دانش فنی واکسن برکت صددرصد ایرانی است

رئیس هیئت مدیره گروه دارویی برکت با بیان این‌که دانش فنی واکسن کووایران برکت صددرصد ایرانی است، گفت: پروژه تولید واکسن با تلاش ۶۵۰ نفر نیروی انسانی به‌صورت سه شیفت شبانه‌روزی اجرا شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، حمیدرضا جمشیدی، درباره صدور مجوز استفاده اضطراری داوطلبانه "واکسن کووایران برکت" توسط سازمان دارو غذا، گفت: در ابتدا لازم می‌دانم از زحمات و حمایت های بی دریغ دکتر نمکی مقام محترم وزارت، مسئولین محترم ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (س)، سازمان دارو غذا، معاونت محترم پژوهشی و کمیته اخلاق، کمیته DSMB، محققین و مجریان مطالعات انسانی و همه یاران همراه تشکر کنم. 

وی در ادامه افزود: دانش فنی واکسن کووایران صد درصد ایرانی است و این دانش حاصل تلاش ده‌ها نفر از جوانان با انگیزه و صاحب دانش با تلاشی شبانه روزی است.

جمشیدی با بیان اینکه پروژه تولید واکسن با تلاش 650 نفر نیروی انسانی به صورت سه شیفت شبانه روزی در سه فاز با زیربنای بیش از 10 هزار متر مربع خطوط تولید و "کلین روم" اجرا شد، فازهای عملیاتی این پروسه را در سه فاز برشمرد و تشریح کرد: فاز یک از 10 ماه پیش از صفر آغاز شد و با ظرفیت 740 لیتر بیوراکتور و امکان تولید ماهانه سه تا چهار میلیون دوز واکسن راه اندازی شد. میزان پیشرفت صد در صد و زمان راه اندازی از بیستم خرداد 1400 بود. فاز دو نیز از شش ماه پیش با ظرفیت 1300 لیتر سیستم های جدید بیوراکتور continuous برای اولین بار در کشور شروع شد. ظرفیت تولید ماهانه 6 میلیون دوز واکسن و میزان پیشرفت پروژه 90 درصد است، پیش بینی می‌شود پروژه تا اوایل مرداد ماه راه اندازی شود. 

وی ادامه داد: فاز سه از 6 ماه پیش با ظرفیت 3000 لیتر بیوراکتور آغاز شد، ظرفیت تولید ماهانه هشت تا 10 میلیون دوز واکسن و میزان پیشرفت پروژه هشتاد درصد است، پیش بینی می‌شود پروژه تا مهرماه راه اندازی شود.

رئیس هیئت مدیره گروه دارویی برکت تصریح کرد: مواد اولیه مورد نیاز (محیط کشت، بافر...) عمدتا از اولین کمپانی‌های جهان به میزان حدود بیست میلیون دوز واکسن تامین و در انبار شرکت موجود است و اکنون برنامه ریزی برای تامین مواد اولیه 100 میلیون دوز انجام شده است، همزمان با نزدیک به ده شرکت دانش بنیان برای تولید داخلی مواد اولیه در حال همکاری هستیم.

واکسن کووایران برکت بر موتاسیون انگلیسی نیز موثر است

جمشیدی با بیان اینکه کیت های ارزیابی میزان آنتی بادی داوطلبین از کمپانیEuro immune تهیه شده و تست VNT برای تمام داوطلبین انجام شده است، عنوان کرد: بر اساس تست‌های انجام شده، واکسن علاوه بر ویروس ووهان بر ویروس با جهش انگلیسی کاملا موثر است و بررسی بر موتاسیون هندی و افریقایی در حال انجام است، ضمن اینکه در صورت بروز هر موتاسیون جدید زمان مورد نیاز برای تولید واکسن جدید حدود 45 روز طول خواهد کشید. 

وی با تاکید بر اینکه برای هر بچ تولیدی نیز تست‌های  potency و safety در حیوان انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: انشاالله با همت و تلاش همکاران به ویژه دکتر بیگلری عزیز از هفته آینده شاهد ورود واکسن پاستور و پس از آن نیز واکسن رازی و فخرا باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1099662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =