کمبود ویتامین D تمایل به مصرف مواد مخدر را افزایش می‌دهد

بر اساس تازه‌ترین مطالعات دانشمندان، کمبود ویتامین D، می‌تواند تمایل افراد به مصرف مواد مخدر را افزایش داده و منجر به اعتیاد شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز به نقل از مدیکال اکسپرس، طبق مطالعه جدیدی که محققان بیمارستان عمومی ماساچوست (MGH) انجام دادند، کمبود ویتامین D به شدت ولع مصرف مواد مخدر و اثرات آن و به طور بالقوه خطر وابستگی و اعتیاد را افزایش می‌دهد. این یافته‌ها نشان می‌دهد که پرداختن به مشکل رایج کمبود ویتامین D با مکمل‌های ارزان قیمت می‌تواند در مبارزه با آفت مستمر اعتیاد به مواد مخدر نقش داشته باشد.

مطالعات قبلی دکتر دیوید ای. فیشر، مدیر برنامه ملانومای مرکز سرطان عمومی و مدیر مرکز تحقیقات زیست شناسی پوستی MGH (CBRC)، پایه و اساس مطالعه حاضر را ایجاد کرد. در سال ۲۰۰۷، فیشر و تیمش چیزی غیر منتظره یافتند: قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش به ویژه شکلی که UVB نامیده می‌شود) باعث می‌شود پوست هورمون اندورفین تولید کند که از نظر شیمیایی با مورفین، هروئین و سایر مواد مخدر مرتبط است، در واقع همه گیرنده‌های یکسانی را در مغز فعال می‌کنند. مطالعه بعدی توسط فیشر نشان داد قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش سطح اندورفین را در موش‌ها افزایش داده و سپس رفتار مطابق با اعتیاد به موادمخدر را نشان می‌دهد.

اندورفین گاهی اوقات هورمون «احساس خوب» نامیده می‌شود، زیرا باعث ایجاد احساس سرخوشی خفیف می‌‍شود. مطالعات نشان داده است برخی از افراد تمایل به آفتاب گرفتن دارند که رفتار معتادان به مواد مخدر را منعکس می‌کند. فیشر و همکارانش حدس زدند که افراد ممکن است به دنبال UVB باشند، زیرا آن‌ها ناآگاهانه تولید اندورفین را دارند. اما این یک تناقض بزرگ را نشان می‌دهد؛ چرا ما باید از نظر رفتاری به سمت شایع‌ترین ماده سرطان زای موجود سوق پیدا کنیم؟ به هر حال قرار گرفتن در معرض آفتاب دلیل اصلی سرطان پوست است و در مورد چین و چروک و سایر آسیب‌های پوستی نیز تاثیر دارد.

فیشر معتقد است تنها توضیحی که درباره این سوال که چرا انسان و سایر حیوانات به دنبال آفتاب هستند، می‌توان داد این است که قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش برای تولید ویتامین D ضروری است که بدن ما نمی‌تواند به تنهایی فرموله کند. ویتامین D باعث جذب کلسیم می‌شود که برای ساخت استخوان ضروری است.

این نظریه فیشر همکارانش را به سوی این فرضیه سوق داد که آفتاب جویی ناشی از کمبود ویتامین D با هدف افزایش سنتز هورمون برای زنده ماندن است، و همچنین کمبود ویتامین D ممکن است بدن را نسبت به اثرات مواد مخدر حساس کند و به طور بالقوه باعث اعتیاد شود. هدف آن‌ها در این مطالعه درک رابطه بین سیگنالینگ ویتامین D در بدن و رفتارهای جستجوی UV و مواد مخدر بود.

کمنی یکی دیگر از محققان می‌گوید: ما دریافتیم که تعدیل سطح ویتامین D رفتارهای اعتیاد آور متعددی را به دوز UV و مواد مخدر تغییر می‌دهد. نکته مهم این است که وقتی در آزمایشگاه به موش‌ها دوزهای متوسط مورفین داده می‌شد، آن‌هایی که کمبود ویتامین D داشتند به جستجوی دارو ادامه می‌دادند، رفتاری که در بین موش‌های معمولی کمتر مشاهده می‌شود. هنگامی که تجویز مورفین متوقف شد، موش‌هایی که سطح ویتامین D کمی داشتند، به مراتب بیشتر علائم ترک را نشان دادند.

فیشر می‌گوید این مطالعه همچنین نشان داد مورفین به عنوان یک مسکن در موش‌هایی که کمبود ویتامین D دارند موثرتر عمل می‌کند یعنی مواد مخدر در این موش‌ها یک واکنش اغراق آمیز دارند که اگر در انسان نیز صادق باشد، ممکن است نگران کننده باشد. یک بیمار جراحی شده را در نظر بگیرید که پس از عمل برای کنترل درد مورفین دریافت می‌کند. اگر آن بیمار کمبود ویتامین D داشته باشد، ممکن است تاثیرات سرخوشی مورفین اغراق آمیز باشد و آن شخص به احتمال زیاد معتاد می‌شود.

داده‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد کمبود ویتامین D باعث افزایش رفتار اعتیاد می‌شود. یکی از آن‌ها نشان داد که بیماران با سطح متوسط ویتامین D،  پنجاه درصد بیشتر از دیگران با سطح طبیعی احتمال استفاده از مواد مخدر را دارند و بیمارانی که کمبود شدید ویتامین D داشتند، ۹۰ درصد بیشتر بودند. تجزیه و تحلیل دیگر نشان داد که بیماران مبتلا به اختلال استفاده از مواد مخدر (OUD) بیش از سایرین دچار کمبود ویتامین D هستند.

فیشر می‌گوید: وقتی سطح ویتامین D را در موش‎‌های دارای کمبود اصلاح کردیم، پاسخ‌های مواد مخدر معکوس شده و به حالت عادی بازگشتند. در انسان کمبود ویتامین D گسترده است، اما با اطمینان و به راحتی با مکمل‌های غذایی کم هزینه درمان می‌شود، اما تحقیقات بیشتری لازم است.

او معتقد است که درمان کمبود ویتامین D ممکن است راهی جدید برای کمک به کاهش خطر OUD و تقویت درمان‌های موجود برای این اختلال ارائه دهد.

فیشر می‌گوید: نتایج ما نشان می‌دهد ممکن است فرصتی در عرصه بهداشت عمومی داشته باشیم تا بر اپیدمی مواد مخدر تاثیر بگذاریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1099136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =