علائم افسردگی در مردان چیست؟

افسردگی یکی از معضلاتی است که افراد زیادی با آن درگیر می‌شوند اما هر شخصی آن را به گونه‌ای متفاوت تجربه می‌کند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، افسردگی بالینی هم در زنان و هم در مردان می‌تواند آزاردهنده باشد. این اختلال سبب می‌شود که فرد نسبت به فعالیت‌ها و کارهایی که قبلا دوست داشته بی‌علاقه شود. با این حال، گاهی هم افسردگی می‌تواند در آدم‌های متفاوت، به گونه‌ای متفاوت نمود پیدا کند. به عنوان مثال  آقایان در صورت تجربه این اختلال نشانه‌های خاص خودشان را بروز می‌دهند.

ایان ایکوک، استاد روانپزشکی دانشگاه کالیفرنیا معتقد است هرچند علائمی که برای تشخیص افسردگی مورد استفاده قرار می‌گیرند، فارغ از جنسیت یکسان است، اما اغلب شکایت اصلی بین زنان و مردان می‌تواند متفاوت باشد.

 خواب خیلی زیاد یا خیلی کم

مشکلات خواب مانند بیخوابی، صبح زود بیدار شدن، یا خواب بیش از حد- علائم شایع افسردگی هستند. برخی از افراد ۱۲ ساعت در روز می‌خوابند و باز هم احساس خستگی می‌کنند یا هر دو ساعت یکبار غلت می‌زنند و از خواب بیدار می‌شوند. متخصصان میگویند، مثل خستگی، مشکلات خواب نیز یکی از علائم اصلی هستند که مردان افسرده ممکن است درباره‌ی آن با پزشکشان صحبت کنند.

خستگی

مردانی که افسرده هستند متحمل یک سری از تغییرات فیزیکی و عاطفی می‌شوند. آن‌ها ممکن است خستگی، و همین طور کندی حرکت، یا کاهش در حرکات جسمی، تکلم، و فرآیندهای فکری را تجربه کنند.

بنا به گفته جاش کلاپو، روانشناس بالینی دانشگاه آلاباما در دانشکده‌ی بهداشت بیرمنگام، مردان بیشتر از زنان احتمال دارد خستگی یا دیگر علائم جسمی افسردگی را به عنوان مشکل اصلیشان گزارش دهند.

خستگی مردان

احساس درد در ناحیه معده و کمر

اختلالاتی مثل یبوست و اسهال و همچنین سردرد و درد کمر، در آدم‌هایی که افسرده هستند شایع است اما مطابق با مطالعات صورت گرفته مردان اغلب نمی‌دانند که درد مزمن و اختلالات گوارشی شانه به شانه‌ افسردگی حرکت می‌کنند.

نورمان سوسمان، استاد روانپزشکی مرکز پزشکی لانگون NYU، می‌گوید کسانی که افسردگی دارند واقعا از نظر جسمانی احساس بدی دارند.

 کج خلقی یکی از علائم افسردگی در مردان

مردانی که دچار افسردگی هستند، به جای آن که گرفته و غمگین به نظر برسند، اغلب از خودشان نشانه‌های کج خلقی بروز می‌دهند. اگر آن‌ها بخواهند درباره یک مولفه عاطفی صحبت کنند، آن مولفه ممکن است ناراحتی یا کج خلقی باشد.

افکار منفی نیز جنبه شایعی از افسردگی هستند. مردان احساس کج خلقی از خود نشان خواهند داد، چون مدام افکار منفی در سر دارند.

 خشم و عصبانیت

بعضی از مردان افسردگی را از طریق خشم، عصبانی، یا پرخاشگری بروز می‌دهند. مردی که می‌فهمد مشکلی وجود دارد ممکن است لازم باشد این نقص و مشکل را با تظاهر به قوی و توانا بودن جبران کند. عصبانیت و خشم با کج خلقی متفاوت هستند.

خشم احساس قویتری است اما کج خلقی، نوعی ناسازگاری است. مردانی که در نتیجه افسردگی منزوی شده‌اند و از سوی دوستان یا خانواده برای برگشتن به جامعه احساس فشار کرده‌اند، خشمگین تر می‌شوند.

خشم و عصبانیت

 مشکل تمرکز

کندی روانی حرکتی می‌تواند توانایی یک مرد را برای پردازش اطلاعات آهسته کند و از این طریق تمرکز روی کار یا دیگر امور را مختل کند. افسردگی تقریبا به شخص هجوم می‌آورد و او را از افکار منفی پر می‌کند. حرکات شما کند می‌شود و پیوسته به چیزهای منفی در جهان خود فکر می‌کنید. در نتیجه افسردگی تمرکز کردن روی هر چیزی را دشوار می‌کند.

استرس

احتمال آن که در مردان افسردگی با بروز علائمی مثل استرس گزارش شود، بیشتر است. طبق نظر کوک، استرس و افسردگی می‌توانند یک وضعیت متقابل باشند.

او معتقد است احساس استرس می‌تواند نشان‌ از داشتن افسردگی بالینی و البته بخشی از علت آن باشد. مطالعات نشان داده‌اند که به صورت طولانی مدت در معرض استرس بودن می‌تواند به تغییراتی هم در بدن و هم در مغز منجر شود که ممکن است به افسردگی تبدیل شود؛ بنابراین استرس را به عنوان یکی از علائم افسردگی در مردان جدی بگیرید.

 اضطراب

تحقیقات نشان داده است که بین اختلال اضطراب و افسردگی رابطه‌ای قوی وجود دارد. اختلالات اضطرابی در زنان حدود دو برابر است اما اغلب برای مردان صحبت کردن درباره‌ احساس اضطراب از احساس غم و اندوه راحت‌تر است. مردان ممکن است درباره‌ کار صحبت کنند و درباره‌ اینکه از دست دادن شغل توانایی آن‌ها را در تامین مالی خودشان و خانوداه‌شان دچار اختلال خواهد کرد.

 دشواری در تصمیم‌گیری

بعضی از آدم‌ها موقع تصمیم گیری اوضاع سختی را می‌گذرانند. با این حال عدم توانایی در انتخاب کردن معمولا فقط وقتی آزاردهنده است که مربوط به رفتار جدیدی باشد. این یک مسئله‌ مربوط به پردازش اطلاعات است و افسردگی توانایی تصمیم‌گیری شما را کاهش می‌دهد.

علائم افسردگی در مردان

افکار خودکشی

آمار خودکشی زنان بیشتر است اما اگر مردان اقدام به خودکشی کنند احتمال مردن‌شان چهار برابر بیشتر است. یکی از دلایل این است که مردان شیوه‌های مرگبارتری را انتخاب می‌کنند. آن‌ها اغلب از سلاح گرم استفاده می‌کنند و در همان تلاش اول ،خودشان را می‌کشند.

مردان مسن‌تر بیشتر در معرض خطر خودکشی هستند و پزشکان ممکن است علائم افسردگی را در این گروه متوجه نشوند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1099429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =