مداحان طرفدار کدام کاندیدا هستند؟

مداحان از جمله اقشاری هستند که هرسال در برهه حساس انتخابات ریاست جمهوری و یا مجلس شورای اسلامی، با ورودهای مصداقی خود موجب کدورت‌های بسیاری می‌شدند اما این قشر امسال در آستانه انتخابات این دوره، عملکردی کاملا متفاوت دارد.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، در موسم انتخابات هرسال شاهد فعالیت و تبلیغ برخی از کاندیداها از سوی افراد سرشناس بودیم. افرادی که از روی نظر شخصی و یا گروهی خود عَلَم حمایت از کاندیدایی را بلند می‌کردند. مداحان از این دسته افراد هستند که در انتخابات مختلف از مجلس گرفته که لیست‌هایی با نام هیأت یا مورد حمایت مداحان منتشر می‌کنند و در انتخابات ریاست‌ جمهوری که به عینه از فردی حمایت می‌کردند، مشهود است.

اشتباهاتی که در گذشته مداحان مرتکب شدند

در آستانه انتخابات سال ۷۶ علی‌اکبر ناطق نوری، مداحان سرشناس کشور را به یک ضیافت ناهار فرا خواند و رضایت آن‌ها را برای حمایت از خود جلب کرد. این اعلام حمایت، البته در نهایت با توفیق ناطق نوری همراه نشد. در سال ۸۴ اما ۱۰۰ مداح سرشناس کشور با ارسال نامه و صدور بیانیه‌هایی از کاندیداتوری محمود احمدی‌نژاد حمایت کردند و با پیروزی او نیز تا پایان دولت نهم، حامی‌اش بودند. در انتخابات سال ۸۸ نیز در برابر جریان اصلاح‌طلب، مداحان پشت احمدی‌نژاد درآمدند و برای پیروزی او تبلیغ کردند. حتی دو تن از مداحان معروف در مراسم جشن پیروزی احمدی‌نژاد در میدان ولیعصر(عج) حضور پیدا کردند و شعر خواندند.


حضور محمدرضا طاهری و سعید حدادیان در جشن پیروزی احمدی‌نژاد در سال ۸۸

اما در دوره دوم با تغییر نگرش احمدی‌نژاد و آغاز انحرافاتش، راه مداحان از او جدا شد. منصور ارضی، سعید حدادیان و محمود کریمی که روزی از حامیان احمدی‌نژاد بودند، این بار در جلسات هیأت او را مورد انتقاد قرار دادند.

در انتخابات سال‌های بعد نیز به همین شیوه شاهد حمایت‌های علنی مداحان از کاندیداهای خاص بودیم. در انتخابات مجلس شورای اسلامی و شورای اسلامی شهر نیز همواره مداحان اقدام به انتشار لیست‌های مورد حمایت خود می‌کنند که معمولا با همراهی مردم روبه‌رو نبوده است؛ زیرا آنان مداح اهل بیت(ع) هستند و در جلسات آن‌ها طیف عظیم و مختلفی از مردم بدون نگاه به جریان‌های سیاسی حضور دارند و این حمایت‌ها موج دلسردی مردم و عدم حضور آنان در مجالس اهل بیت(ع) می‌شود.


محسن طاهری مدیرعامل خانه مداحان اهل بیت(ع)

حمایت از کاندیدای خاص، عدول از خط رهبری است

همواره در مواقع مختلف به مداحان و اهالی هیأت توصیه می‌شود که ورود مصداقی به انتخابات نداشته باشند. محسن طاهری مدیرعامل خانه مداحان در این خصوص می‌گوید: «قشر ستایشگری بخشی از آحاد این جامعه است. نمی‌شود تمام آحاد کشور و صنوف مختلف نظرهای خود را اعمال کنند، اما جامعه مداحان و ستایشگران خود را کنار بکشند و بگویند ما وظیفه‌ای نداریم. رهبر معظم انقلاب فرمودند ما هیأت سکولار نداریم. بر همین اساس، ما مداح سکولار هم نداریم که بگوید وظیفه من فقط مداحی یا پرداختن به عاشورای سال ۶۱ است. ما عاشوراهای زیادی را در پیش داریم که نمی‌توانیم نسبت به آن بی‌تفاوت باشیم؛ بنابراین مورد خاصی که به آن اشاره کردید، چیزی نیست که در قالب وظایف ما نگنجد، اما همچنان که رهبر معظم انقلاب اسم یا گزینه خاصی را مطرح نمی‌کنند، ما هم در انتخابات دنبال معرفی یک نفر یا بازارگرمی برای شخص خاصی نیستیم.»

او ادامه می‌دهد: «آنچه ما می‌گوییم وظیفه الهی ما متعاقب بیانات رهبر معظم انقلاب است که راهکارها را به مردم نشان می‌دهند. این‌که رئیس‌جمهور آینده باید این گزینه‌ها، محسنات یا امتیازات را داشته و برای آینده کشور مفید باشد. ما هم پیرو فرمایش ایشان همان کار را دنبال می‌کنیم نه این‌که بگوییم حتماً فلان یا فلانی روی کار بیاید، اگر کسی بخواهد روی یک نفر خاص، تبلیغ کند از خط رهبر معظم انقلاب عدول کرده است. ایشان، نشانه‌های منتخب آینده کشور را بیان می‌کنند. ما هم پیرو همان باید برای مردم روشنگری کنیم و نشانه‌های گزینه بهتر برای دستگاه اجرایی کشور را به مردم معرفی کنیم.»

در انتخابات امسال شاهد ورود خردمندانه مداحان هستیم

در آستانه انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، اما شاهد ورود خردمندانه‌تری از سوی مداحان هستیم و با توجه به اینکه شائبه حضور کم مردم در انتخابات مطرح شده است، این قشر تلاش کردند ظرفیت و بلندگوی خود را در راه دعوت به حضور حداکثری مردم در انتخابات مصروف کنند.

رأی دادن یعنی حقّ مطالبه‌گری

محمود کریمی، مداح اهل بیت(ع) چند روز قبل با انتشار دست‌نوشته‌ای پیرامون انتخابات گفت: «سلام هموطن! یه مثال... ده‌ نفر میرن رستوران، با رأی اکثریت همه یک نوع غذا سفارش میدن؛ ولی یک‌نفر رأی نمیده. اون‌که رأی نداده نمی‌تونه از کیفیت غذا انتقاد کنه.  شاید اگه رأی می‌داد، یه غذای دیگه می‌خوردن. رأی دادن یعنی حقّ مطالبه‌گری».


دست نوشته محمود کریمی برای دعوت مردم جهت شرکت حداکثری در انتخابات

قهر کردن با صندوق رأی چیزی را حل نمی‌کند

دیگر مداحان نیز تلاش کردند در جلسات هیأت خود چه به مناسبت شهادت امام صادق(ع) و چه هیأت‌های هفتگی پشت تریبون مردم را به حضور حداکثری دعوت کنند. محمدرضا طاهری در این خصوص گفت: «بر خودم وظیفه می‌دانم عرض کنم، ان‌شاءالله در این انتخابات هم مثل صحنه‌های قبل حضور پرشور داشته باشید. هرجا دشمن زیاد وارد می‌شود و تلاش می‌کند دلسردی به مردم القا کند، باید حواس ما بیشتر جمع باشد. مردم به واسطه بد عمل کردن بسیاری از مسئولین، حقیقتاً اذیت شدند و خیلی‌ها قهر کردند اما این قهر کردن چیزی را حل نمی‌کند.»

برای انتخابات چشم‌مان را باز کنیم

سید رضا نریمانی مداح اهل بیت(ع) نیز دقایقی از مجلس شهادت امام صادق(ع) را به موضوع انتخابات اختصاص داد و در سخنانی گفت: «برای انتخابات چشم‌مان را باز کنیم که به چه کسی بنا داریم رأی دهیم. تا دوباره صاف در چشم مردم نگاه نکنند و همه مشکلات را گردن من و شما نیندازند. بچه‌ها رأی دهید و بقیه را هم ترغیب کنید که رأی دهند. اگر در اقوام‌تان افرادی را دارید که ناراحت هستند که به حق هم ناراحتند، اما با آن‌ها صحبت کنید تا رأی دهند.»

با مهربانی، افراد را به شرکت در انتخابات دعوت کنید

سیدمهدی میرداماد نیز در پایان جلسه عزاداری هیأت مکتب الصادق(ع) به مناسبت شهادت امام صادق(ع) به ارائه نکاتی در خصوص انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و گفت: «اهمیت این روزها و شب‌هایی را که سپری می‌شود، واقف هستید و فتنه‌های دشمن و پول‌هایی را که هزینه می‌کنند باخبر هستید. آن‌ها به دنبال پایمال کردن خون شهدا هستند، اما قطعا این روضه‌ها و تجمعات اجازه نمی‌دهد آنان به اهداف خود برسند. تا زمانی که زیر سایه شهدا هستیم و تا زمانی که وصیتنامه حاج قاسم مقابل دید ماست، برای این نظام تعصب داریم. ما در انتخابات شرکت می‌کنیم و اگر کسی را سراغ داریم کمی دچار دلسردی شده است با مهربانی با او صحبت کنیم و بگوییم که باید در آینده کشور دخالت کند.»

هیأتی‌ها تنها پای صندوق نیایند!

مهدی سلحشور مداح اهل بیت(ع) با انتشار فیلمی در فضای مجازی با بیان اینکه بچه هیأتی هیچ‌گاه تنها به هیات نمی‌رود، گفت: «امروز قرارگاه حسین بن علی، ایران است. اگر جمهوری اسلامی ایران آسیب ببیند، بیت‌الله الحرام و حرم‌های اهل بیت آسیب خواهند دید. این جمله از حاج قاسم عزیز است. امروز در موقعیت ویژه و حساسی هستیم و دشمنان داخلی و خارجی تلاش می‌کنند تا این انتخابات به هر نحوی در شأن مردم ایران برگزار نشود. الان وقت این است که اثبات کنیم اهل کوفه نیستیم و با یک همت بلند کشور را از این گردنه عبور دهیم. آی هیأتی‌ها، اربعینی‌ها، امام حسینی‌ها و ... امروز به تنها رای دادن نباید فکر کنید و هر هیأتی باید چند نفر را همراه خود کند تا با این هجمه دشمن مقابله کرد.»

بیانیه جمعی از تشکل‌های هیأتی و مداحی برای دعوت از مردم

جدای از این‌ها در یک اقدام هماهنگ و هم‌افزا جمعی از تشکل‌های هیأتی و مداحی با عنوان شورای شبکه‌های هیأت و تشکل‌های دینی متشکل از هیأت رزمندگان اسلام، شورای هیئات مذهبی کشور، کانون مداحان کشور، سازمان بسیج مداحان و هیئات کشور، مجمع کانون‌های فرهنگی، تبلیغی و جهادی کشور، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان، مجمع جهانی حضرت علی اصغر (ع)، شبکه هیئات دانشجویی، انجمن شاعران اهل بیت (ع)، بنیاد دعبل خزاعی و مرکز توسعه فعالیت‌های دینی برای مشارکت حداکثری در انتخابات فراخوان داد. متن این فراخوان به شرح زیر است:

وَ نُریدُ أَن نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ استُضعِفوا فِی الأَرضِ وَنَجعَلَهُم أَئِمَّةً وَنَجعَلَهُمُ الوارِثینَ؛ ما می‌خواهیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم! ( سوره مبارکه القصص آیه ۵)

پس از گذشت ۴۲ سال از انقلاب باشکوه ملت ایران و پیروزی عقیده و تفکر بر زر وزور و پادشاهی طاغوت و حاکمیت رای و نظر مردم با محوریت ولایت فقیه عادل که موجی از امید و اندیشه زمینه‌سازی ظهور منجی عالم بشریت امام زمان عجل الله تعالی را در دل‌ها طنین افکند و قلوب هزاران مشتاق تفکر اسلام ناب محمدی (ص) را در سراسر دنیا به خود جلب کرد. امروز و در دوران بلوغ این شجره طیبه و در آستانه سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، شاهد کینه توزی و صف آرایی دشمنان این مرز وبوم هستیم که با دمیدن در بوق ناامیدی و دعوت به شرکت نکردن در انتخابات، در حال تدارک و زمینه سازی تهدیدات و فتنه‌های متعدد امنیتی، سیاسی و اقتصادی هستند.

گرچه مردم شریف و عزتمند ایران، طعم بی‌مهری‌ها، سختی‌ها و تحریم‌ها را چشیده‌اند و گلایه‌ها، از برخی مسئولین نااهل و بی‌کفایت دارند، اما همه می‌دانند راه برون رفت از این بحران عدم شرکت در انتخابات و قهر با حق خود نیست بلکه با حضوری محکم و با بصیرت و هوشمندانه و شرکت در انتخابات از این حق که ثمره خون هزاران شهید است، دفاع خواهند کرد.

همه می‌دانیم راه حل مشکلات رای ندادن نیست بلکه حضور در انتخابات و انتخاب دولتی برآمده از تفکر اصیل انقلاب و حامی محرومان و دلسوز، با بکارگیری جوانان پاک و بااراده، راه علاج کشور است.

شبکه‌ها و مجموعه‌های مردمی متشکل از هیئات مذهبی و فعالان عرصه خدمت به محرومان و گروه‌های جهادی همانطور که در تمام بحران‌ها و جبران ضعف مسئولین، میدان دار عرصه خدمت بوده‌اند از همه مردم با عظمت و با فرهنگ و نیز مجموعه‌ها و تشکل‌های مردمی دعوت می‌کنند اولا با حضور خود و ثانیا با دعوت از تمام آحاد ملت با هر سلیقه و تفکر، به میدان بیایند و راه را بر فتنه‌گری‌ها و اندیشه‌های ناپاک دشمنان این مرز وبوم ببندند.

پویش میثم مطیعی برای افزایش حضور مردم

در نهایت نیز میثم مطیعی مداح اهل بیت(ع) پویش دعوت حضور را در این هفته پایانی تبلیغات ایجاد کرد و در آنبنا دارد به مناسبت ایام دهه کرامت، جشن خیابانی را به صورت چهارپایه‌خوانی با حضور دیگران مداحان در ۴ روز در میادین تهران برپا کند تا مردم را به حضور در انتخابات دعوت کند.

حجت‌الاسلام محمد رستمی، مدیرعامل موسسه آیین حسینی در این خصوص می‌گوید: «این تجمع‌ها بدون هیچ حمایت و طرفداری از کاندیداهای حاضر برگزار خواهد شد و تنها برای دعوت حداکثری مردم به حضور در انتخابات برگزار می‌شود.»

میثم مطیعی نیز در توئیتی نوشت: «از هیأت‌های سراسر کشور دعوت می‌کنم تا در این هفته پایانی به میان مردم برویم و با برگزاری جشن دهه کرامت به صورت چهارپایه‌خوانی، هم حرف و صدای مردم را بشنویم و هم آنان را برای حضور در انتخابات دعوت کنیم.»

از دیگر اشخاص هیأتی نیز که در عرصه انتخابات حضور بی‌طرفانه و خردمندانه‌ای داشته است و بدون حمایت مصداقی از افراد، مردم را به حضور دعوت کرده است، حجت‌الاسلام حامد کاشانی است که در صفحات شخصی خود در اینستاگرام و توییتر از ضرورت حضور مردم در انتخابات می‌گوید.

این حضور و ورود مداحان در عرصه انتخابات با رویکردهای گذشته آنان به شدت متفاوت است. خوب است که دیگر این قشر بنا ندارد خود را برای یک نامزد خاص هزینه کند و انحرافات و ناتوانی‌های او را پاسخگو باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1099144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =