مقام روسیه: سیاسی‌کاری در موضوع هسته‌ای ایران مضر است

نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در نشست شورای حکام آژانس از اظهارات رافائل گروسی انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در نشست شورای حکام آژانس با اشاره به اظهارات اخیر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره کشف مواد هسته‌ای در ایران گفت: آثار کشف شده از مواد هسته‌ای در ایران ماهیت تاریخی دارد و به گذشته مربوط می‌شود و هیچ‌گونه خطر اشاعه‌ هسته‌ای ندارد.

او در ادامه افزود: در کشورهای دیگر موارد مشابه به صورت دوجانبه مطرح و مورد بحث قرار گرفته است و ممکن است زمان‌بر باشد. در مورد ایران سیاسی کردن این موضوع مضر است.

او همچنین گفت: ما از آژانس می‌خواهیم که به همکاری خود با ایران بازگردد.گمانه‌زنی‌های سیاسی و فشارهای خارجی راه به جایی نمی‌برد.

اولیانوف تاکید کرد: ما از تلاش‌های مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حفظ گفت‌وگو با ایران پشتیبانی می‌کنیم. ادامه همکاری آن‌ها برای رفع مسائل برجسته، مهم و کلیدی است. مهم است که ایران این همکاری را تضمین کند و با شفاف‌سازی‌ها این موضوعات را از دستورکار شورای حکام خارج کند.

او در ادامه ضمن انتقاد از گمانه‌زنی رسانه‌ها در جریان مذاکرات وین اعلام کرد: توجه بیش از حد در شورای حکام و گمانه‌زنی‌ رسانه‌ها که در اغلب موارد گزارش‌های محرمانه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را فاش می‌کنند، فقط کار با روشی آرام برای رسیدگی به مسائل برجسته با ایران را دشوار می‌کند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه گذشته در نشست فصلی شورای حکام آژانس بار دیگر نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرد.

او در اظهاراتی بی‌اساس مدعی شد: «با توجه به امتناع ورزیدن ایران برای ادامه بازرسی‌ها و نظارت طولانی مدت، به‌ شدت نگران هستم که ایران در حال پنهان کردن مواد هسته‌ای باشد.»

گروسی در ادامه ادعاهای خود گفت: «عدم پیشرفت در شفاف‌سازی پیرامون سوالات آژانس درمورد صحت و کامل بودن اعلامیه‌های پادمانی ایران به ‌طور جدی بر توانایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای اطمینان از ماهیت صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تأثیر می‌گذارد.»

کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان‌های بین‌المللی در وین و همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بامداد سه‌شنبه در یک رشته توئیت به این سخنان «رافائل گروسی» واکنش نشان داد.

غریب آبادی در این خصوص در توئیتی نوشت: مواضع گروسی حاکی از رویکرد یکطرفه دبیرخانه آژانس در برابر تعاملاتش با ایران و نادیده گرفتن سطح همکاری و تعامل فیمابین است. این رویکرد می‌تواند به مانعی برای تعاملات آتی بین دو طرف تبدیل شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1098887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =