استقلال چنان قدرتمند و محبوب هستند که با مدیریت و برنامه ریزی صحیح و مستمر بسیار بیشتر از نیاز دو باشگاه درآمدزایی خواهند داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1098845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =