مشارکت حداقلی قدرت اجرایی رئیس جمهور را کاهش می‌دهد

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهد گفت: اگر رئیس جمهور در تصمیم گیری‌های خود یا اتخاذ سیاست‌های کلان پشتوانه آرای حداکثری مردم را نداشته باشد، قدرت اجرای مناسبی نخواهد داشت. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، میزان مشارکت مردم یکی از موضوعات و چالش‌های جدی مسئولان در برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است. احتمال کاهش مشارکت عوامل مختلفی داشته که ریشه در نارضایتی از وضع موجود یا اعتراض مدنی مردم دارد. از سوی دیگر جریانات مختلف کشور مانند جنبش دانشجویی می‌توانند باعث ترغیب مشارکت در انتخابات شوند.

سید شایان ابهری درباره میزان مشارکت مردم در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: مشروعیت و مقبولیت نظام و انتخابات در گرو میزان مشارکت مردم است. مشارکتی که به دلایل مختلف با کاهش رو به رو شده است.

وی با بیان اینکه مشارکت حداکثری مردم در انتخابات باید بر اساس منویات امامین انقلاب در انتخابات انجام شود، گفت: تعیین سرنوشت سیاسی کشور و ترسیم آینده توسط مردم، از اصول اساسی انقلاب است.

مشارکت پایین در انتخابات؛ یکی از عوامل مواجهه کشور با بحران

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهد درباره پیامدهای مشارکت پایین مردم در انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: اگر رئیس جمهور در تصمیم‌گیری‌های خود یا اتخاذ سیاست‌های کلان، پشتوانه آرای حداکثری را نداشته باشد، قدرت اجرای یا تصمصیم گیری مناسبی نخواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه مشارکت پایین مردم و برگزاری انتخابات حداقلی می‌تواند کشور را با بحران مواجه کند، گفت: به عنوان مثال انتخابات ریاست جمهوری در کشور ونزوئلا با مشارکت پایین مردم برگزار شد و چند ماه بعد از انتخابات، این کشور با بحران‌های جدی سیاسی و اجتماعی درگیر شد. 

ابهری با بیان اینکه کمبود عدالت در شرایط حال حاضر کشور یکی از علل کاهش مشارکت مردمی است، گفت: اقشار مختلف مردم به خصوص قشر مستضعف جامعه زمانی که شکاف طبقاتی را مشاهد می‌کنند، نبود عدالت را بیشتر احساس خواهد کرد. هر فردی وقتی احساس کند مورد بی‌عدالتی از سوی مسئولان قرار گرفته، به صورت ناخودآگاه تمایلی برای همراهی یا مشارکت در تصمیمات کشور را ندارد. 

این دانشجوی دانشگاه شاهد  با بیان اینکه امام خمینی(ره) می‌فرمایند که «مصیبت روزی است که مردم به صندوق‌های رای پشت کنند.» خاطرنشان کرد: مسئولان باید از این سخن امام عبرت بگیرند و با عملکرد نادرست خود باعث قهر ملت با انتخابات نشوند. 

مشارکت ذیل امیدآفرینی در جامعه تعریف می‌شود

وی درباره علل پیدایش رخوت در جریان دانشجویی عنوان کرد: دانشجویان به علت بیماری کرونا نمی‌توانند مانند سابق فعالیت داشته باشند. این موضوع را نمی‌توان انکار یا کتمان کرد. 

ابهری با تاکید بر اینکه محدودیت برای فعالیت دانشجویان تاثیر مستقیم بر رخوت فضای کنونی جنبش دانشجویی دارد، گفت: دانشجویان زمانی که نتوانند اجتماعاتی متشکل از چند دانشجو را ایجاد کنند، به طور قطع توانایی کنشگری را نیز از دست می‌دهند یا شور و انگیزه آنها برای فعالیت‌های بیشتر، کاهش می‌یابد. 

این فعال دانشجویی با بیان اینکه عملکرد دولت دوازدهم در کاهش مشارکت یا ایجاد رخوت سیاسی در جامعه تاثیرگذار است، گفت: در حال حاضر دانشجویان به عنوان قشر جوان جامعه، به قدری درگیر مشکلات و دغدغه‌های اقتصادی هستند که  امید به آینده در آنها کم شده است. وقتی امیدواری کاهش یابد به صورت طبیعی تمایل به مشارکت در فعالیت‌های سیاسی یا اجتماعی نیز کاهش خواهد یافت.

 وی با تاکید بر اینکه امید آفرینی در جامعه یکی از عوامل تاثیرگذار بر افزایش مشارکت است، گفت: امید آفرینی بین اقشار مختلف جامعه یکی از وظایف مهم جریان دانشجویی بوده که البته شاید بتوان گفت فعالان دانشجویی در این عرصه موفقت چندانی ندارند.

ابهری در پاسخ به این پرسش که آیا کاندیداهای ریاست جمهوری دارای طرح و برنامه برای اداره و حل مشکلات کشور هستند، گفت: برخی از کاندیداها در حوزه‌های مهم یا مرتبط با مردم مانند یارانه‌های پنهان و غیرپنهان، حوزه انرژی، اشتغال جوانان، ارزش پول ملی، مسکن جوانان، سیاست خارجه، کشاورزی و صنعت طرح و ایده دارند؛ اما متاسفانه برخی دیگر فاقد هیچ برنامه‌ای هستند.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهد اضافه کرد: آشنا نبودن مردم با برنامه‌های نامزدهای ریاست جمهوری از موضوعات و مشکلات مهم است. آن هم بر می‌گردد به اینکه آنها نتوانستند برنامه‌های خود را به خوبی برای مردم تبیین کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1098999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =