آمریکا: هر توافقی با ایران باید ابتدا توسط کنگره ارزیابی شود

تعدادی از نمایندگان آمریکایی تاکید کردند رئیس‌جمهور این کشور باید در عرض ۵ روز از حصول هرگونه توافق هسته‌ای با ایران، آن را به همراه گزارش راستی‌آزمایی دقیق به کنگره ارائه کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ایسکانیوز، ۲۲ نفر از قانون‌گذاران مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه این کشور، تاکید کردند هر توافق هسته‌ای جدیدی که با ایران حاصل شود، باید ابتدا برای بررسی به کنگره ارجاع داده شود.

در ابتدای این نامه با اشاره به مذاکرات غیرمستقیم هیأت آمریکایی با ایران و گروه ۱+۴ در وین برای احیای برجام، آمده است: «قانون، رئیس‌جمهور آمریکا را ملزم می‌کند که در عرض ۵ روز از حصول هرگونه توافق هسته‌ای با ایران، آن را به همراه گزارش ارزیابی راستی‌آزمایی دقیق به کنگره ارائه کند».

در این نامه که به ابتکار «مایکل مک‌کال» نماینده ارشد جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا نوشته شده، ادعا گردیده که به دلیل نقض گسترده برجام توسط ایران، امکان بازگشت ساده واشنگتن به آن وجود ندارد زیرا آن اقدامات تهران غیرقابل بازگشت هستند.

این نمایندگان آمریکایی به‌صورت تلویحی این تمایل را که ایران حتی نباید دانش هسته‌ای نیز داشته باشد، تکرار کرده و گفتند،  حتی اگر تهران به صورت فیزیکی اقداماتی را که انجام داده به عقب بازگرداند، اما به هیچ روشی نمی‌توان دانش و توانمندی فنی که از فعالیت‌های اخیر خود به‌دست آورده، نابود کرد.

پنجمین دور مذاکرات وین از چهارم تا ۱۲ خرداد در وین برگزار شد. عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران چهارشنبه ۱۲ خرداد ماه و پس از نشست کمیسیون مشترک برجام در گفت‌وگویی با بیان این‌که منطقا دور آینده می‌تواند دور پایانی مذاکرات وین باشد، یادآور شد: در مذاکرات دیپلماتیک هیچ چیزی قابل پیش بینی نیست. 

پیش از این، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و نماینده این کشور در مذاکرات احیای برجام، با در دسترس دانستن توافق برای احیای برجام، اما گفت که نمی‌توان در هفته جاری انتظار نهایی شدن پیش‌نویس سند توافق را داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1099436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =