رئیسی: بازار مسکن را از دست سوداگران نجات می‌دهیم

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: دولت نباید با نخبگان قهر کند و فقط در انتخابات به یاد آنها بیفتد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز،  سید ابراهیم رئیسی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر درباره اینکه آیا کابینه خود را انتخاب کردید و ممکن است نام وزرا یا اعضای کابینه را اعلام کنید تا مردم با شناخت بیشتری از دولت آینده به جنابعالی رأی دهند؟ گفت: افرادی که با من همکار خواهند بود نیروهای متخصص، متعهد، جوان، انقلابی و کارآمد هستند که بتوانند گره گشای زندگی مردم باشند اما الان لیستی را اعلام نمی کنم و در این قضیه باید یک مقداری صبر کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که مرکز آمار ایران نرخ تورم را به صورت سالانه ۴۱ درصد و در اردیبهشت امسال به صورت نقطه به نقطه ۴۶ ممیز ۹ دهم درصد اعلام کرده و این که اگر رئیس جمهور شوید شش ماه بعد یا یک سال بعد این نرخ چقدر کاهش می یابد؟، افزود: تورم باید حتماً علاج شود و علاج آن این است که اقدامات اقتصادی انجام شود، یعنی در سال ۱۴۰۲ ان شاءالله این تورم به نصف برسد و بعد از آن به طرف یک رقمی شدن تورم پیش برود و این کار حتماً امکان پذیر است با توجه به اقداماتی که ما در برنامه موجود داریم.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری درباره اینکه مبارزه با گرانی البته مبارزه جدی و کنترل قیمت ها جزو مطالبات اصلی مردم است و چندین بار در ماه‌های اخیر رئیس جمهور فعلی بر این مسأله تأکید کرد، اما عملاً اتفاقی رخ نداده است،  آیا شما ایراد و اشکال کار را می دانید و راه حل شما چیست؟ گفت: مردم از گرانی بسیار ناراحت و گله مند هستند به ویژه کارگران، کشاورزان، طبقات پایین جامعه در این راستا مشکلات جدی دارند و باید یک راهکار سریع انجام شود.

رئیسی افزود: راهکار سریع این است که باید در زنجیره تولید و تأمین تا مصرف کالا یک نظارت شکل بگیرد و دست دلالان قطع شود، هم اکنون باغدار و مصرف کننده ناراحت است و این وضع باید پایان یابد.

وی گفت: نظارت در این مسأله باید فعال شود و ایجاد یک سامانه ای که بتواند به صورت جامع بخش های اقتصادی را نظارت کند، هم نظارت بر پول و هم نظارت بر ارز و کالا که بخش های مختلف مثل بانک مرکزی، بنادر، کشتیرانی باید با هم هماهنگ شوند و نظارت کامل شکل بگیرد.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: نظارت بر پول، ارز و کالا باید در بخش های مختلف مثل وزارت اقتصاد، دارایی و گمرکات شکل بگیرد و این وزارتخانه ها با هم مرتبط شوند، البته نظارت فواید مهمی چون کنترل فرار مالیاتی، حل نارسایی ها را در بر دارد بنابر این باید شفافیت شکل بگیرد. باید قیمت گذاری عادلانه شکل بگیرد، چنانچه در اتاق دربسته بنشینند و تصمیم بگیرند غلط است و نمی شود، باید در تصمیم گیری ها شریک شویم تا اگر کسی تخلف کرده به تعزیرات معرفی شود.

رئیسی گفت: دولت در جهت نظارت و کنترل قیمت ها وظیفه دارد چرا که اقشار مختلف مردم صدایشان درآمده است و واقعاً سفره ها کوچک شده، مثلاً بعضی از کالاها مثل مرغ و تخم مرغ برای برخی خانواده ها به کالای لوکس تبدیل شده و ماهی یک بار می توانند از آن استفاده کنند بنابراین از وظایف اولیه دولت نظارت بر بازار است که باید انجام شود.

وی افزود: دخالت کردن در بازار و اقتصاد مشکلی را حل نمی کند و بخشنامه ای هم نیست، مشکل مسأله در این است که قیمت گذاری یا واقعی نیست یا بخشنامه ای که قیمت های دقیق مشخص شود، وجود ندارد.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: نظارت باعث می شود که ما قیمت کالاها را کاهش دهیم و به نظر من با نظارت دقیق این کار امکان پذیر است.

رئیسی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه طبق آمار رسمی نرخ بیکاری حدود ۱۰ درصد است، در یک سال اولیه فعالیت شما در صورت رأی آوردن از سوی مردم این نرخ چقدر کاهش می یابد؟ گفت: آمارها در خصوص نرخ بیکاری مختلف است. ما حتی آمار ۱۴ درصد را هم داریم بنابراین اگر بخواهیم آمار دقیق بگوییم به جرأت می توانیم بگوییم که ۵ میلیون بیکار و شبهه بیکار وجود دارد یعنی جویندگان کاری که ناامید شدند ولی اگر زمینه کار باشد آنها هم فعالیت دارند.

وی افزود: قضیه بیکاری جزو برنامه ریزی های ما قرار دارد، چنانچه حداقل در هر سال با ایجاد یک میلیون شغل مسأله بیکاری را باید کاهش دهیم. اگر تاکنون روال کار بر این بوده که سالی ۲۰۰ یا ۳۰۰ هزار شغل بوده این نشان دهنده عقب ماندگی است، یعنی ما ۷۰۰ هزار شغل عقب مانده هسیتم چرا که آمار واقعی این است که یک میلیون شغل ایجاد کنیم و مردم می دانند که ۴۰ درصد ظرفیت تولیدی کشور تعطیل است و تاکنون ۲ هزار کارخانه توسط قوه قضائیه فعال شده است.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: این نشان می‌دهد که ظرفیت خالی در کشور وجود دارد، ظرفیتی که زیرساخت آن موجود است و ظرفیتی که باید فعال شود ۷۰ درصد است.

رئیسی گفت: ظرفیت اقتصادی کشور ۴۰ درصد ظرفیت تولیدی در کشور معطل است، مانند کارخانه هایی که بانک درب آنها را قفل زده و تعطیل کرده است، آنها باید رونق داده شود. در اردبیل نزدیک هزار نفر مشغول کار شده اند، بنابر این باید موانع برطرف شود تا تولید رونق پیدا کند.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره این که بازار و خرید مسکن در دو سال اخیر برای بسیاری از مردم دور از دسترس شده و حتی بسیاری از مردم در پرداخت اجاره‌بها با مشکل مو اجه شده اند و برنامه شما در این راستا چیست؟ افزود: ما باید بازار مسکن را از دست سوداگران نجات دهیم تنها با بخشنامه نمی توان کفایت کرد، ما باید کارها و فعالیت های اقتصادی مولد را ایجاد کنیم پول ها را به سمت ارز، مسکن و زمین جابجا شوند و به سمت تولید بروند و دست سوداگران در این بخش قطع شود.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: ما باید مالیات ها را عادلانه کنیم قطعاً با عادلانه کردن مالیات فعالیت های غیر مولد جاذبه اش کم می شود و از طرف دیگر تولید پرجاذبه می شود.

رئیسی گفت: ما الان از تولید ۲۵ درصد مالیات می گیریم که باید به ۱۰ درصد کاهش پیدا کند، یعنی از ۲۵ درصد تولید باید با شیب ملایم به طرف ۱۰ درصد حرکت کنیم.

وی با بیان این که مسأله مسکن از مسائل مهم است و باید یک میلیون مسکن در سال ایجاد شود، افزود: در این زمینه ۷۰۰ هزار عقب ماندگی وجود دارد، یعنی در هفت سال هر سال یک میلیون مسکن باید ایجاد می شد و ما در این زمینه عقب هستیم، این در حالی است که زمین در محدوده شهرها وجود دارد و باید برای خانوارهای دهک های پایین به رایگان مسکن ایجاد شود و برای خانواده های دهک بالاتر به صورت تقسیط با دادن تسهیلات لازم جریان مسکن سازی در کشور باید فعال شود.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: به این صورت هم اشتغال هم مشکل تولید مسکن برای مردم حل می شود.

رئیسی افزود: ما برای زوج های جوان هم برنامه ریزی کردیم و به آنها گفتیم که ازدواج از شما و مسکن از ما.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره این که شمار زیادی پیامک دادند که یک هیئت مستقل کارشناسی دانشگاهی تشکیل شود تا این مسائل را بررسی کنند و وعده های نامزدهای انتخاباتی را بعد از یک سال گزارش دهد، شما با این نظر موافق هستید، گفت: من معتقدم که دولت نباید با نخبگان دانشگاهی و صاحب نظران قهر کند، نباید آنها فقط در ایام انتخابات به سراغ آنها بروند بلکه باید همواره نظر نخبگان دانشگاهی، صدا و سیما و رسانه را بدانند تا بتواند هم آستانه تحمل دولت را بالا ببرند و هم نقد بپذیرند و آنها را در کارها رصد کنند چنانچه بهترین وسیله ارتباط با مردم است.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود:‌ از لطف هایی که به دولت ها می‌شود این است که به هر سازمان و دستگاهی به عنوان مطالبات پیگیری کنند تا ببینند وعده های آنها اجرا شود.

رئیسی در پاسخ به سوال دیگری درباره این که جمع زیادی از مردم در دو سال اخیر با تشویق مقامات دولت وارد بازار بورس شدند و این خوب نیست و اگر شما رئیس جمهور شوید چه تفاوت محسوسی از شش ماه در وضع بازار سرمایه رخ می دهد؟، گفت: من به بورس سر زدم. متأسفانه متأثر شدم که چرا دعوت عمومی برای رفتن به بورس همراه نیست با اقدامات، طبیعتاً این دعوت چون مدیریت نشده بود مشکلات جدی برای مردم ایجاد کرد خصوصاً سهامداران خرد.

وی گفت: راهکار اول این است که نظارت های درون سازمانی بورس فعال شوند و راهکار دوم این است که باید صندوق های توسعه و تثبیت برای جلوگیری از سهام مردم فعال شود.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: حتماً باید برای پوشش دادن به مخاطرات خصوصاً سهامداران خرد، ساز و کاری ایجاد شود که بتواند این مخاطرات را پوشش دهد و این سهامداران خرد باید ساز و کاری را فراهم کنند و سهام خرد را نجات دهند.

رئیسی گفت: من معتقدم این انجام می شود، البته از نکاتی که باید شکل بگیرد مسأله عمق دادن به بورس است زیرا ۵۰ تا ۶۰ درصد شرکت کنندگان همیشه پشت درب بورس آماده هستند و در یک دموکراسی اداری گرفتارش بودند و این باید سریع انجام شود.

وی افزود: به منظر من نوعی بی تدبیری در این زمینه شکل گرفته و کسر بودجه نباید محل تأمین باشد بورس باید یک طراحی داشته باشد تا مردم آسیب نبینند، همچنین بورس محل تأمین سرمایه برای تولید باید باشد تا مردم دچار مشکل نشوند.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: از کارهایی که من در این راستا انجام می دهیم این است که اعتماد را به مردم برگردانم و آن نواقص و سوءمدیریت هایی که در این مدت انجام شده را جبران کنیم.

رئیسی در پاسخ به سوال دیگری درباره این که شما اگر رئیس جمهور شوید چه میزان در جمع بازاریان و روستاها حضور پیدا می کنید و آیا هر سه ماه یک بار در جمع مردم حاضر می شوید؟ گفت‌: سه ماه خیلی زیاد است شاید از وضع ارتباط من و مردم مطلع باشید من از ابتدای مسئولیتم همیشه با مردم ارتباط داشتم و با کف بازار مرتبط بودم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1099710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =