مردم توان خرید کالا ندارند/ عملکرد دولت خودتحریمی در صنف لوازم خانگی است

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: ما تاکنون تحریم های خارجی داشتیم ولی دولت با عملکرد ضعیفی که از خود نشان داده، شاهد تحریم های داخلی نیز هستیم از طرفی دولت در حرف و عمل تناقض زیادی دارد.

اکبر پازوکی، رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز با بیان اینکه ۷۰ درصد مواد اولیه تمام اقلام لوازم خانگی در داخل کشور تولید میشود افزود: زمانیکه این مواد اولیه با قیمت بالا به رست تولیدکننده میرسد خواه یا ناخواه مشکلات گرانی در بازار را شاهد میشویم.

وی ادامه داد: یکی از مهم ترین عوامل موثر در رکود بازار لوازم خانگی این است که قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته زیرا میبینیم که به میزان افزایش قیمت کالاها به ویژه در بازار لوازم خانگی، مردم افزایش حقوق نداشته‌اند به همین دلیل مردم به تعمیر لوازم خانگی‌شان روی آورده اند و توان خرید کالای نو را ندارند.

وی افزود: کمترین قیمت برای یک یخچال فریزر ایرانی حدودا ۵ میلیون تومان است چگونه میتوان انتظار داشت خانواده ای که متوسط حقوق را دریافت میکند، برای جهیزیه چنین هزینه‌ای آن هم فقط برای یک قلم کالا داشته باشند؟

پازوکی تاکید کرد: زمانی قیمت تولید کاهش می یابد که هزینه‌های تولید نیز پایین بیاید بدین معنا که تولید هم برای صادرات و هم برای استفاده داخلی باشد. مولفه‌های زیادی در افزایش قیمت لوازم خانگی موثر است که اصلی ترین آن، بالا بودن نرخ مواد اولیه‌ایست که در داخل تولید ولی به دست تولیدکننده گران میرسد.

مواد اولیه نباید در بورس عرضه شود

وی با تاکید بر اینکه مواد اولیه نباید در بورس عرضه شود افزود: دولت چنانچه بخواهد به تولید کمک کند باید مواد اولیه را مستقیم و بدون واسطه به دست تولیدکننده برساند. صادرات کالا میتواند ارزآوری داشته و تاثیر بسیاری در کاهش قیمت‌ها داشته باشد ولی متاسفانه ما فقط خام فروشی میکنیم.

وی با اشاره به اینکه هر ساعتی که میگذرد رکود بازار لوازم خانگی بیشتر میشود افزود:  هرچقدر افزایش قیمت در بازار حاکم باشد قطعا قدرت خرید مردم کاهش می یابد و وضعیت به سمتی رفته است که دیگر مشتری نداریم.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تصریح کرد: سیاست‌های غلط دولت سبب شده تا داد فروشندگان برآید، بدین گونه که نه تنها حمایتی نمیکنند بلکه در این ۱۰ روز باقیمانده تا پایان خرداد ماه اعلام کرده است که کسبه باید مالیات بپردازد. مادامیکه دولت میداند که در ایام کرونا، بیشترین آسیب را کسبه و اصناف دیدند چرا چنین قوانینی تصویب میکند؟ کسبه ای که فرار مالیاتی ندارند چرا اجازه نمیدهند که مالیات و دارایی خود را با یک ماه تاخیر بپردازند؟

وی گفت: ما تاکنون تحریم های خارجی داشتیم ولی دولت با عملکرد ضعیفی که از خود نشان داده، شاهد تحریم های داخلی نیز هستیم از طرفی دولت در حرف و عمل تناقض زیادی دارد. طی این ۲ سال که کرونا تاثیر زیادی در بازار گذاشته است دولت نیز از سوی دیگر با قوانین دست و پاگیر برای کسبه، این صنف را به شدت اذیت میکند.

پازوکی عنوان کرد: طی چند سال گذشته شاهد ابر بدهکاران بانکی در کشور بودیم ولی چرا کسی با اآنها کاری ندارد؟ چرا قوانین دولتی فقط برای قشر پایین دست  است؟ زور دولت فقط به قشر پایین دست میرسد.

وی خاطرنشان کرد: ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی فقط برای سال ۹۶ بوده و صنف لوازم خانگی با ارز ترجیهی به قیمت ۱۱۲۰۰ تومانی و ۱۴هزار تومان معامله میکرده و در واقع حمایتی نشده است. ما همچنان در تحریم هستیم چنانچه تحریم‌ها برداشته شود بالطبع عوارض گمرکی نیز متناسب با قانون جدید تنظیم میشود.

کاسب نه محتکر است نه گران فروش

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اظهار کرد: قوانین دست و پا گیر دولت سبب شده تا بسیاری از واحدهای ما، مجبور به تعطیلی شوند زیرا دیگر توجیه و صرفه اقتصادی ندارد.

پازوکی  در پایان گفت: ما گرانی داریم ولی گران‌فروشی نه. از طرفی کاسب نه محتکر است نه گران فروش پس دولت باید قوانین را طوری بنویسد که موجب رنجش یا رکود این صنف نشود.

پایان پیام/

کد خبر: 1099011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =