مراکز تحقیقاتی پایانی بر رویه‌های تکراری، سنتی و ناکارآمد دانشگاه

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر مراکز تحقیقاتی را یکی از مهم ترین بسترهایی که موجب تسریع در تحقق رسالت جدید دانشگاه خواهند بود، برشمرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز)، اسماعیل عبدالهی دبیر هیأت امناء و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان و واحد بوشهر در جلسه هماهنگی مرکز تحقیقات علوم رفتاری واحد بوشهر با بیان اینکه گسترش فعالیت های مراکز تحقیقاتی یک مأموریت اساسی در برنامه تحول دانشگاه و رویکرد معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری است، اذعان کرد: به دلیل استقلال در عمل و عدم وابستگی به دیگر زیرمجموعه ها، مراکز تحقیقاتی یکی از مهم ترین بسترهایی هستند که موجب تسریع در تحقق رسالت جدید دانشگاه خواهند بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با تأکید بر اینکه تمام ارکان دانشگاه باید خود را با نگاه و مأموریت جدید وفق دهند، توضیح داد: بی شک رشد و تعالی دانشگاه در گرو توجه و اهتمام به این عرصه های جدید است.

این مقام مسئول با بیان اینکه اگر به دنبال استفاده از ظرفیت دانشگاه برای تحقق برنامه های تحولی و توسعه ای و نیز تربیت نسلی کاربلد و کارآزموده هستیم باید ظرفیت اعضای هیأت علمی شکوفا  شود، تشریح کرد: اعضای هیأت علمی عنصر اساسی و در خط مقدم دانشگاه است. اگر اعضاء هیأت علمی فعال شوند به تبع آن دانشجویان، دانشگاه و جامعه پویا و فعال خواهند شد و برای این شکوفایی هیچ بستری بهتر از مراکز تحقیقاتی نیست.

وی با اشاره به اینکه در مأموریت جدید دانشگاه، نسل اول و دوم دانشگاه ها اثرگذار نیست، یادآور شد: خوشبختانه در استان بوشهر با درک صحیح از این رسالت جدید هوشمندانه عمل شده و اقدامات مطلوبی صورت پذیرفته است. اجرای هدفمند بخشنامه هیأت علمی الف و ب، تأسیس 5 مرکز تحقیقاتی جدید، راه اندازی سرای نوآوری و فناوری، مدارس عالی مهارتی در کنار قریب به 30 تفاهم نامه کاربردی با نهادهای اثرگذار فرهنگی، اقتصادی و صنعتی نشان از رویکرد جدی دارد.

عبدالهی با تأکید براینکه باید از تمام توان خود را در قالب تیم های تخصصی، علمی و تحقیقاتی برای رفع معضلات و چالش ها بهره گرفت، خاطرنشان کرد: سوق دادن دانشگاه به این سمت و سو یک وظیفه برای تک تک ارکان دانشگاه است.

دبیر هیأت امناء دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با تأکید بر اینکه باید مسیر علم در جامعه مشخص شود و دانشگاه متناسب با نیاز جامعه فعال شود، عنوان کرد: توسعه رشته های مهارتی و کارآفرینی براساس نیازها و نه تقاضای مخاطب فردی، در این امر راهگشاست.

وی گفتمان سازی از طریق مراکز تحقیقاتی را یکی از اهداف مأموریت جدید دانشگاه معرفی و عنوان کرد: دانشگاه محل اجتماع اصحاب اندیشه است. رهبر معظم انقلاب ( مدظله العالی) دانشگاه را قوه عاقله جامعه دانستند. این کلام رهبری بسیار قابل توجه، مسئولیت زا و الهام بخش است که نشان از اهمیت و وجه تمایز دانشگاه با سایر نهادها آن هم به واسطه زیرساخت ها علمی و تحقیقاتی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر تدوین برنامه های جامع و متناسب با توان درونی و نیاز برونی تصریح کرد: مشکلات و بحران های کنونی ناشی از عدم وجود پشتوانه نظری و عملی برنامه ها و واقعی بودن آنها است.

وی با اشاره به اینکه نیاز در مفهوم خود یعنی توجه به وضع مطلوب و رفع خلاء ها در آینده است، ادامه داد: فعالیت مراکز تحقیقاتی در رویکرد جدید باید پایانی بر برنامه ها، پروژه ها و رویه هایی تکراری، سنتی، غیرقابل استناد و ناکارآمد باشد

عبدالهی با تأکید بر اینکه دنیای امروز فارغ از توجه به نژاد، عقیده، ملیت، مذهب،  اعتقادات فردی و مجادلات فرعی، محل کشمکش های علمی است، متذکر شد: همانگونه که پیامبر عظیم الشأن اسلام راه نجات در زندگی و امور را راه علمی دانستند، دانشگاه ها و به ویژه مراکز تحقیقاتی باید مرجعیت امور در جامعه و محور شکوفایی اقتصاد، جامعه، فرهنگ و اخلاقیات قرار گیرند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1099492

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =