دولت برنامه رصد مدونی برای بازار و کالا ندارد

وزیر اسبق صمت با اشاره به لزوم فعال شدن سامانه‌های هوش تجاری در وزارتخانه‌های اقتصاد و صمت گفت: امروز برنامه رصد مدونی برای بازار و کالا وجود ندارد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز، مهدی غضنفری در مورد چرایی رشد افسارگسیخته قیمت‌ها در دو دولت یازدهم و دوازدهم تاکید کرد که گرانی حاصل از تورم یا کمبود کالا دو مقوله مجزاست و گران فروشی هم حاصل از طلب کردن پول بیشتر از سوی فروشنده می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه وفور کالا بر ارزانی ترجیح دارد، گفت: ما نسبت به این مهم تاکید فراوان داشتیم‌ چراکه معتقد بودیم قبل از اینکه اقدامی در جهت دستگیریِ مغازه دار انجام دهیم و کنترل‌های امنیتی داشته باشیم، باید بر وفور کالا تاکید نماییم.

غضنفری در خصوص چرایی نبود وفور کالا گفت: نهاده دامی برای تولید مرغ و گوشت گرم از خارج وارد می‌شود و با کمال تاسف باید گفت بانک مرکزی که رئیس آن در انتظار رئیس جمهور شدن است، در تخصیص منابع ارزی تعلل داشت که بسیار برای واردکنندگان آزار دهنده بود.

وی همچنین از تعلل و تاخیر گمرک سخن گفت و ادامه داد: نهاده‌ها به موقع به دامداری و دامپروری‌ها نرسید و لذا مشکل اول ارزش پول ملی و مشکل دوم کمبود کالا در بازار بود.

غضنفری از ناتوانی بسیاری از ارکان کشور در بازگرداندن ارزش پول ملی سخن گفت و ادامه داد: امروز باید مراقب باشیم فرایند مدیریت کالا به درستی بسته شود تا کالا به خوبی به بازار برسد و از افزایش قیمت آن جلوگیری به عمل آید.

این تحلیلگر حوزه اقتصادی با بیان اینکه در دوران تصدی خود بر مسند وزارت صمت بر سیاست وفور کالا تاکید داشتند تا میزان کالا به حد استاندارد برسد، ادامه داد: وفور کالا منجر به رقابت در بازار می‌شود و مشتری گزینه‌های بسیاری برای خرید داشته که منجر می‌شود مغازه دار قیمت را پایین آورد.

غضنفری معتقد است امروز برنامه رصد مدونی برای بازار و کالا وجود ندارد و بنابراین یک روز پوشک کم می‌آید و روز دیگر صدای کشاورز بلند است که محصول روی زمین مانده و بازار رسانی نمی‌شود.

وی لزوم فعال شدن سامانه‌های هوش تجاری در وزارتخانه‌های اقتصاد و صمت را الزامی دانست که موجودی لحظه‌ای کشور را نمایان سازد که هر بازاری که از حد مجاز پایین تر رود، دولت با کمک بخش خصوصی برای تامین، بلافاصله دست به کار شود ولی امروز چنین سامانه‌هایی وجود ندارد که عدم ارزش پول ملی و کاهش کالا در بازار فزونی می‌گیرد.

غضنفری همچنین ضمن ارائه پیشنهادات مشاوره‌ای به دولت سیزدهم گفت: در شرایط تحریم حتما لازم نیست دست‌ها را به علامت تسلیم بالا ببریم؛ چنان که دو سال در تاریخ اقتصادی ایران تحریم به قدری خوب مدیریت شد که کاسبان تحریم را مجبور به سیاه جلوه دادنِ چهره‌ی مقابله کنندگان با تحریم کرد و البته اجازه ندادند پرونده آن دو سال باز بماند و متاسفانه دولت قادر نبود از آن تجربیات استفاده نماید.

وی خطاب به برخی نامزدها که درباره مدیریت کالا و بازار در کشور دست به سیاه نمایی زده بودند، گفت: حتما برای مقابله با تحریم راه کار وجود دارد و هر جا اراده قوی و دست جوان توامان وارد میدان شود، از پسِ کار برخواهد آمد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1099594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =