ظاهراً نه دانشگاه مهم است نه دغدغه دانشجویان!

مشکلات دانشگاه و دغدغه دانشجویان برای کاندیداهای ریاست جمهوری اولویت نیست چرا که در مناظرات و ارائه برنامه‌های کاندیداهای ریاست جمهوری از هر حوزه‌ای گفته شد به جز دانشگاه و آموزش عالی.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بازار بحث‌های انتخاباتی این روزها خیلی داغ است، کاندیداهای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ برای جلب آرای مردم در رسانه ملی و دیدارهای مردمی، ضمن انتقاد از عملکرد دولت‌های قبل، برنامه‌های خود در حوزه‌های مختلف را ارائه می‌دهند؛ اما به نظر می‌رسد در میان این اظهارنظرها و ارائه برنامه‌ها، کسی به فکر آموزش عالی نیست.

میثم لطیفی در گفت‌وگو با ایسکانیوز، آموزش عالی را پیشران کشور در حوزه اقتصاد، فرهنگ و سیاست دانست و اظهار کرد: متاسفانه معمولا در تحلیل‌ها، علت‌ها مورد غفلت قرار می‌گیرند و بیشتر به معلول‌ها پرداخته می‌شود.

رئیس دانشکده مدیریت دانشگاه امام صادق با بیان این که آموزش عالی بدون شک یکی از دلایل مشکلات اقتصادی امروز کشور است، افزود: شرایطی که امروز در کشور می‌بینیم، نتیجه وارد نشدن آموزش عالی به حوزه‌های اقتصاد، صنعت، تولید و فرهنگ است. متاسفانه ارتباط محکمی بین اقتصاد و علم وجود ندارد و علم در خدمت حل مشکلات کشور قرار نگرفته است.

وی درباره مناظرات کاندیداهای ریاست جمهوری و مسائل مطرح شده در آن‌ها، گفت: هیچ سوالی در مناظرات در مورد آموزش و پرورش و آموزش عالی مطرح نشد. با وجود این که اهمیت و اثرگذاری بالای این دو حوزه انکارناپذیر است.

لطیفی با تاکید بر این که بی‌توجهی به موضوع آموزش نشان دهنده تمرکز بر معلول‌ها به جای علت‌هاست، بیان کرد: البته برنامه‌هایی به صورت پراکنده در مورد آموزش مطرح شده است؛ اما این موضوع به عنوان یک مسئله اصلی در مناظرات طرح نشد.

رئیس دانشکده مدیریت دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به این که آموزش عالی باید خود را مسئول حل مسائل علمی، تولیدی، فناورانه و فرهنگی بداند، افزود: اگر رئیس جمهور با نگاه فرابخشی به آموزش به دنبال حل مسائل کشور باشد، حتما یکی از جاهایی که به نحو کاملا اثرگذار می‌تواند وارد شود، آموزش عالی است.

وی با ذکر مثالی یادآور شد: دانشگاه باید در موضوعات مختلف جامعه وارد شود و برای آن‌ها راهکار علمی پیدا کند. برای مثال دانشگاه باید نظام بانکداری را بررسی کرده و راهکار علمی برای آن پیدا کند، همچنین باید در موضوع اشتغال، ازدواج و تولید وارد شود.

اولویت برخی کاندیداها، حاشیه‌های دانشگاه است نه مشکلات آموزش عالی

لطیفی با بیان این که برخی از کاندیداها در برنامه‌هایشان به آموزش هم پرداخته‌اند؛ اما در فضای عمومی‌تر به آن اشاره نشد و مورد سوال قرار نگرفت، گفت: متاسفانه برخی دیگر از کاندیداها اصلا توجهی به این موضوع ندارند و تنها موضوعاتی حاشیه‌ای که مسئله اصلی آموزش عالی نیست را مطرح می‌کنند، مانند این که فضای دانشگاهی امنیتی و سیاسی شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)، نحوه پرداختن برخی کاندیداها به دانشگاه را تبلیغاتی دانست و تصریح کرد: یکی از کاندیداها مدعی شد که دلیل مهاجرت نخبگان این است که به دلیل آب‌بازی از پارک بیرونشان کرده‌اند. این ادعاها، سخیف هستند و جنبه واقعی ندارند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: امروز جمعیت انبوهی از نخبگان فرهیخته، جوان، انقلابی و باانگیزه در بین دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و استادان وجود دارند که می‌خواهند به کشور خدمت کنند؛ اما حلقه مدیریتی کشور و رفتارهای سیاسی اجازه عرض اندام به آن‌ها نمی‌دهد.

رئیس دانشکده مدیریت دانشگاه امام صادق(ع) در پایان با تاکید بر این که مسئله امروز نخبگان این است که چرا حرفشان شنیده نمی‌شود و چرا نظراتشان در حل مسائل کشور به کار بسته نمی‌شود؟، اظهار کرد: اگر نخبه احساس کند که حرفش شنیده می‌شود و اثرگذار است، انگیزه‌هایش خیلی بالاتر می‌رود.  

انتهای پیام/

کد خبر: 1099211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =