ادعای لیتوانی درخصوص نزدیک شدن جنگنده‌های روسیه به پایگاه ناتو

مقام‌های ارشد نظامی لیتوانی مدعی نفوذ چند جنگنده روسیه به حریم هوایی این کشور همزمان با برگزاری رزمایش ناتو موسوم به «بالتاپس» شدند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، وزیر دفاع لیتوانی چهارشنبه شب به وقت تهران مدعی شد که جنگنده‌های روسیه به یک پایگاه ناتو در خاک این کشور شدند.

به گزارش خبرگزاری «تاس» «آرویداس آنو ساسکاس» وزیر دفاع لیتوانی مدعی شد که جنگنده‌های روسیه با نفوذ به حریم هوایی این کشور رزمایش ناتو موسوم به «بالتاپس» را برای لحظاتی تماشا کردند. وزیر دفاع لیتوانی گفت که روسیه با این اقدام نشان داد که علاقه خاصی به این تعقیب این رزمایش دارد. وی مدعی شد این جنگنده‌ها ماموریت تجسسی علیه هواپیماها و ناوهای حاضر در این رزمایش انجام دادند.

رزمایش بالتاپس از سال ۱۹۷۱ به این سو هرساله برگزار می‌شود و نیروی دریایی آمریکا در اروپا سازمان دهنده اصلی آن است.

سخنگوی ارتش لیتوانی نیز با تکرار این ادعا افزود، جنگنده‌های روسیه ساعت ۹:۴۵ دقیقه صبح چهارشنبه به وقت محلی با پرواز بر فراز دریای بالتیک، حریم هوایی لیتوانی را نقض کردند. متعاقب این حادثه وزارت خارجه لیتوانی یکی از دیپلمات‌های سفارت روسیه را احضار و نسبت به این ماجرا به طورمکتوب اعتراض کرد.

 این در حالی است که برخی منابع خبری نوع جنگنده‌های روسیه را «سوخو-۳۵» اعلام کردند. خبرگزاری «اسپوتنیک» به نقل از وزارت دفاع روسیه نوشت که جنگنده‌های سوخو-۳۵ یک پرواز برنامه ریزی شده را بر فراز آبهای بین‌المللی دریای بالتیک انجام دادند. وزارت دفاع روسیه افزود هواپیماها از مسیر پرواز خود منحرف نشدند.

در اوایل ماه مارس نیز دو بمب افکن راهبردی «توپولوف -۱۶۰» روسیه پرواز برنامه ریزی شده‌ای را بر فراز دریای بارنتس و دریای نروژ انجام دادند. واحدهای هوایی دوربرد به طور مرتب بر فراز آبهای بین‌المللی  در مقطب شمال، شمال اقیانوس اطلس، اقیانوس آرام ، دریای سیاه و دریای بالتیک پرواز می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1099720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =