نقشِ «وزیر» در حذف تریبون انجمن‌های علمی/ وزارت علوم به انجمن‌های علمی اعتماد اخلاقی ندارد

دانشجوی دکتری مهندسی برق دانشگاه شهید بهشتی گفت: وزارت علوم حاضر به دادن ساختمان به انجمن‌های علمی نیست چراکه به دانشجویان اعتماد اخلاقی ندارد. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی، اخیرا گلایه‌هایی را نسبت به عملکرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مطرح کردند. همچنین دانشجویان انتظاراتی از وزیر علوم دولت سیزدهم دارند تا ضمن برطرف سازی مشکلات فعلی آنها، گوش شنوایی برای درخواست‌های دانشجویان نیز وجود داشته باشد.                           

در این ارتباط با کمیل یزدانی دانشجوی دکتری رشته مهندسی برق دانشگاه شهید بهشتی گفت‌وگو کرده‌ایم که شرح آن در زیر آمده است.

 یزدانی در گفت‌وگو با ایسکانیوز با بیان اینکه نقدهای بی‌شماری درباره علمکرد وزیر علوم فعلی وجود دارد، گفت: دانشجویان به ویژه در مقطع دکتری در دوران وزیر علوم فعلی با مشکلات روبه رو بودند که حتی مسئولان حاضر به شنیدن این مشکلات نبودند.

وی درباره حذف پژوهانه دکتری مطرح کرد: این طرح در دولت دوم محمود احمدی‌نژاد اجرایی و  در دولت حسن روحانی لغو شد. طرح پژوهانه دکتری تضمین کننده اثر بخشی رساله‌ها و طرح‌های پژوهشی دوره دکتری متناسب با نیازها و مشکلات کشور بود. به این معنا که دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تحقیقات خود در رشته‌های مختلف را برای پیدا کردن راهکار مشکلات کشور، انتخاب می‌کردند.

دانشجوی دکتری مهندسی برق دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: وزیر علوم دولت اول حسن روحانی طرح پژوهانه را از بخش پایان ‌نامه‌ها جدا کرد و به صورت محدود و تنها در حوزه علوم انسانی طرح‌هایی انجام می‌شد. متاسفانه این طرح در دولت دوازدهم توسط منصور غلامی وزیر علوم لغو و به وام‌های صندوق رفاه دانشجویان تبدیل شد. این موضوع درواقع یعنی پول پاشی در مقطع دکتری، بدون اینکه نیاز اصلی کشور که این هزینه برای آن در نظر گرفته شده بود، محقق شود.

یزدانی مطرح کرد: وزارت علوم با این هدف به دانشجویان دکتری وام می‌دهد که آنها بعد از اتمام دوران تحصیل، هزینه را پرداخت کنند و وزارت علوم بودجه‌ای برای فعالیت‌های پژوهشی متقبل نشود. 

وزارت علوم اعتقاد دارد دانشجویان دکتری فعالیت پژوهشی خاصی انجام نمی‌دهند.

رئیس سابق سازمان علمی دانشجویی مهندسی برق کشور افزود: مسئولان وزارت علوم اعتقاد دارند هزینه‌های پژوهشی که به دانشجویان وزارت بهداشت داده می‌شود، حق آنهاست؛ولی دانشجویان وزارت علوم به دلیل اینکه فعالیت خاصی  انجام نمی‌دهند، نباید مبالغی را نیز دریافت کنند. 

وی یادآور شد: متاسفانه مسئولان وزارت علوم ضعف خود را در نوشتن آیین نامه مناسب برای خروجی محور کردن پایان نامه‌های پروژه محور را با برچسب زدن به دانشجویان مقطع دکتری سرپوش می‌گذارند. آنها اعتقاد دارند که وقتی دانشجویان فعالیت خاصی ندارند، نباید هزینه‌ای دریافت کنند.

یزدانی درباره پیگیری دانشجویان برای لغو طرح پژوهانه دکتری عنوان کرد: این طرح با فشارهای دولت به مجلس دهم به تصویت نرسید. همچنیئ محمد مهدی زاهدی نماینده مجلس و عضو کمیسیون آموزش نیز این موضوع را پیگیری کردند و شورای عالی انقلاب فرهنگی این طرح را دوباره تصویب کرد. در بودجه ۱۴۰۰ نیز ردیفی برای آن در نظر گرفته شده است. متاسفانه کارشکنی منصور غلامی وزیر علوم وقت ادامه پیدا کرد به طوری که این وزارتخانه قرار بود آیین نامه‌ای تدوین کند که حقوق ماهیانه به دانشجویان دکتری پرداخت شود؛ اما متاسفانه هنوز اجرایی نشده است.

این فعال دانشجویی با انتقاد از عملکرد مسئولان در جلوگیری از خروج نخبگان علمی از کشور اظهار کرد: پرداخت حقوق ماهانه به دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری از خروج نخبگان جلوگیری می‌کرد که متاسفانه اجرایی نشد. در حال حاضر حدود چهار ماه است که این طرح در وزارت علوم خاک می‌خورد و مسکوت مانده است. امیدواریم که این طرح در دولت سیزدهم و توسط وزیر علوم آینده پیگیری و اجرایی شود. 

انجمن‌های علمی بزرگترین نهاد دانشجویی

وی با اشاره به دانشجویان عضو تشکیلات علمی مطرح کرد: انجمن‌های علمی-دانشجویی بزرگترین نهاد دانشجویی کشور با بیش از ۱۰ هزار انجمن علمی و حدود ۸۰ هزار عضو در دانشگاه‌های کشور هستند. بسیج دانشجویی نیز حتی این تعداد عضو ندارد. همچنین بیش از ۴۰ اتحادیه علمی-دانشجویی درحال فعالیت است. 

این دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه رغبت و علاقه‌ای از سوی وزارت علوم برای حمایت فعالیت علمی دانشجویان وجود ندارد، گفت: به عنوان مثال، در سال‌های اخیر تریبون انجمن‌های علمی حذف شده و در دیدار نخبگان دانشگاهی با رهبر انقلاب یا سایر دیدارها، نماینده‌ای ندارند. محمد مهدی صالحی معاون سابق فرهنگی سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها تلاش زیادی کرد تا تریبونی برای انجمن‌های علمی بگیرند که متاسفانه با سنگ اندازی برخی از مسئولان وزارت علوم این اتفاق نیفتاد. به طوری که این مسئولان سهمیه انجمن‌های علمی را به کانون‌های فرهنگی دادند.

وی ادامه داد: بنده به شخصه اطلاع دارم که وزیر علوم متن از پیش تعیین شده از سوی کانون خوشنویسی دانشگاه تربیت مدرس را قرائت کردند و طی این سخنرانی سهیمه سخنرانی انجمن‌های علمی در دیدار با رهبر انقلاب اسلامی را به کانون‌های فرهنگی داد.

حذف  بودجه‌های تخصیصی سالانه توسط وزارت علوم

یزدانی اظهار کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  بر اساس وعده وزیر باید سالانه مبلغ ۳ میلیون تومان به اتحادیه‌های انجمن‌های علمی برای هزینه‌های جاری پراخت کند. متاسفانه این مبلغ قطع شده و حتی بودجه‌ معاونت علمی  وزارت علوم برای اتحادیه‌ها نیز پرداخت نشد. 

رئیس سابق سازمان علمی دانشجویی مهندسی برق کشور افزود: اتحادیه‌های علمی دانشجویی در زمان ضیا هاشمی معاون فرهنگی اسبق  وزیر علوم دولت یازدهم از ۳ عدد به ۴۲ رسید. این موضوع باعث شد تا این وزارتخانه نتواند بودجه انجمن‌های علمی را پرداخت کند. همچنین اتحادیه‌هایی نیز که فعالیت مناسب و اثرگذار داشتند مانند رشته برق، به دلیل مشکلات مالی به حالت نیمه فعال در آمده است.

در حال حاضر فعالیت‌های علمی از دیدگاه استادان برای دانشجویان نقطه ضعف محسوب می‌شود.

نبود دفتر ثابت برای فعالیت اتحادیه‌های علمی

وی با بیان اینکه انجمن‌های علمی دفتر ثبت و مشخصی در اختیار ندارند، گفت: تشکل‍‌های دانشجویی و اسلامی دارای ساختمانی مشخص در میدان فردوسی هستند و می‌توانند به راحتی جلسات شورای مرکزی خود را برگزار کنند؛ اما انجمن‌های علمی مکانی برای فعالیت‌شان و استقرار به صورت ثابت را ندارند.

یزدانی اضافه کرد: بنده با بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در این خصوص رایزنی انجام داده‌ام و ساختمانی را برای فعالیت انجمن‌های علمی در نظر گرفتیم که به وزارت علوم پیشنهاد شد. وزارت علوم در پاسخ به این پیشنهاد اعلام کرد که نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز باید در برابر اتفاقات افتاده در این ساختمان مسئول باشد؛ چرا که اگر اتفاق خاصی در ساختمان رخ دهد و دانشجویان مرتکب اشتباهی شوند، وزارتخانه باید پاسخ دهد. این موضع وزارت علوم نشان از بی‌اعتماد اخلاقی به دانشجویان است.

وی با بیان اینکه نگاه نادرست به دانشجویان در دولت روحانی گسترش یافته است، گفت: در حال حاضر فعالیت‌های علمی از دیدگاه استادان برای دانشجویان نقطه ضعف محسوب می‌شود. وزیر علوم مسئول مستقیم ترویج چنین تفکری بین اعضای هیئت علمی است. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1099844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =