روند کند واکسیناسیون و احتمال پیک پنجم کرونا

درحالی اوایل هفته کاهش شاخص‌های همه‌گیری کرونا حکایت از بهبود شرایط می‌داد که یکباره تغییر روند و افزایش‌های زیرپوستی همین شاخص‌ها خبر از گرمتر شدن شعله‌های پراکنده ویروس منحوس در گوشه و کنار کشور داد.

به‌گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، اوایل هفته بود که سیر نزولی شاخص‌های همه‌گیری در پیک چهارم کمی باعث ایجاد آرامش در سطح جامعه شد و بسیاری از کارشناسان در عین حال که تاکیدی بر رعایت پروتکل‌ها داشتند امیدوار به ادامه روند نزولی بودند و یکباره با تغییر معنادار شاخص‌های همه‌گیری در سراسر کشور زبانه‌های آتش زیر خاکستر کرونا دوباره سربرآورد و زنگ خطر پیک پنجم را به‌صدا در آورد.

کارشناسان بهداشت و درمان در این زمینه معتقدند اگرچه رفتار ویروس منحوس در پیک‌های مختلف فراز و فرودهایی را به نمایش گذاشته است اما در شرایطی که رسما تایید شده انواع جهش یافته ویروس کرونا از نوع هندی و آفریقایی در بسیاری از نقاط جنوب کشور فعال شده نباید این تغییر معنادار آمارهارا نادیده گرفت و به آنها بی‌تفاوت بود.

این درحالی است که بررسی آماری یک هفته گذشته یعنی از روز 13 خرداد 1400 تا دیروز نشان می‌دهد روند افزایشی ابتلا در سراسر کشور اگرچه زیرپوستی اما ادامه‌دار بوده است به صورتی که در این دوره شناسایی بیماران جدید با رشد 9.7 درصدی به رقمی 10598 نفر رسیده و موارد بستری هم شاهد رشد 11.2 درصدی بوده تا در تاریخ 1400/03/19 شاهد بستری شدن 1557 نفر از هموطنان به دلیل بیماری کرونا باشیم.

به گفته کارشناسان بهداشت و درمان این روند صعودی نرخ ابتلا حکایت از شعله‌های کوچک در گوشه و کنار کشور دارد که درصورت بی‌توجهی به این شعله‌های کوچک یکباره شاهد آتشی بسیار نگران‌کننده‌تر از آنچه در پیک چهارم تجربه کردیم در ایران خواهیم بود که توان و ایستادگی کادر درمانی دربرابر آن جای شک و تردید دارد.

این گروه با اشاره به روند کند واکسناسیون و البته اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید می‌کنند در شرایط فعلی که به هردلیل روند واکسناسیون علی‌رغم تمام وعده‌های داده شده از سوی وزارت بهداشت محقق نشده است بهترین راهکار رعایت پروتکل‌های بهداشتی بخصوص فاصله حداقل 1.5 متری از سایرین است تا با این شیوه به نوعی چرخه انتقال را شکسته و مانع از بروز بحرانی به نام پیک پنجم با ویروس جهش یافته هندی باشیم.

از سوی دیگر بررسی‌های آماری از روند واکسیناسیون نشان می‌دهد اگرچه چندی پیش سعید نمکی، وزیر بهداشت خبر از ثبت رکورد واکسیناسیون روزانه داده بود اما اکنون که بیش‌از هر زمان دیگر نیازمند ادامه این رکورد در سراسر کشور هستیم تنها 52702 نفر در 24 علیه ویروس منحوس واکسینه شده‌اند، به صورتی که آمارهای رسمی خود وزارت  بهداشت نشان می‌دهد در 1400/03/19 تعداد 4987963 نفر مجموعاً در سراسر کشور از ابتدای واکسیناسیون تا تاریخ یاد شده واکسن خود را دریافت کرده‌اند.

بررسی دقیق‌تر روند واکسیناسیون در روز گذشته نشان می‌دهد در تمامی مراکز سراسر کشور تنها 28490 نفر دُز اول و 24212 نفر هم دُز دوم واکسن خود را دریافت کرده‌اند که این روند بسیار پایین‌تر از استانداردها برای رسیدن به ایمنی جمعی در سراسر کشور است.

کارشناسان معتقدند این روند کند واکسیناسیون می‌تواند در شرایط فعلی بسیار نگران کننده باشد چون سرعت سرایط ویروس جهش یافته و میزان بیماری‌زایی آن رشد قابل توجهی داشته و درصورت آغاز پیک پنجم جای تردید نیست که باید منتظر ثبت آمار فوت روزانه بالایی باشیم که طی 16 ماه گذشته احتمالا بی‌سابقه است.

واکسن ایرانی کرونا , کرونا ,

البته این پایان کار نیست چون همین گروه با استناد به آمارهای منتشر شده از شیوع گسترده ویروس در استان هرمزگان و برخی مناطق جنوبی کشور تاکید می‌کنند اگر در اولین فرصت نسبت به قرنطینه مناطق آلوده در استان‌های یاد شده اقدام نشود روند جابه‌جایی جمعیت در سراسر کشور کانون‌های بحرانی تازه‌ای ایجاد می‌کند که در دوره‌ای بسیار کوتاه از زمان شاهد رسیدن به شرایط بحرانی خواهیم بود.

بیش از 9000 نفر در استان هرمزگان قرنطینه خانگی هستند

 کرونا در استان هرمزگان روندی کاملا صعودی دارد و روزانه بر موارد ابتلا و بستری افزوده می‌شود و موسس روزانه 5 نفر نیز در این استان به کام مرگ فرو می‌روند. 

اکثر شهرستان‌های استان وضعیت قرمز دارند و شرایط آنها ناپایدار است، از سویی اقدام موثری در جهت کاهش میزان ابتلا و پیشگیری از شدت یافتن شیوع کرونا که غالبا از نوع جهش یافته انگلیسی است دیده نمی‌شود و این استان به حال خود رها شده است. 

دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهار داشت: تعداد نمونه گیری از ابتدای اپیدمی تاکنون جمعا 284 هزار تست بوده است، میزان تست گیری رشد داشته اما متاسفانه اکثرا مثبت هستند. 

وی افزود: در حال حاضر 543 نفر با تشخیص کووید 19 در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد 85 بیمار در بخش‌های آی‌سی‌یو تحت مراقبت ویژه پزشکی قرار دارند و حال 25 بیمار وخیم است. 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: یکی از مواردی که رشد چشمگیری داشته است بیماران قرنطینه در منزل هستند که از مرز 9 هزار نفر گذشته و به 9094 نفر رسیده است که اگر بگوییم در هر خانه از این بیماران 3 نفر زندگی می‌کنند ما 27 هزار ناقل بیماری در استان داریم. 

وی تصریح کرد: در شبانه روز گذشته کرونا جان 5 هرمزگانی دیگر را شامل 3 مرد و 2 زن در محدوده سنی 47 تا 82 سال در شهرستان‌های رودان، بندرعباس و بندرلنگه گرفت و شمار قطعی جان باختگان کرونایی این استان به 1321 نفر رسید. 

احتمال ورود به موج پنجم  کرونا در ایلام را متصور است

محمد کریمیان با اعلام آمار 24 ساعت گذشته تعداد مبتلایان و بستری‌های کرونا اظهار داشت:  طی 24 ساعت گذشته 60 مورد جدید مبتلا به کرونا در استان ایلام شناسایی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام در ادامه با بیان این‌که طی شبانه‌ روز گذشته هیچ مورد فوتی در استان گزارش نشده‌ است گفت: از ابتدای شیوع این ویروس تا کنون 796 فوتی بر اثر بیماری کرونا در استان ایلام گزارش شده است.

وی یه بیشترین آمار مبتلا طی 24 ساعت گذشته به تفکیک شهرستان‌ها اشاره و افزود: بیشترین آمار ابتلا با 22 مورد طی 24 ساعت گذشته مربوط به شهرستان ایلام بوده است و شهرستان ایوان پس از مرکز استان با 13 مورد ابتلا، بیشترین آمار مبتلایان را به خود اختصاص داده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام در ادامه اظهار داشت: تاکنون در مجموع 16 هزار مبتلا به کرونا ویروس در استان ایلام شناسایی‌ شده است.

کریمیان نادیده انگاری و بی توجهی به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را خطر جدی افزایش تعداد مبتلایان به کرونا ویروس در استان عنوان کردوگفت: اگر روند نادیده انگاری به این سبک و سیاق پیش رور احتمال ورود به موج پنجم کرونا در ایلام متصور است.

وی در ادامه شهروندان را به این نکته توصیه کرد و گفت: کرونا تمام نشده است و بالا و پائین شدن آمارها به معنی تمام شدن این ویروس نیست مردم رعایت کنید.

نگرانی‌ از ورود ویروس جهش یافته به استان کرمان

طبق آخرین آمار رنگ بندی کرونایی اعلام شده در حال حاضر از 23 شهرستان استان کرمان، 13 شهرستان بافت، بردسیر، سیرجان، شهربابک، جیرفت، رفسنجان، رودبار جنوب، زرند، کرمان، کهنوج، فاریاب و منوجان در وضعیت نارنجی و 10 شهرستان ارزوئیه، رابر، قلعه گنج، ریگان، فهرج، نرماشیر، بم، راور، کوهبنان و انار در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند، وضعیتی که در آمار مبتلایان و بستری‌ها طی سه هفته اخیر در استان کرمان تقریبا ثابت بوده و به گفته مسئولان شکننده است.

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا اظهار داشت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان 372 مورد است.

وی با بیان اینکه از این تعداد 205 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری هستند افزود: 19 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 106 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، 7 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و 35 مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه با بستری 83 بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید 19، تاکنون به 21هزار و 630 مورد رسیده است.

وی به فوت 6 بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به 2 هزار و 966 نفر رسیده است.

وی با ابراز نگرانی از اینکه قبل از مدیریت و کنترل موج چهارم کرونا وارد موج پنجم بیماری در استان شویم تصریح کرد: دو استان همجوار ما یعنی هرمزگان و سیستان و بلوچستان در وضعیت نارنجی، قرمز و فوق قرمز قرار دارند و رفت و آمد و مراودات بین این دو استان با استان کرمان نگران کننده است.

شفیعی با اشاره به اینکه در حال حاضر جنوب کشور درگیر بیماری است و احتمال گردش نوع آفریقایی و هندی ویروس وجود دارد گفت: نمونه آزمایشات تعدادی از بیماران کرونایی و مشکوک استان کرمان به تهران ارسال شده اما تا کنون موارد مثبتی از کرونای آفریقایی و هندی در استان کرمان گزارش نشده است.

افزایش قابل توجه موارد بستری در استان بوشهر

 سعید کشمیری از روند افزایشی مبتلایان به کرونا در استان خبر داد و اظهار داشت: روند مبتلایان به بیماری کرونا در استان در حال افزایش است به‌طوری‌که هم اکنون 297 بیمار در بیمارستان‌های معین کرونا در استان بستری هستند.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر با اشاره به 68 بستری جدید در بخش کرونایی مراکز درمانی استان بوشهر گفت: روز گذشته 68 بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شدند که از این تعداد ابتلای 37 مورد به کرونا مثبت، قطعی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از بستری بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: 25 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان بوشهر، بستری که از این مجموع 17 نفر در وضعیت حاد این بیماری هستند و با کمک دستگاه تنفس می‌کنند.

وی با بیان اینکه روز گذشته 2 بیمار خانم مبتلا به کرونا در استان بوشهر جان خود را از دست دادند خاطر نشان کرد: تاکنون یک‌هزار و 193 نفر از ابتدای شیوع کرونا در استان بوشهر به علت ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

کشمیری تعداد مبتلایان کرونا در استان بوشهر از ابتدای شیوع این بیماری را 45 هزار و 400 نفر عنوان و بیان کرد: روز گذشته 60 بیمار در بخش کرونایی با حال عمومی خوب از بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص شدند، که از این تعداد 44 نفر از آنها مثبت قطعی بودند.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر وضعیت رنگ‌بندی شهرستان‌ها را برشمرد و با بیان اینکه از 10 شهرستان 30 درصد آنها در وضعیت زرد و مابقی نارنجی هستند تأکید کرد: با توجه به اینکه استان هرمزگان در همسایگی بوشهر در وضعیت بحرانی قرار دارد باید راهکارهای پیشگیری از انتقال ویروس جهش یافته از این استان به شهرستان‌های همجوار آن ارائه شود که تنها راه آن اعمال محدودیت‌ها است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه سال گذشته در این ایام وضعیت استان بوشهر بسیار بحرانی بود تصریح کرد: برای جلوگیری از ورود به پیک پنجم کرونا باید دستورالعمل‌های بهداشتی بدون سهل‌انگاری و ساده‌انگاری رعایت شود تا از این وضعیت عبور کنیم.

وی بیان کرد: امیدواریم با کمک مردم و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در روزهای آینده شاهد کاهش موارد مثبت، بستری و سیر نزولی فوتی‌ها باشیم.

شناسایی 65 مورد جدید مبتلا به کرونا در استان سمنان

نوید دانایی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اظهار داشت: بر اساس اعلام آخرین آمار و ارقام مرتبط با بیماری کرونا در استان سمنان از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی سمنان و شاهرود از ابتدای شیوع این ویروس تا شبانه‌روز گذشته 39 هزار و 839 به این بیماری مبتلا شده‌اند که از مجموع افراد مبتلا شده به کرونا در این استان تاکنون یک هزار و 110 نفر جان خود را از دست داده‌اند.

وی افزود: در شبانه‌روز گذشته 65 مبتلای جدید به ویروس کرونا در استان سمنان شناسایی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان بیان کرد: در حال حاضر در بیمارستان‌های زیرپوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی شهرستان‌های سمنان و شاهرود 165 نفر بستری هستند.

دانایی عنوان کرد: همچنین در شبانه‌روز گذشته 18 بیمار کرونایی نیز در سطح استان سمنان با بهبودی از بیمارستان مرخص شده‌اند .

وی افزود: در شبانه‌روز گذشته آمار فوتی ناشی از ابتلا به کرونا در استان سمنان سه نفر بوده است.

در حال حاضر شهرستان های سمنان، شاهرود، گرمسار، مهدی‌شهر و دامغان در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های سرخه، آرادان و میامی در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

درحال تکمیل... .

انتهای پیام/

کد خبر: 1098849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =