پذیرش FATF ارتباط مالی با کدام نهاد داخلی را غیرممکن می‌کند؟

گروه اقدام مالی در حال حاضر صداوسیمای ایران، سپاه پاسداران و وزارت دفاع را بعنوان سازمان تروریستی شناخته است؛ حال اگر کشور ایران FATF را بپذیرد بانک‌های ایران در صورتی که با صداوسیما، سپاه پاسداران و وزارت دفاع همکاری کند بعنوان همکاری با سازمان تروریستی محکوم می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، FATF یا گروه ویژه اقدام مالی یک سازوکاری است که باید کشورها برای مبادلات مالی به آن بپیوندند. این موضوع در ایران بعد از برجام بسیار داغ شد. FATF در مناظرات اخیر نیز از جمله موضوعات چالشی بوده است که برخی از کاندیداها موافق پیوستن به آن بوده و نپیوستن به این گروه اقدام مالی را علت اصلی مشکلات اقتصادی می‌دانند. در مقابل برخی کاندیداها هم با دلایل بسیار، مخالف پیوستن به این معاهده بین‌المللی هستند. حال سوال اصلی این است که تاثیر پذیرش یا عدم پذیرش  این لوایح بر اقتصاد ایران چقدر است ؟

در همین ارتباط، محمد صادق کوشکی عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز مطرح کرد: تراکنش و ارتباط بانکی ایران با دنیا بخاطر تحریم‌های آمریکا قطع و دچار مشکل است. FATF به نوعی تسهیل کننده روابط بانکی ایران با بانک‌های جهان است.

وی مطرح کرد: با پذیرفتن شرایط مورد نظر FATF  و کنوانسیون‌های CFT و پالرمو روابط بانکی ایران با کشورهای دنیا به ویژه کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی بهتر خواهد شد؛ اما این ارتباط بانکی برای زمانی است که بانک‌های ایران ارتباط‌شان با کشورهای دنیا برقرار باشد. در حالی که الان هیچ ارتباطی بین بانک‌های ایران و دیگر کشورهای جهان وجود ندارد.

کوشکی در ادامه FATF را به مانند یک مجوز رانندگی در جاده‌ای مسدود تشبیه کرده و بیان کرد: این جاده در حال حاضر مسدود است و امکان رانندگی وجود ندارد حال با مجوز یا بدون مجوز، در هر صورت به علت بسته بودن این جاده امکان عبور و مرور میسر نیست.

وی ادامه داد: FATF برای زمانی است که کشور ایران تحریم نباشد و ارتباطات بانکی وجود داشته باشد. در این شرایط پذیرش آن، روابط بانکی را با آمریکا و اروپا تسهیل می‌کند؛ اما وقتی ارتباط بانکی قطع است چه FATF را بپذیریم چه نپذیریم تاثیری در رفع مشکلات اقتصادی نخواهد داشت. کما اینکه در چنین وضعیتی که تحریم هستیم پذیرش این لوایح دست ما را برای تجارت با دنیا می‌بندد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه با پذیرش FATF تفسیر تروریسم توسط مجمع گروه اقدام مالی مشترک خواهد بود افزود: در حال حاضر گروه اقدام مالی صداوسیمای ایران، سپاه پاسداران و وزارت دفاع را بعنوان سازمان تروریستی شناخته است. حال اگر کشور ایران FATF را بپذیرد بانک‌های ایران در صورتی که با صداوسیما، سپاه پاسداران و وزارت دفاع همکاری کند بعنوان همکاری با سازمان تروریستی محکوم می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: در شرایط فعلی که ارتباط بانکی ایران با بانک‌های جهانی قطع است پذیرش FATF هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد بلکه در حال حاضر که تحریم هستیم اثر منفی نیز خواهد داشت.

کوشکی در پایان ادعای دولت در مورد اینکه، عدم پذیرش FATF باعث مشکلات اقتصادی بوده را رد کرده و بیان کرد: دولت روحانی با توجه به عدم موفقیتش در رفع کردن تحریم‌ها و گشایش اقتصادی، جرئت عذرخواهی از مردم را ندارد لذا مجبور است برای پوشاندن عملکرد ضعیفش به چنین مباحثی روی آورد. حتی اگر FATF هم تصویب می‌شد دولت برای پوشاندن عملکرد ضعیفش بهانه‌های واهی دیگری اتخاذ می کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1099227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =