چگونه اعتماد به نفس را در وجود خود تقویت کنیم؟

اعتماد به نفس فقط اعتقاد به خود نیست بلکه بدین معناست می‌توانید هر کاری را انجام دهید و اعتقاد دارید که سزاوار آن هستید.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز به نقل از black rupee، آیا احساس می‌کنید اطرافیانتان به خود اطمینان دارند؟ حقیقت این است که ممکن است آن‌ها نیز مثل شما به خودشان شک داشته باشند. راز آن‌ها چیست؟ چگونه موفق به نشان دادن چنین اعتماد به نفس زیادی می‌شوند؟ هیچ‌کس با اعتماد به نفس ۱۰۰ ٪ متولد نمی‌شود.

برخی از کارها وجود دارند که با انجام آن‌ها در کمترین زمان متوجه خواهید شد که بیش از هر زمان دیگری اعتماد به نفس دارید. در این قسمت، ۱۱ ترفند روانشناختی برای ایجاد اعتماد به نفس را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

سه اصل اعتماد به نفس

بیایید با سه اصل اعتماد به نفس شروع کنیم. این اصول، هسته اصلی ساختن یک انسان با اعتماد به نفس را تشکیل می‌دهند. به گفته تونی رابینز، آن‌ها شامل "زبان بدن، مثبت بودن و ذهنیت موفقیت" هستند.

تونی رابینز می گوید: تسلط بر زبان بدن اولین قدم برای موفقیت است. با کار روی وضعیت بدن و کنترل تنفس، اعتماد به نفس خود را زیاد می‌کنید و مغز خود را فریب می‌دهید.

همه ما می‌دانیم که تغییر تمرکز می‌تواند بر واقعیت شما تأثیر بگذارد. با گفتن اظهارات مثبت به خود، سرانجام جنبه روشن و خوب شرایط را مشاهده خواهید کرد. با گفتن جملات مثبت به خود، به آرامی حالت روحی خود را تغییر می‌دهید.

سومین اصل اعتماد به نفس، ذهنیت موفقیت است. گاهی اعتماد به نفس از موفقیت ناشی می‌شود؛ بنابراین وقتی به چیزی می‌رسید، سطح اعتماد به نفس شما رشد می‌کند. اکنون که سه اصل اعتماد به نفس را خواندید، بی درنگ وارد کارهایی شوید که می‌توانید انجام دهید.

ترفندهای روانشناختی برای ایجاد اعتماد به نفس (نحوه ایجاد اعتماد به نفس)

۱- بر محدودیت‌های خود غلبه کنید

در بسیاری از موارد، بیشتر افرادی که اعتماد به نفس ندارند خودشان را دوست ندارند. در نتیجه، آن‌ها در پایان با باورها و تردیدهای محدودکننده‌ای درمورد توانایی‌هایشان روبرو می‌شوند.

این صفات به صورت ناخودآگاه پذیرفته می‌شوند و در نهایت زندگی روزمره آن‌ها تحت کنترل قرار می‌گیرد. در نتیجه‌ شخصی می‌شود که  همیشه خرابکاری می‌کند و دائماً این باورها را تقویت می‌کند. چنین شخصی در زندگی ناتوان است، زیرا برای خود محدودیت تعیین کرده است. نکته اصلی این است که شروع به ابراز عشق به خود کنید.

بابت هر دستاورد کوچکی از خود قدردانی کنید و حتی اگر ممکن است به خودتان هدیه دهید. با ایجاد فرهنگ عشق به خود، می‌توانید محدودیت‌های تعیین شده خود را بردارید و اعتماد به نفس خود را تقویت کنید.

۲- نظر خود را آزادانه بیان کنید

به همان روشی که زبان بدن می‌تواند به ایجاد اعتماد به نفس در شما کمک کند، ابراز آزادانه نظرتان نیز می‌تواند معجزه کند. به مواردی که تمایل ندارید نه بگویید. برای دستاوردهای خود در محل کار یا مدرسه اعتبار کسب کنید.

۱۱ ترفند روانشناختی برای ایجاد اعتماد به نفس

بسیاری از افراد با اعتماد به نفس در کار موفق هستند، زیرا آن‌ها آماده بیان نظراتشان هستند. وقتی احساس کنند مستحق افزایش حقوق هستند، به رئیس خود می‌گویند. آن‌ها برای کار با درآمد بهتر اقدام خواهند کرد، زیرا احساس می‌کنند لیاقت آن را دارند.

۳- نیاز برتر انسانی خود را درک کنید

یک قدم مهم برای ایجاد اعتماد به نفس تعیین مهم‌ترین نیاز انسانی شماست. نیاز چیزی است که تصمیمات شما را به پیش می‌برد.
همه انسان‌ها شش نیاز دارند: اهمیت، تنوع، عشق، رشد، همکاری و اطمینان. هر یک از ما برای برخی از این نیازها بیش از دیگران ارزش قائل هستیم. اگر ارزشمندترین نیاز شما اطمینان باشد، در شرایط ناشناخته احساس عدم اطمینان خواهید کرد.

اگر مهمترین نیاز شما "اهمیت" باشد، اگر به رسمیت شناخته نشوید و اعتباری که می‌خواهید را کسب نکنید، امنیت نخواهید داشت. هنگامی که نیازهای خود را کشف کردید، مواردی را که می‌توانند بر میزان اعتماد به نفس شما تأثیر بگذارند، شناسایی خواهید کرد. این آگاهی به شما کمک می‌کند تا بدانید برخی احساسات از کجا ناشی می‌شوند و بر این اساس می‌توانید با آن‌ها کنار بیایید.

۴- گفتگوی درونی خود را بهبود ببخشید

افکار ما به احساسات تبدیل می‌شوند و احساسات به کنش‌های ما تبدیل می‌شوند. کمبود اعتماد به نفستان می‌تواند نتیجه طرز تفکرتان باشد. اما چگونه می‌توانید افکار و گفت‌وگوی درونی خود را کنترل کنید؟

اولین قدم کنترل میزان ورودی است. اگر محتوای الهام بخش بیشتری از طریق کتاب، فیلم یا تصویر به ذهن خود راه دهید، یک قطار فکری جدیدی ایجاد خواهید کرد. مرحله بعدی تعیین چگونگی صحبت با خودتان است. هنگام تنهایی چگونه با خود ارتباط برقرار می‌کنید. مراقب آنچه به خود می‌گویید باشید.

۵- زبان بدن

قبلاً به زبان بدن اشاره کردیم، اما وارد جزئیات نشدیم. چند چیز وجود دارد که می‌توانید انجام دهید تا بلافاصله اعتماد به نفس خود را بدست آورید.

۱۱ ترفند روانشناختی برای ایجاد اعتماد به نفس

شانه‌ها را مربع کنید، نفس‌های عمیق بکشید و هنگام راه رفتن قدم‌های محکم خود را حفظ کنید. با حفظ این وضعیت، احساس قدرت بیشتری خواهید داشت و ذهن شما اعتماد به نفس بیشتری خواهد داشت. هنگامی که با کسی صحبت می‌کنید یا یک سخنرانی انجام می‌دهید با حفظ خونسردیتان و زبان بدن مناسب، سروتونین در بدن آزاد کنید. سروتونین ماده شیمیایی است که مسئول ایجاد اعتماد به نفس است.

۶- سپاس‌گزاری را تمرین کنید

وقتی سپاسگزار باشید، ترس از بین می‌رود. هر روز یک لحظه وقت بگذارید تا از خود و محیط پیرامون خود قدردانی کنید. چیزهایی را در اطراف خود پیدا کنید که قدردان آن‌ها باشید. با ایجاد لیستی از مواردی که از آن‌ها سپاس‌گزار هستید، شروع کنید و اغلب آن‌ها را بخوانید.

وقت بگذارید و قدر خود را بدانید. کم کم آرامش را بیشتر احساس خواهید کرد و اعتماد به نفس نیز به دنبال آن خواهد آمد.

۷- لیستی از موفقیت‌ها را نگه دارید

در ابتدای هر سال، یک ظرف خالی بردارید و تا پایان سال دستاوردهایتان را در برگه‌های کوچک بنویسید و داخل ظرف بیندازید.
سپس این یادداشت‌های کوچک را در پایان سال باز کنید. با این کار می‌توانید هر دستاورد کوچکی که داشته‌اید را ثبت کنید. هر وقت احساس کمبود می‌کنید، می‌توانید این شیشه را باز کرده و برخی از مواردی را که یادداشت کرده‌اید بخوانید. این کار اعتماد به نفس شما را تقویت می‌کند و به شما کمک می‌کند برای دست‌یابی به اهداف بیشتر تلاش کنید.

۸- از تجسم هدف استفاده کنید

تجسم یکی از اقدامات اصلی افراد با اعتماد به نفس است. گرچه ممکن است پیچیده به نظر برسد، اما از آسان بودن انجام آن تعجب خواهید کرد.

اولین قدم یافتن مکانی آرام در یک محیط مساعد است. این مکان می‌تواند در هر کجا باشد، حتی اتاق خواب شما. گام بعدی این است که بنشینید و ذهن خود را از هر چیزی که باعث ناراحتیتان می‌شود، پاک کنید. هنگامی که به آرامش رسیدید، خود را در بالاترین سطح تجسم کنید. این سطح می‌تواند موقعیت شغلی مورد نظر یا خانه‌ای که دوست دارید، باشد.

این تصور می‌تواند تصویری از هر چیزی باشد که می‌خواهید به دست آورید. چند دقیقه وقت بگذارید تا احساسی را که از حضور در آن‌جا پیدا می‌کنید شبیه سازی کنید. انجام این کار بسیار مهم است، زیرا به مغز خود می‌گویید که به هرچه تصور کردید، رسیده‌اید.
با این کار، آرام آرام این باور را می‌گیرید که می‌توانید به هر چیزی که فکر می‌کنید برسید. این همان جایی است که اعتماد به نفس به وجود می‌آید. اکثر مردم می‌گویند پس از دو هفته انجام این کار نتیجه می‌گیرند.

۹- ارتباط چشمی

آیا هنگام صحبت با مردم مضطرب می‌شوید؟ آیا فردی هستید که هنگام ارائه سخنرانی به دیوارها خیره می‌شوید؟ اگر این‌گونه است، این نکته برای شما مناسب است. برقراری ارتباط چشمی دست کم گرفته شده‌ترین راه ایجاد اعتماد به نفس است.

۱۱ ترفند روانشناختی برای ایجاد اعتماد به نفس

اگرچه ممکن است در ابتدا سخت باشد، اما شما به آرامی عادت می‌کنید با هرکسی که تعامل می‌کنید، ارتباط چشمی برقرار کنید. علاوه بر این‌که با این کار پیوند محکم‌تری بین خود و مخاطب برقرار می‌کنید، اعتماد به نفستان نیز افزایش پیدا می‌کنید.

هنگام برقراری ارتباط چشمی، می‌توانید واکنش شخص مقابل را از نزدیک بخوانید. شما می‌توانید واکنش آن‌ها را نسبت به آن‌چه می‌گویید، خواه موافق یا مخالف هستند، بفهمید. اکثر افرادی که اعتماد به نفس ندارند، معمولاً از نگاه کردن به افراد دیگر پرهیز می‌کنند.

۱۰- در زمان حال زندگی کنید

مسئله این است که همه ما در زندگی با چالش روبرو هستیم. گاهی می‌بازیم و گاهی پیروز می‌شویم. گاهی اوقات مردم در حق ما اشتباه می‌کنند، اعتماد ما را می‌شکنند یا ما را ناامید می‌کنند. همچنین گاهی ما خودمان را ناامید می‌کنیم. ما نباید بارهای گذشته خود را تحمل کنیم. کنار گذاشتن گذشته بسیار مهم است. باید گذشته را رها کنیم و حال را در آغوش بگیریم.

وقتی مشغول قطاری از تفکرات گذشته باشید، حضور در حال و داشتن اعتماد به نفس را از دست می‌دهید. اکنون را در آغوش بگیرید، زیرا که در زمان حال زندگی می‌کنید تا اعتماد به نفس به شما راه یابد.

۱۱- تمرین کنید

وقتی همه این کارها را انجام دادید، وقت آن می‌رسد که خودتان را آزمایش کنید. هر زمان فرصتی برای سخنرانی در جمع وجود دارد، داوطلبانه آن را انجام دهید.

۱۱ ترفند روانشناختی برای ایجاد اعتماد به نفس

در رویدادها و حضور در هر مکانی که به تعامل شما با دیگران نیاز دارد، شرکت کنید. از طریق این تعامل است که می‍‌توانید مهارت‌های اعتماد به نفس خود را بهبود ببخشید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1098896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =