ارتش آمریکا، اصلی ترین عامل بحران گرمایش زمین

یافته های یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۹ نشان داد چنانچه ارتش آمریکا یک کشور مستقل بود، چهل و هفتمین انتشاردهنده بزرگ گازهای گلخانه ای و از اصلی ترین عوامل بحران گرمایش زمین در جهان به شمار می رفت.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، این مطالعه که به همت دانشگاه های لنکستر و دورهام انگلیس انجام شد، صرفا انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از مصرف سوخت را مورد بررسی قرار داد، اما در عین حال به تاثیر بالای نیروهای مسلح در سراسر کره زمین بر تغییرات اقلیمی و آب و هوا نیز اشاره داشت.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که با مبارزه با گرمایش زمین روبه روست، برای اولین بار این مساله را به کانون اصلی برنامه ریزی و استراتژی تبدیل کرده است.

قرار است رهبران این ائتلاف نظامی غربی روز دوشنبه درمورد یک برنامه اقدام آب و هوایی توافق کنند که به موجب آن تا سال ۲۰۵۰، نیروهای مسلح کشورهای عضو ناتو از انتشار گاز کربن خنثی شوند و با تهدیدهای ناشی از گرمایش زمان سازگاری یابند.

دیپلمات های ناتو می گویند تلاش ها برای تمرکز بر تغییرات اقلیمی در جریان ریاست جمهوری دونالد ترامپ متوقف شد. وی تغییرات اقلیمی را حقه می نامید و آمریکا را از توافق بین المللی پاریس برای مقابله با تغییرات اقلیمی خارج کرد.

ترامپ همچنین نسبت به سازمان ناتو ابراز بی اعتمادی و در سال ۲۰۱۸ تهدید کرد آمریکا را از این ائتلاف نظامی که در سال ۱۹۴۹ برای مقابله با تهدید نظامی شوروی تشکیل شد، خارج کند.

ارتش آمریکا، از اصلی ترین عوامل بحران گرمایش زمین

حال که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به اقدام مرتبط اقلیمی اولویت داده، دیپلمات ها اعلام کردند که ناتو می تواند در این زمینه که تغییرات اقلیمی، تهدیدی برای امنیت ترنس آتلانتیک و تک تک کشورهای عضو این ائتلاف است، اقدام کند.

ارتش های کشورهای عضو ناتو از مدت ها قبل به این مساله واقف بوده اند که تغییرات اقلیمی، تبعات امنیتی بالایی دارد که می تواند شامل افزایش مهاجرت، جاری شدن سیل در پایگاه های ساحلی ناتو و حضور پررنگ تر روسیه در قطب شمال با ذوب شدن یخ های دریا شود.

اما کشورهای عضو ناتو برای کاهش سهم خود در گرمایش زمین به واسطه مصرف سوخت های فسیلی ملزم به اصلاح هسته این ائتلاف هستند، زیرا ناتو استانداردهای سوخت در سراسر سازمان را تعیین می کند.

با تعهد حذف انتشار خالص دی اکسید کربن تا سال ۲۰۵۰، برنامه اقدام ناتو، این سازمان را با مسیر تحقق هدف توافق پاریس برای کاهش گرمایش زمین تا ۱.۵ درجه سانتیگراد همسو می کند.

تحقق این هدف به منزله کاهش انتشارات نظامی است که اغلب از اهداف انتشار گاز کربن کشورها معاف هستند.

در حالی که کارشناسان می گویند کشورهای عضو اتحادیه اروپا میزان انتشار گازهای گلخانه های از ارتش های ملی را با مقیاس کمی گزارش می کنند، یک مطالعه که به همت پارلمان اروپا انجام شد نشان داد که میزان کربن منتشره از مصرف ارتش اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۹ حدود ۲۴.۸ میلیون تن معادل دی اکسید کربن بود که با میزان دی اکسید کربن حدود ۱۴ میلیون خودرو برابری می کند.

جنگ تانک ها نیز خطر گرمایش زمین را دربردارد. به گفته یک منبع نظامی غربی، در جریان رزمایش ناتو در لهستان در سال ۲۰۱۹، دمای تانک های آلمانی به بالای ۴۰ درجه سانتیگراد رسید و نظامیان فقط می توانستند چند ساعت را آنجا سپری کنند.

ارتش آمریکا، از اصلی ترین عوامل بحران گرمایش زمین

در همین حال، برخی متحدان ناتو درتلاشند تا مصرف برق را کاهش دهند یا مدل های پیش بینی آب و هوایی را در ماموریت های نظامی ادغام کنند. آلمان اولین پادگان های خنثی از کربن را داراست که تقریبا به طور کامل از صفحات خورشیدی و زمین گرمایی، انرژی تولید می کند. ارتش هلند نیز می تواند در جریان عملیات نظامی از صفحات خورشیدی به جای دیزل ژنراتور استفاده کند.

براساس این گزارش، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل از تغییرات اقلیمی به عنوان افزایش دهنده بحران یاد کرده اند.

همچنین انتظار می رود که نظامیان کشورها عملیات بیشتری در مناطق آسیب پذیر از نظر اقلیمی انجام دهند، با توجه به اینکه نظامیان برای کمک به مقابله با بلایایی طبیعی ناشی از تغییرات اقلیمی فراخوانده می شوند.

چنین مدیریت بحرانی، یکی از وظایف اساسی ناتو است که دلیل آن توانمندی این سازمان در تامین مواد غذایی و حمایت پزشکی و لجستیکی است.

متحدان ناتو همچنین تجهیزات بیشتری را برای عملیات در آب و هوای سرد مورد آزمایش قرار می دهند. به گفته منابع دفاعی اروپایی، دوام تجهیزات در میدان جنگ همواره یک اولویت بوده است.

به گفته دیپلمات های غربی، دبیرکل ناتو پس از به قدرت رسیدن بایدن، فشار برای دستیابی به توافق آب و هوایی ناتو را آغاز کرده است. متحدان ناتو هنوز درمورد میزان تامین مشترک سرمایه گذاری اقلیمی در این سازمان تصمیمی اتخاذ نکرده اند.

به گفته کارشناسان، یکی از بزرگترین کمک های ناتو در میان مدت، افزایش مصرف سوخت های مصنوعی به جای سوخت های فسیلی خواهد بود.

سوخت های مصنوعی که از آب، دی اکسید کربن و انرژی تجدیدپذیر تولید می شوند، آلودگی گوگرد یا نیتروژن تولید نمی کنند و از چگالی انرژی بالایی برخوردارند.

در همین حال، احتمال دارد که ارتش آلمان چند سال دیگر، سوخت مصنوعی را به سوخت سنتی اضافه کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1099225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =