آقای رئیس جمهور؛ وزیر علوم را با نظر دانشجوها انتخاب کنید

وزیر علوم به دلیل اینکه با جوانان سروکار دارد باید شاخص‌های متفاوتی از دیگر وزرا داشته باشد؛ دانشجویان تمایل دارند اختلاف سنی وزیر با آنها زیاد نباشد و حتی وزیر با نظر دانشجویان انتخاب شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، اقشار مختلف مطالبات و نظارت خود را از مسئولان و وزرای مختلف بیان می‌کنند. دانشجویان نیز از این جریان مستثنی نبوده و خصوصیاتی را برای وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت سیزدهم مطرح می‌کنند. 

در همین راستا، علی شفیع‌زاده در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره ویژگی‌های وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت سیزدهم بیان کرد: وزیر پیشنهادی علوم دولت آینده باید خصوصیاتی داشته باشد تا بتواند رابطه دانشجویان با این وزارتخانه را بهبود ببخشد چراکه در دولت‌های روحانی این ارتباط به پایین‌ترین سطح ممکن تنزل پیدا کرده است.

وی با تاکید بر جوان بودن وزیر علوم آینده اظهار کرد: فردی باید به وزارت علوم راه یابد که گوش شنوا برای شنیدن صحبت‌ها و مطالبات دانشجویان و اعضای هیئت علمی داشته باشد و به طور قطع فرد جوان این خصوصیت را بیشتر خواهد داشت. علاوه بر وزیر، مسئولان وزارتخانه و روسای دانشگاه نیز باید جوان باشند تا بتوانند پیوند مجددی بین دانشجویان، اعضای هیئت علمی و کادر مدیریتی دانشگاه‌ها ایجاد کنند.

عضو شورای حمایت و نظارت بر انجمن‌ها و اتحادیه‌های علمی-دانشجویی وزارت علوم با اشاره به وزرای علوم در دولت یازدهم و دوازدهم عنوان کرد: بزرگترین نقد به دولت‌های حسن روحانی، سن بالا و اختلاف سنی زیاد وزیر علوم با دانشجویان بود. این اختلاف سنی در ارتباط با دانشجویان اثرگذار است.

وی اضافه کرد: وزیر علوم  علاوه بر اینکه نماینده اعضای هیئت‌ علمی دانشگاه‌های کشور بوده، نماینده قشر عظیم دانشجویان نیز است. بنابراین این  فرد باید به صورت مرتب با دانشجویان یا نمایندگان آنها جلساتی را برگزار کند تا از نزدیک با مشکلات و دغدغه‌های آنها آشنا شود. 

شفیع‌زاده درباره درخواست دانشجویان از وزیر علوم دولت سیزدهم مطرح کرد: از وزیر علوم درخواست داریم تا  افرادی که به عنوان کادر متخصص انتخاب می‌کند، سابقه عضویت و فعالیت در انجمن‌های علمی، تشکل‌های دانشجویی و کانون‌ها را داشته باشند.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه وزیر علوم باید معاونان و مسئولانی را انتخاب کند که سابقه فعالیت دانشگاهی و فرهنگی داشته باشند، گفت: متاسفانه در حال حاضر برخی مسئولان وزارت علوم تخصصی در حوزه مسئولیت خود ندارند. به عنوان مثال فردی که آشنایی با انجمن‌های علمی ندارد چگونه می‌تواند برای این انجمن‌ها برنامه ریزی کلان انجام دهد یا با اعضای آن تعامل سازنده داشته باشد.

وی با اشاره به تامین بودجه وزارت علوم یادآور شد: وزیر علوم فعلی در تامین بودجه برای فعالیت‌های این وزارتخانه ناتوان بود و نتوانست به هزینه‌های فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی و پژوهشی دانشجویان یا اعضای هیئت علمی را فراهم کند. فردی که به عنوان وزیر علوم منصوب می‌شود، باید حداقل بودجه ادارات زیر  مجموعه و دانشگاه‌ها را تامین کند. 

شفیع‌زاده در پاسخ به این پرسش که وزیر علوم باید سابقه سیاسی یا شخصیت  علمی داشته باشد؟ گفت: فردی که به عنوان وزیر علوم معرفی می‌شود باید از لحاظ سیاسی و علمی داری سابقه و تجربه باشد. وزیر علوم اگر وجهه سیاسی نداشته باشد حتی نمی‌تواند کارکنان وزارتخانه را مدیریت کند. همچنین اگر وزیر شخصیت علمی نداشته باشد و با محیط دانشگاه‌ها و دانشجویان آشنا نباشد، نمی‌تواند تعاملات خوبی با دانشگاه‌هیان داشته باشد.

عضو شورای حمایت و نظارت بر انجمن‌ها و اتحادیه‌های علمی-دانشجویی وزارت علوم ادامه داد: دانشجویان در دولت‌های گذشته نیز اعتقاد داشتند باید نظر آنها در تعیین و انتخاب وزیر علوم اثر گذار باشد. دانشجویان در همین راستا پویش‌هایی را برای رساندن صدای خود و مطالباتشان از وزیر علوم راه اندازی می‌کردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1099864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =