ارز دولتی باید حذف شود/ لزوم تک نرخی شدن قیمت

سلیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: تک نرخی شدن ارز و حذف ارز دولتی به مثابه جراحی بزرگ اقتصادی برای مقابله با رانت و فساد است.

اصغر سلیمی؛ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص ارز دولتی و نحوه تخصیص آن توسط دولت طی چند سال اخیر گفت: متاسفانه به دلیل نبود نظارت جدی و دقیق در هزینه‌کرد ارز دولتی از سوی دولت شاهد بروز مشکلاتی در این زمینه شدیم که مردم و به ویژه قشر متوسط جامعه متضرر شدند.

سلیمی ادامه داد: نرخ های مختلف ارز از جمله دولتی، نیمایی و آزاد و... سبب رانت و فساد در سیستم اقتصادی کشور شده و بستر سوءاستفاده برخی را فراهم کرده است.

وی تصریح کرد: متاسفانه شاهد این بودیم که ارز دولتی در راستای اهداف شخصی استفاده شد و افرادی با وارد کردن اجناس با ارز دولتی و فروش آن در بازار با ارز آزاد از این شرایط سو استفاده کردند، چنانچه میخواستیم در راستای رفع مشکلات معیشتی مردم کالای اساسی وارد کرده و  ارز دولتی تخصیص دهیم بایستی نظارت ها را چندین برابر کرده  تا دلالان نتوانند بازار را آشفته کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه اختلاف زیاد قیمت بین ارز دولتی و ارز واقعی در جامعه، سبب شد تا شاهد تبعیض، فساد و رانت باشیم خاطرنشان کرد: در سال های گذشته مشاهده کردیم که عده ای ارز دولتی دریافت کردند تا کالا وارد کنند ولی پس از وارد کردن آن را با نرخ روز به دست مردم رساندند و یا اینکه اصلا ارز تخصیصی را برای وارد کردن اقلام ضروری استفاده نکردند.

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: چنانچه بتوانیم ارز را تک نرخی و به شرایط واقعی نزدیک تر کنیم قطعا شاهد از بین رفتن رانت و فساد در کشور خواهیم بود.

وی با تاکید بر نظارت ضعیف دولت در زمینه تخصیص ارز دولتی به واردکنندگان، ادامه داد: ارز دولتی باید به تدریج حذف و به سمت تک نرخی شدن و واقعی شدن قیمت ارز باید قدم برداریم.

سلیمی در پایان با اشاره به اینکه چند نرخی بودن ارز عامل اصلی فساد و رانت است افزود: تک نرخی شدن ارز و حذف ارز دولتی به مثابه جراحی بزرگ اقتصادی برای مقابله با رانت و فساد است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1099516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =