پیوند موفقیت آمیز مغز استخوان در موش‌ها با تکنیکی جدید

محققان دانشگاه تسوکوبای ژاپن تکنیک جدیدی ایجاد کرده‌اند که می‌توان از طریق آن پیوند مغز استخوان را با درصد بالاتری از موفقیت انجام داد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز به نقل از مدیکال اکسپرس، برای مطالعه سیستم ایمنی بدن در زمینه سلامتی و بیماری، دانشمندان معمولا از دستکاری ژنتیکی سلول‌های بنیادی خون ساز  در موش‌ها (HSPC) به عنوان یک سیستم مدل قدرتمند استفاده می‌کنند. این مطالعات در مبارزه با تعدادی از بیماری‌های انسانی بسیار ارزشمند بوده است. با این حال روش‌های فعلی پیچیده، وقت گیر و گران هستند.

در مطالعه جدیدی که در مجله نیچر منتشر شده است، محققان دانشگاه تسوکوبا تکنیکی جدید را ایجاد کرده‌اند که می‌تواند محدودیت‌های مرتبط با این مدل‌ها را که به موش‌های کایمریک مغز استخوان (BM) معروف هستند، برطرف کند. این سیستم به دانشمندان اجازه می‌دهد تا مشاهده و بررسی کنند که تغییرات ژنتیکی در محیط فیزیولوژیکی بر فنوتیپ‌ها و رفتارهای سلول‌های ایمنی تاثیر می‌گذارد.

پروفسور ساتوشی یامازاکی محقق ارشد این مطالعه می‌گوید: موش‌های کایمریک BM بسیار مفید در زمینه ایمونولوژی هستند. ما می‌خواستیم این مدل را برای بهبود رفاه حیوانات و کاهش نیاز به تجهیزات تخصصی بهینه کنیم.

این تیم یک محیط کشت سلولی خاص ایجاد کردند که برای رشد HSPC در آزمایشگاه مورد استفاده قرار گرفت. این محیط با مولکول‌های تحریک کننده خاصی به نام فاکتورهای رشد و سیتوکین‌ها که باعث رشد HSPC می‌شوند، تکمیل شد.

پروفسور یامازاکی توضیح می‌دهد: رشد HSPC در محیط تازه فرموله شده ما نیاز به FACS را برطرف می‌کند. ما همچنین می‌توانیم HSPC‌ها را به صورت ژنتیکی در این سیستم کشت دستکاری کنیم.

علاوه بر این نویسندگان توضیح دادند که چگونه می‌توان این HSPC‌های کشت یافته را با موفقیت در موش‌های گیرنده ایمنی غیر شرطی پیوند زد، این به بدان معناست که موش‌های میزبان نیازی به تابش ندارند و نتیجه آن از بین بردن اثرات منفی تجربی و سمی مرتبط با این فرآیند است.

به طور کلی این رویکرد پیشگامانه می‌تواند برای مطالعه سیستم ایمنی بدن در هر دو حالت سالم و بیمار اعمال شود و به تسهیل روشی مقرون به صرفه و ایمن از نظر علمی کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1099273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =