آمریکا: تاکنون به نتیجه‌ای درباره منشأ کرونا نرسیده‌ایم

رئیس‌جمهور آمریکا در اظهاراتی اعلام کرد تحقیقات این کشور درباره منشأ کرونا تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، در کنفرانسی خبری در سومین روز نشست گروه ۷ در انگلیس، اعلام کرد تاکنون تحقیقات تیم آمریکایی درباره منشأ ویروس کووید-۱۹ به نتیجه نرسیده است.

بایدن در بخشی از سخنان خود گفت: «ما می‌خواهیم به آزمایشگاه چین دسترسی داشته باشیم تا مطمئن شویم با یک همه‌گیری جدید روبه‌رو نیستیم.»

او در ادامه افزود: «ما تاکنون به نتیجه‌ای درباره منشأ شیوع ویروس کرونا نرسیده‌ایم.»

جو بایدن ماه گذشته نیز با انتشار بیانیه‌ای خواستار یافتن منشأ همه‌گیری ویروس کرونا در یک بازه زمانی ۳ ماهه شد و از جامعه اطلاعاتی آمریکا خواست تا تلاش‌های خود را مضاعف کنند و تا ۹۰ روز آینده گزارش خود درباره منشأ شیوع ویروس کووید-۱۹ را به او ارائه دهند.

ویروس کووید-۱۹ اولین‌بار اواخر سال ۲۰۱۹ در ووهان چین گزارش شد. پس از آن مناقشات بسیاری میان آمریکا و چین برسر منشأ اصلی شیوع کرونا بوجود آمد. در آن زمان دونالد ترامپ از الفاظی مانند «ویروس چینی»، «آنفلوانزای چینی» و «کونگ فلو» برای این ویروس استفاده و به چینی‌ها توهین می‌کرد.

هفته گذشته «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، در اظهارات خود در کنوانسیون ایالتِ جمهوری‌خواه کارولینای شمالی، از دولت کنونی آمریکا و رویکرد آن درقبال چین انتقاد کرد و گفت: «دولت فعلی به قدری فاسد و ترسو است که به جای ادامه تحقیقات از چین، به محض روی کار آمدن، پژوهش درباره منشأ ویروس کووید-۱۹ از این کشور را متوقف کرد.»

این در حالی است که بایدن اعلام کرده است جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره منشأ کرونا اختلاف‌نظر دارد و مناقشاتی میانشان مطرح است که به دودستگی جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره این مسئله منجر شده است.

همچنین دو مقام کنگره آمریکا نیز اعلام کردند: «کمیته اطلاعات در سنای آمریکا و مجلس نمایندگان این کشور در حال اجرای تحقیقات خود درباره منشأ ویروس کووید-۱۹ و نحوه پاسخگویی دولت آمریکا به بحران ناشی از آن هستند.»

ماه مارس ۲۰۲۱ (اردیبهشت) گروه تحقیقاتی سازمان جهانی بهداشت در سفری به چین گزارشی منتشر و اعلام کرد «احتمال آنکه ویروس کووید-۱۹ از آزمایشگاهی در ووهان چین به بیرون درز کرده باشد بسیار ناچیز است.»

همچنین به‌تازگی «یانگ جیه‌چی» اداره کننده کمیسیون مرکزی سیاست خارجی چین (CPC)، در مکالمه تلفنی با «آنتونی بلینکن» وزیر امورخارجه آمریکا، از سیاست این کشور در قبال پکن و رویکرد واشنگتن در برخی زمینه‌ها ازجمله «منشأ ویروس کرونا» انتقاد کرد و گفت: «از این‌که برخی افراد در آمریکا داستان‌های ساختگی و پوچ از آزمایشگاه ووهان و نشت ویروس کووید-۱۹ می‌سازند، نگرانیم.»

انتهای پیام/

کد خبر: 1099251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =