پارک‌های علم و فناوری مهم‌ترین بستر اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی هستند

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در بازدید از پارک علم و فناوری گیلان گفت: پارک‌های علم و فناوری ومراکز رشد و نوآوری، مهم‌ترین بستر اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز)، غلامحسین رحیمی در سفر به استان گیلان ضمن بازدید از بخش‌های مختلف پارک علم و فناوری گیلان و پروژه توسعه زیرساخت‌های طرح جامع این پارک، مراکز رشد این استان شامل مجتمع نیمه صنعتی فشتام و مرکز رشد صنایع خلاق رشت و مرکز رشد واحدهای فناوری بندر انزلی، با مدیران این شرکت های فناور و دانش بنیان دیدار و گفت‌وگو کرد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه هم اکنون در کل کشور ۴۹ پارک علم و فناوری ایجاد شده و هر یک از استان های کشور یک پارک علم و فناوری مستقر در استان دارد، اظهار داشت: یکی از پارک های علم و فناوری رشد یافته و بسیار فعال ما در استان گیلان، همین پارک علم و فناوری گیلان است.

وی با اشاره به مدیریت پارک ها در کشور بیان داشت: عمده پارک‌های ما برخواسته از دانشگاه هستند، هم نیروی انسانی و هم مدیریت پارک‌ها، که بیشتر مدیران مراکزرشد و روسای پارک‌های کشور از اساتید دانشگاه هستند چراکه در دانشگاه هم از نظر علمی و هم از نظر اجرایی تجربه کسب کرده‌اند و خوشبختانه این امر سبب شده یک پیوند وسیع و مستمری را با نهادهای علمی و دانشگاه‌ها برقرار نمایند و این جای خرسندی دارند چون اگر شرکتی بخواهد دانش بنیان باشد باید ریشه در نهاد علمی داشته باشد واین بدان معنا است که ما از متن نهاد علمی و نهادهای دانشگاهی، نهادهای فناورانه استخراج کنیم و از متن نهادهای فناورانه، نهادهای دانش بنیان بیرون بیایند تا واحدهای تولیدی و اقتصادی رشد کنند.

رحیمی افزود: شرکت‌هایی که در پارک علم و فناوری گیلان هستند اکثراً از یک فضای محدود شروع کرده و الان دامنه فعالیت خود را به سطح استان و کشور و بعضاً به صورت برون مرزی گسترش داده‌اند و این یعنی از یک فضای علمی به یک فضای توسعه فناورانه و سپس به یک فضای تولید و اقتصادی گسترش پیدا کرده و این مسیر خوشبختانه در کشور طی می‌شود که امیدوارم مسیر گسترش آن تبدیل به یک جریان ملی بشود.

 معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در ادامه گفت: در استان گیلان به همت پارک علم و فناوری گیلان، اکثر شهرستان‌ها مرکز رشد دارند و درخواست ما این است که همه مسئولان استانی و به خصوص مدیران شهرستان‌های مختلف به پارک علم و فناوری کمک کنند تا در شهرستان‌ها، اگر مرکز رشد ندارند مرکز رشد واحدهای فناوری حتماً احداث نمایند و آن شهرستان‌هایی که مرکز رشد دارند آن را توسعه دهند. چون مراکز رشد و مراکز نوآوری و پارک های علم و فناوری ما مهم ترین بستر اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی هستند.

وی با اشاره به اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی گفت: طبق آمار در پارک‌های علم و فناوری کشور بیش از ۷۰ درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان مشغول به کار هستند و تعداد قابل توجهی هم مدارک دکترا دارند و هیچ بستری فعلاً در کشور بهتر از پارک‌ها و مراکز رشد برای اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی نداریم. لذا هرچقدر می‌توانیم باید در توسعه این فضا بکوشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1099168

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =