در اجلاس مشترک اتحادیه اروپا و آمریکا چه گذشت؟

سران اتحادیه اروپا و رئیس جمهوری آمریکا امروز طی نشست مشترکی که به صورت حضوری در بروکسل برگزار شد پیرامون مسائل مختلفی در عرصه‌های روابط دوجانبه و تحولات بین‌المللی از جمله توافق هسته‌ای ایران بحث و تبادل نظر کردند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، در این نشست شارل میشل و اورسولا فون درلاین به ترتیب روسای شورا و کمیسیون اروپا با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که به اروپا سفر کرده در مقر اتحادیه اروپا گفت‌وگو کردند.  

در پایان این اجلاس بایدن بلافاصله راهی ژنو شد تا خود را برای دیدار تاریخی فردا با همتای روس خود آماده کند. در همین حال روسای شورا و کمیسیون اروپا در نشست خبری خلاصه‌ای از مذاکرات اجلاس امروز را برای خبرنگاران تشریح کردند.

«میشل» چهار موضوع همه‌گیری کرونا، تغییرات آب و هوایی، سرمایه‌گذاری در زمینه فناوری و دموکراسی را از جمله محورهای کلیدی نشست امروز خواند و گفت: می‌خواهیم کووید-۱۹ را به کتاب‌های تاریخ حواله دهیم و این مهم تنها از طریق همکاری‌های بین‌المللی حاصل می‌شود. باید این هدف را محقق و اطمینان حاصل کنیم که مردم جهان به واکسن ضد کرونا دسترسی دارند.

کوواکس (برنامه توزیع واکسن کرونا به کشورهای فقیر)، کمک‌های مالی و ظرفیت سازی برای تولید واکسن از جمله راه‌کارهایی است که به گفته رئیس شورای اروپا می‌توان با آنها این هدف را محقق ساخت. وی توضیح داد: هدف ما این است که دست کم دو سوم جمعیت جهان را تا پایان سال آینده واکسینه کنیم.

«میشل» با اشاره به تجربه ۱۸ ماه گذشته در مقابله با همه‌گیری کرونا تصریح کرد که تمام کشورها باید از این بحران عبور کنند تا ثبات و امنیت جهان تامین شود. وی بر همین اساس خاطر نشان کرد: وظیفه داریم که به کشورهای فقیر کمک کنیم که نه تنها با کووید-۱۹ مقابله کنند بلکه از بحران اقتصادی خارج شوند.

در خصوص بحران تغییرات آب و هوایی هم «میشل» بیان کرد که دو طرف تصمیم گرفتند یک کارگروه سطح بالا تشکیل دهند تا همکاری‌های اتحادیه اروپا و آمریکا را در این زمینه، تا حد ممکن تقویت کنند.  

وی با اشاره به تلاش‌های اتحادیه اروپا طی سال‌های اخیر در خصوص کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای عنوان کرد؛ در جلسه امروز فرصت داشتیم تا درباره ضرورت کمک به کشورهای در حال توسعه تاکید کنیم. میشل همچنین با گوشه چشمی به اجلاس تغییرات آب و هوایی پیش‌رو در انگلیس افزود که ما اراده خود را برای پایان دادن به از بین رفتن گوناگونی زیستی ابراز کردیم.

تجارت از دیگر بحث‌هایی بود که به گفته رئیس شورای اروپا در جلسه امروز سران مورد توجه قرار گرفت. به گفته او دو طرف درباره شکل جدیدی از همکاری‌های تجاری، اصلاحات در سازمان تجارت جهانی و اعمال مالیات‌های عادلانه بحث و تبادل نظر کردند.

میشل افزود: در این جلسه همچنین توافق کردیم تا در کنار ارزش‌های بنیادین دو طرف در زمینه دموکراسی، حاکمیت قانون و همکاری‌های بین‌المللی بایستیم. ما درباره امنیت جهانی، منطقه‌ای و همچنین درباره توافق هسته‌ای ایران صحبت کردیم.

در اجلاس مشترک اتحادیه اروپا و آمریکا چه گذشت؟

وی با گوشه چشمی به خروج یکجانبه آمریکا از برجام یادآور شد که اتحادیه اروپا طی سال‌های گذشته تلاش کرد تا کانال ارتباطی (اعضای توافق هسته ای ایران) را حفظ کند تا از تشدید درگیری که به تعبیر او می‌توانست برای منطقه و جهان خطرناک باشد جلوگیری کند.

این مقام اروپایی افزود: رئیس جمهوری بایدن به ما اطمینان داد که آمریکا (به صحنه بین‌الملل) بازگشته است. ما به حرف او اعتماد و از تجدید تعهد آمریکا استقبال می‌کنیم.

دولت پیشین آمریکا به طور یکجانبه به مشارکت در برجام پایان داد و تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم ایران اعمال کرد.

ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند.

بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌های خود عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

«بایدن»،  بدون توجه به اینکه کدام دولت در قبال برجام خلف وعده کرده و از آن خارج شده است، وعده داده که در صورت بازگشت ایران به اجرای کامل برجام، واشنگتن نیز به این توافق بازخواهد گشت.

جمهوری اسلامی ایران هم به عنوان کشوری مسئولیت پذیر اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌های آمریکا به نحوی که قابل راستی آزمایی باشد، به اجرای تعهداتش در برجام باز می‌گردد.

خوش بینی اروپا به آینده همکاری‌های فرا آتلانتیک

رئیس شورای اروپا،  نشست امروز را نمونه امیدبخشی از احیای روابط دو طرف خواند اما افزود که این تازه ابتدای راه در راستای ترویج ارزش‌های مشترک است. «میشل» گفت: ما اینک دیدگاه روشنی درباره آینده همکاری‌های دو طرف داریم. هنوز مسائل حساسی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد اما دست کم اکنون به حرف‌های یکدیگر گوش می‌کنیم و مسیر رو به جلو را به سود منافع دو طرف می‌بینیم.

رئیس جمهوری آمریکا قبلاً و به طور مجازی در نشست شورای اروپا در ۲۵ مارس سال جاری شرکت کرده بود؛ اما این برای اولین بار از سال ۲۰۰۹ بود که یک رئیس جمهوری آمریکا در نشستی با شورای اروپا شرکت می‌کرد.

بایدن پیش از شروع اجلاس امروز در جمع خبرنگاران گفته بود: به نظرم فرصت بزرگی داریم که با اتحادیه اروپا و ناتو همکاری کنیم و از این بابت احساس خوبی داریم. وی با بیان اینکه آمریکا به صحنه بین‌المللی بازگشته افزود: البته ما کاملا نرفته بودیم. با این حال برخورداری از رابطه خوب با ناتو و اتحادیه اروپا به میزان قابل توجهی به نفع آمریکاست.

بایدن خاطر نشان کرد که دیدگاه او در رابطه با توسعه همکاری‌های فرا آتلانتیک با سلفش متفاوت است.

او چهارشنبه گذشته در اولین سفر خارجی خود به عنوان رئیس جمهوری آمریکا به انگلیس سفر کرد تا در اجلاس سران گروه هفت شرکت کند. رئیس جمهوری آمریکا یکشنبه انگلیس را به مقصد بروکسل ترک کرد و دیروز در اجلاس سران پیمان آتلانتیک شمالی شرکت کرد.

وی پس از اجلاس امروز، راهی ژنو شد تا با ولادیمیر پوتین دیدار کند. گفته می شود روابط مسکو و واشنگتن، مسائل بین المللی و منطقه‌ای ازجمله برنامه هسته‌ای ایران و برجام در دستور کار این دیدار قرار دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1099562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =