وعده کاندیداها عملیاتی می‌شود اگر روحیه اعلی‌حضرتی درکار نباشد

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: بسیاری از وعده‌هایی که کاندیداها دادند، قابلیت اجرایی دارد به شرط آنکه فردی که انتخاب می‌شود روحیه اشرافی و اعلی‌حضرتی نداشته باشد

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، انتخابات دوره سیزدهم ریاست‌جمهوری کمتر از سه روز دیگر به پایان می‌رسد. در این بین دو مقوله انتخاب درست و لزوم مشارکت حداکثری مردم در انتخابات این دوره از اهمیت بالایی برخوردار است. به عقیده بسیاری از تحلیل‌گران، انتخابات سال ۱۴۰۰ نقطه عطفی در تاریخ سیاسی ایران خواهد بود.

اردشیر انتظاری عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی در گفت‌وگو با ایسکانیوز، با بیان خاص بودن انتخابات این دوره ایران مطرح کرد: معتقدم انتخابات دوره سیزدهم نقطه عطفی در تاریخ سیاسی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود. کشور توسط نسل بوروکراتی که دارای عقلانیت کاذب بود، اداره شده است و نتیجه مدیریت این نسل فاصله گرفتن از آرمان‌های انقلاب که معطوف به برقراری عدالت و قسط بود، شده است.

وی افزود: وضعیت فعلی محصول رویکرد بوروکرات‌های نئولیبرالی است که بر اداره کشور تسلط داشته‌اند. انتخابات پیش رو می‌تواند رویکرد و ریل‌گذاری غلط دوره‌های گذشته را تغییر بدهد.

مدیر گروه جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه عملکرد ضعیف دولت سبب دلسردی مردم شده است ادامه داد: وضعیت فعلی که توسط دولت یازدهم و دوازدهم ایجاده شده است سرشار از بی‌تدبیری و ناامیدی بوده است. عملکرد ضعیف دولت در امورات مختلف سبب دلسردی مردم از مشارکت در انتخابات شده است. البته معتقدم غالب مردم به دنبال کنارگذاشتن چنین مدیران لیبرالی هستند و این باحضور در روز انتخابات و انتخاب درست، شدنی است.

انتظاری با تأکید بر نقش دولت‌ها در مشارکت مردم عنوان کرد: فردی که بعنوان رئیس جمهور انتخاب می‌شود با عملکرد خود در اداره کشور می‌تواند موجب کاهش یا افزایش مشارکت مردم در انتخابات شود، تأثیری که دولت فعلی با عملکرد ضعیفش باعث نارضایتی و احتمالا مشارکت پایین باشد.

وی حضور مردم و انتخاب درست را مهم دانسته و بیان کرد: انتخاب درست مردم از اهمیت بسزایی برخوردار است و مردم خود نتیجه انتخاب‌شان را خواهند دید همانگونه که در ۸ سال گذشته نتیجه عملکرد ضعیف مدیران فعلی را شاهد بودیم.

این استاد دانشگاه با نقد به روحیه اشرافی‌گری گفت: بسیاری از وعده‌هایی که کاندیداها دادند، قابلیت اجرایی دارد به شرط آنکه فردی که انتخاب می‌شود روحیه اشرافی و اعلی‌حضرتی نداشته باشد؛ مشکل دولت فعلی این است که رئیس جمهور اعلی‌حضرت است تا اینکه رئیس مردمی باشد. رئیس جمهور زمانی که بین مردم باشد و جلسات متعدد برگزار کند می‌تواند هر هدف و برنامه‌ای را به اجرا و نتیجه برساند.

وی ادامه داد: رئیس جمهور یک کیف آرایش همراه دارد و وقتی که برای آرایشش می‌گذارد را حاضر نیست برای مشکلات کشور بگذارد؛ بعنوان نمونه وزیر آموزش‌وپرورش پیشین که استعفا داد اشاره کرد که رئیس جمهور ۶ ماه یکبار، وقت ملاقات می‌داد در حالی که باید در هفته ۱ تا ۲ بار جلسه با وزیران برگزار می‌کرد.

انتظاری افزود: اگر رئیس جمهور مردمی و پای کار باشد خیلی از وعده‌هایی که داده شد قابل انجام است چون کشور ایران دارای ظرفیت بسیار بالایی است؛ به شرط آنکه اولا عقلانیت اسلامی در کار باشد نه عقلانیت سکولار، ثانیا رئیس جمهور از نزدیک با مشکلات مواجه شود و بین مردم حضور داشته باشد.

در پایان انتظاری با تأکید بر حضور مردم گفت: ماشین دولت ماشین فشلی است که نیاز است بازسازی و بازنگری شود؛ این اتفاق با حضور مردم پای صندوق‌های رای و انتخاب درست شدنی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1099612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =